Maraton okazji i pseudookazji rozpoczęty. Czas na Cyber Monday

Black Week, Black Friday, Cyber Monday, a niedługo później dzień darmowej dostawy i w końcu Boxing Day, czyli start sezonu wyprzedaży. To istny maraton okazji dla klientów. A wszystko rozgrywa się w miesiąc.

Publikacja: 01.12.2019 21:08

Maraton okazji i pseudookazji rozpoczęty. Czas na Cyber Monday

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Tłumy klientów ruszyły na zakupy nie tylko online, ale także w stacjonarnych sklepach – pod warszawskim centrami handlowymi już przed południem w piątek nie było zupełnie miejsc parkingowych.

– W tym czasie na konsumentów czyha wiele pułapek. Jedną z nich jest obniżka cen, która wcale nie jest obniżką. Z badania Dealavo i Deloitte z ubiegłego roku wynika, że w 800 analizowanych sklepach ceny spadły jedynie o 3,5 proc. – mówi Andrzej Kulik, ekspert Rzetelnej Firmy. – Druga pułapka to fałszywe sklepy internetowe. W 2018 r. NASK odnotował blisko 100 przypadków użycia techniki, w której atakujący posługiwali się fałszywymi portalami sprzedaży. Dlatego w szczycie sezonu wyprzedażowego trzeba zachować czujność, bo nie każdy sklep internetowy jest uczciwym sprzedawcą – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: Sklepy podnoszą ceny przed promocjami. Oto dowody

Sklepy chętnie wykorzystują okazję i choć wszystkie chwalą się promocjami, to wiele cen… rośnie. Pokazuje to analiza firmy ITMAGINATION, która sprawdziła ceny w e-sklepach w najpopularniejszych kategoriach w 10 e-sklepach. – W wielu ceny z początku listopada rosły, aby następnie spadać. Jednak bezpośrednio przed Black Friday znów miały tendencję wzrostową. Jeśli więc konsument jest zainteresowany konkretnym produktem, aby mieć pewność, że korzysta z faktycznej okazji, powinien śledzić ceny tego produktu z wyprzedzeniem – mówi Piotr Towarek z firmy ITMAGINATION. – Dodatkowo widzimy, że konsumenci powinni szukać największych okazji w średnich i dużych sklepach internetowych. Małe sklepy, ze względu na dużo mniejszą marżowość, nie są w stanie znacząco obniżać ceny – dodaje.

""

cyfrowa.rp.pl

Z danych wynika, że w sklepach z kosmetykami, jak Sephora.pl, Douglas.pl czy Notino.pl, amplituda wahań cen przed i po 24 listopada wyniosła ok. 10 proc. Dla elektroniki ceny komputerów rosną o ok. 2–3 proc. Średni ich wzrost wynosi 18 proc., a w każdym z badanych sklepów waha się od 5 do 26 proc.

Ruch to także żniwa dla cyberprzestępców. Na początku listopada Rossmann ostrzegał swoich klientów przed fałszywymi wiadomościami SMS, w których była informacja o wygranej. – Niestety część osób skusiła się, kliknęła w załączony link i rejestrowała się, by odebrać wymarzony telefon. Strona bowiem do złudzenia przypominała oryginalną witrynę drogerii. Kilka dni później te osoby zamiast przesyłki otrzymały SMS z banku, że ktoś próbuje wyciągnąć z ich konta pieniądze – mówi Anna Marcinkowska, ekspert platformy ChronPESEL.pl.

CZYTAJ TAKŻE: Czarny piątek to także pseudookazje i cyberoszuści. Najpopularniejsze triki

W dużych sklepach także wysyp promocji, najpierw na czarny piątek. W 2018 r. w Domodi.pl Black Friday przybrał formę Black Weekendu, a w ciągu trzech dni kupujący na platformie pozwolili zarobić sklepom partnerskim 4 mln zł, generując tym samym liczbę odsłon liczoną w milionach. Największa kulminacja zakupowa przypadła wówczas w niedzielę.

Teraz przybywa kolejna okazja do polowania na promocje. – Cyber Monday w Polsce nie jest powszechnie kojarzony jako dzień obniżek w sklepach internetowych. Klienci częściej traktują ten dzień jako przedłużenie promocji oferowanych na Black Friday. Mimo to dla wielbicieli technologii i sprzętu elektronicznego przygotowujemy na Cyber Monday specjalną ofertę i promocje sięgające nawet do 80 proc. – mówi Grzegorz Wachowicz, dyrektor ds. handlu i marketingu w RTV Euro AGD.

Tłumy klientów ruszyły na zakupy nie tylko online, ale także w stacjonarnych sklepach – pod warszawskim centrami handlowymi już przed południem w piątek nie było zupełnie miejsc parkingowych.

– W tym czasie na konsumentów czyha wiele pułapek. Jedną z nich jest obniżka cen, która wcale nie jest obniżką. Z badania Dealavo i Deloitte z ubiegłego roku wynika, że w 800 analizowanych sklepach ceny spadły jedynie o 3,5 proc. – mówi Andrzej Kulik, ekspert Rzetelnej Firmy. – Druga pułapka to fałszywe sklepy internetowe. W 2018 r. NASK odnotował blisko 100 przypadków użycia techniki, w której atakujący posługiwali się fałszywymi portalami sprzedaży. Dlatego w szczycie sezonu wyprzedażowego trzeba zachować czujność, bo nie każdy sklep internetowy jest uczciwym sprzedawcą – dodaje.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Klikasz i kupujesz to, co widzisz w TV. Pomoże polska sztuczna inteligencja
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes Ludzie Startupy
Polacy radykalnie wydłużyli świeżość żywności. Technologia z Torunia trafi do USA
Biznes Ludzie Startupy
To ona wyszuka przyszłe gwiazdy futbolu. Kluby stawiają na sztuczną inteligencję
Biznes Ludzie Startupy
Polska sztuczna inteligencja rozpozna bakterie. Wystarczy pokazać jej zdjęcie
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Biznes Ludzie Startupy
Polski król nanodruku chce podbić USA. Jeden z kilku graczy na świecie