Black Week, Black Friday, Cyber Monday, a niedługo później dzień darmowej dostawy i w końcu Boxing Day, czyli start sezonu wyprzedaży. To istny maraton okazji dla klientów. A wszystko rozgrywa się w miesiąc.
Tłumy klientów ruszyły na zakupy nie tylko online, ale także w stacjonarnych sklepach – pod warszawskim centrami handlowymi już przed południem w piątek nie było zupełnie miejsc parkingowych.
– W tym czasie na konsumentów czyha wiele pułapek. Jedną z nich jest obniżka cen, która wcale nie jest obniżką. Z badania Dealavo i Deloitte z ubiegłego roku wynika, że w 800 analizowanych sklepach ceny spadły jedynie o 3,5 proc. – mówi Andrzej Kulik, ekspert Rzetelnej Firmy. – Druga pułapka to fałszywe sklepy internetowe. W 2018 r. NASK odnotował blisko 100 przypadków użycia techniki, w której atakujący posługiwali się fałszywymi portalami sprzedaży. Dlatego w szczycie sezonu wyprzedażowego trzeba zachować czujność, bo nie każdy sklep internetowy jest uczciwym sprzedawcą – dodaje.
CZYTAJ TAKŻE: Sklepy podnoszą ceny przed promocjami. Oto dowody
Sklepy chętnie wykorzystują okazję i choć wszystkie chwalą się promocjami, to wiele cen… rośnie. Pokazuje to analiza firmy ITMAGINATION, która sprawdziła ceny w e-sklepach w najpopularniejszych kategoriach w 10 e-sklepach. – W wielu ceny z początku listopada rosły, aby następnie spadać. Jednak bezpośrednio przed Black Friday znów miały tendencję wzrostową. Jeśli więc konsument jest zainteresowany konkretnym produktem, aby mieć pewność, że korzysta z faktycznej okazji, powinien śledzić ceny tego produktu z wyprzedzeniem – mówi Piotr Towarek z firmy ITMAGINATION. – Dodatkowo widzimy, że konsumenci powinni szukać największych okazji w średnich i dużych sklepach internetowych. Małe sklepy, ze względu na dużo mniejszą marżowość, nie są w stanie znacząco obniżać ceny – dodaje.
Z danych wynika, że w sklepach z kosmetykami, jak Sephora.pl, Douglas.pl czy Notino.pl, amplituda wahań cen przed i po 24 listopada wyniosła ok. 10 proc. Dla elektroniki ceny komputerów rosną o ok. 2–3 proc. Średni ich wzrost wynosi 18 proc., a w każdym z badanych sklepów waha się od 5 do 26 proc.
Ruch to także żniwa dla cyberprzestępców. Na początku listopada Rossmann ostrzegał swoich klientów przed fałszywymi wiadomościami SMS, w których była informacja o wygranej. – Niestety część osób skusiła się, kliknęła w załączony link i rejestrowała się, by odebrać wymarzony telefon. Strona bowiem do złudzenia przypominała oryginalną witrynę drogerii. Kilka dni później te osoby zamiast przesyłki otrzymały SMS z banku, że ktoś próbuje wyciągnąć z ich konta pieniądze – mówi Anna Marcinkowska, ekspert platformy ChronPESEL.pl.
CZYTAJ TAKŻE: Czarny piątek to także pseudookazje i cyberoszuści. Najpopularniejsze triki
W dużych sklepach także wysyp promocji, najpierw na czarny piątek. W 2018 r. w Domodi.pl Black Friday przybrał formę Black Weekendu, a w ciągu trzech dni kupujący na platformie pozwolili zarobić sklepom partnerskim 4 mln zł, generując tym samym liczbę odsłon liczoną w milionach. Największa kulminacja zakupowa przypadła wówczas w niedzielę.
Teraz przybywa kolejna okazja do polowania na promocje. – Cyber Monday w Polsce nie jest powszechnie kojarzony jako dzień obniżek w sklepach internetowych. Klienci częściej traktują ten dzień jako przedłużenie promocji oferowanych na Black Friday. Mimo to dla wielbicieli technologii i sprzętu elektronicznego przygotowujemy na Cyber Monday specjalną ofertę i promocje sięgające nawet do 80 proc. – mówi Grzegorz Wachowicz, dyrektor ds. handlu i marketingu w RTV Euro AGD.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.