E-zakupy bez użycia klawiatury to już fakt

Bloomberg

Asystenci głosowi czy wyszukiwanie obrazem to opcje coraz powszechniejsze także w Polsce. Podobnie jak wykorzystywanie streamingu do sprzedaży.

Choć na pierwszy rzut oka wydaje się, że polski rynek handlu internetowego jest sporo w tyle za światowymi liderami zarówno pod względem wartości, jak i tempa absorpcji innowacji, to jednak sytuacja zmienia się coraz szybciej.

Widać to choćby po tempie wdrażania wykorzystania asystentów głosowych również przez sklepy internetowe. – Akcje dla Asystenta (tzw. Actions on Google), czyli możliwość komunikacji głosowej z marką, wdrożyło dotychczas kilkadziesiąt polskich firm i liczba ta stale rośnie – wyjaśnia biuro prasowe Google’a.

Rozmowa ze sklepem

Niedawno wystartowała choćby testowa wersja głosowego składania zamówień w e-sklepie spożywczym Frisco.pl. Jak podaje firma, to jedno z pierwszych takich wdrożeń w branży e-grocery na świecie. Dzięki niemu klienci mogą w kilka minut zakupić potrzebne produkty spożywcze z dostawą do domu.

CZYTAJ TAKŻE: Allegro rozpoczyna ostrą walkę z Chińczykami

Według szacunków pracowni badawczej MoffettNathanson w ciągu najbliższych trzech lat przewiduje się dziesięciokrotny wzrost liczby użytkowników korzystających z głosowego składania zamówień internetowych. – Nasi klienci przede wszystkim cenią sobie wygodę i czas, który zyskują, robiąc zakupy na Frisco.pl. Większość z nich już teraz korzysta ze stałych list zakupowych, dzięki którym może w kilka sekund ponowić swoje zakupy – mówi Jacek Palec, prezes Frisco.pl. – Wdrażając nową funkcjonalność, idziemy krok dalej – nasi stali klienci będą mogli złożyć zamówienie głosowo z dowolnego miejsca: na spacerze, w samochodzie, jadąc do pracy czy gotując obiad w kuchni. A wszystko to za pomocą zaledwie trzech prostych komend – dodaje.

Aby zrobić zakupy z wykorzystaniem nowej funkcjonalności, wystarczy uruchomić Asystenta Google’a, przytrzymując w telefonie przycisk home i powiedzieć „porozmawiaj z Frisco” (użytkownicy iPhone’ów będą musieli wcześniej pobrać aplikację Asystenta z App Store). Po wybraniu tej opcji rezerwujemy termin doręczenia zamówienia. Następnie, otwierając poprzedni koszyk zakupowy, którego zawartość odczytuje Asystent głosowy, możemy go modyfikować – za pomocą głosu dodawać, usuwać, zmieniać liczbę produktów lub po prostu ponowić całość zamówienia. Przy doborze dodatkowych artykułów z wirtualnej półki narzędzie zawsze informuje klienta o aktualnych promocjach. Po skompletowaniu koszyka sklep odczytuje całą listę zakupów, a użytkownik finalizuje zamówienie poprzez jego akceptację. Jeśli konieczne jest uzyskanie dodatkowych informacji, Asystent udziela odpowiedzi na 20 najczęściej zadawanych pytań.

CZYTAJ TAKŻE: Amazon i Alibaba ścigają się na nowinki. Niektóre zdumiewają

– Asystent głosowy Frisco cały czas uczy się na podstawie zbieranych danych, dlatego im więcej użytkowników z niego skorzysta, tym lepiej będzie działać – dodaje Jacek Palec.

Samo zdjęcie wystarczy

Skoro firmy wykorzystują głos, to na zakupach można wykorzystać także obraz. Na taki pomysł wpadł już Rafał Gawłowski, prezes i założyciel SaveCart, które opiera się na wykorzystaniu rozpoznawania obrazów. Wymyślony przez niego system wykorzystuje algorytm, który porównuje ze sobą zdjęcia wszystkich produktów w sklepie, jednocześnie analizując stopień ich podobieństwa. Jeśli więc klient lub klientka oglądają jakiś produkt z oferty, to dzięki temu rozwiązaniu sklep pokaże także inne, podobnie wyglądające produkty z całego asortymentu. Chodzi nie tylko o kolor, ale w przypadku ubrania także krój. Dzięki temu proces wyszukiwania staje się prostszy i przyjemniejszy, co zwiększa szansę na to, że wizyta w sklepie zakończy się zakupami.

– Rozpoznawanie obrazów dla e-commerce to usługa wymyślona i wypracowana przez nas. Jesteśmy pierwszą firmą w Polsce, która oferuje tego typu rozwiązanie i jedną z nielicznych na świecie. Planujemy wykorzystać to jako naszą szansę na ekspansję i rozwój na rynkach zagranicznych – mówi Rafał Gawłowski.

– Dzisiaj w internecie podstawą jest po prostu serwis, co wymaga nie tylko sprawnej logistyki obsługi choćby wysyłki czy zwrotów, ale również doskonałego software’u – mówi Grzegorz Pilch, prezes VRG, do której należą takie marki jak Vistula, Wólczanka czy W.Kruk. – Odpowiednio wyszkoleni pracownicy sprawdzają się na razie lepiej niż interaktywne lustra, które proponują zestawy ubrań. Takie opinie na rynku przeważają, ale w przyszłości może się to zmienić. Udział e-handlu rośnie, za rok prawdopodobnie Wólczanka będzie naszą pierwszą marką, która przekroczy poziom 50 proc. udziału sprzedaży internetowej w ogólnych obrotach – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: Zaskakujący pomysł na e-zakupy. W Azji już zrobił furorę

Wyszukiwanie według obrazu to temat interesujący także dla Allegro, które zapowiedziało już uruchomienie takiej funkcjonalności dla swoich użytkowników. Generalnie można oczekiwać, że dalszy rozwój nowych usług będzie szedł zarówno w kierunku maksymalnego uproszczenia procesu zakupowego, jak i rozwijania systemu rekomendacji kolejnych zakupów.

Więcej na www.rp.pl/branze

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Wietnamscy hakerzy zaatakowali NBP

Serwery Narodowego Banku Polskiego wcale nie należą do najbezpieczniejszych. Tak przynajmniej twierdzi grupa cyberprzestępców, ...

Amazon to już Wielki Brat. Wie o klientach prawie wszystko

Amerykański gigant sprzedaży zbiera coraz więcej informacji o klientach, a nawet wchodzi do ich ...

Noc Innowacji – najnowocześniejsze miejsca w Polsce do zobaczenia „od kuchni”

Zastanawialiście się kiedyś, jak rozmawia się z robotem? Jak wygląda cyfrowe studio telewizyjne dostosowane ...

Fundusz z Doliny Krzemowej inwestuje w warszawski startup od robotów

Aż 33 mln zł (8,6 mln dol.) zebrała od inwestorów spółka Nomagic, i to ...

Targi E3: Nowy „Snajper” ma upolować klientów dla CI Games

Podczas trwających targów branżowych polski CI Games pokazuje nową część „Snajpera”. – Zwiastun został ...

Elektryczne samoloty szykują się do startu

Samochody i autobusy elektryczne stają się codziennością. Po chodnikach ludzie poruszają się na elektrycznych ...