Polskie firmy ostro wchodzą do sieci. Ale do Skandynawów nam daleko

Adobe Stock

Przez internet sprzedaje już 14 proc. przedsiębiorstw zatrudniających co najmniej 10 osób, czyli mniej niż średnia UE. Uwzględniając mikrofirmy, wynik byłby dużo wyższy, ponieważ to one chętniej wchodzą w e-handel.

Według najnowszych danych Eurostatu w ciągu roku liczba takich przedsiębiorstw wzrosła o 1 pkt proc., co nie jest może imponującym wynikiem – tym bardziej że Polska nadal znajduje się poniżej unijnej średniej. Jednak ogólny wysoki wynik to zasługa przede wszystkim biznesów z państw skandynawskich, gdzie online sprzedaje już nawet ponad 30 proc. firm.

Inna sprawa, że nasz rynek rozwija się w szybkim tempie już od lat, a Polacy wydają już w sieci ponad 50 mld zł.

CZYTAJ TAKŻE: Serwisy aukcyjne i marketplace polskim fenomenem

– Rozwój e-commerce w Polsce warto rozpatrywać nie tylko z punktu widzenia podaży, ale także popytu – mówi dr Jolanta Tkaczyk, ekspertka ds. zachowań konsumenckich i analiz rynkowych z Akademii Leona Koźmińskiego. – Faktycznie 14 proc. firm sprzedających online to nie jest wynik imponujący, szczególnie na tle naszych zachodnich i północnych sąsiadów. I z pewnością byłby on wyższy, gdybyśmy doliczyli małe firmy, które gros zamówień zbierają np. przez media społecznościowe – dodaje. Według niej w porównaniu ze średnią UE wskaźnik udziału internetowego kanału sprzedaży w całości handlu detalicznego w Polsce jest niski: szacuje się go od 5 do 7 proc. Nie należy więc oczekiwać, że odsetek firm sprzedających online będzie duży.

Tylko sklepów internetowych jest już ponad 31 tys., na serwisie Allegro sprzedaje już ponad 140 tys. firm, a do tego co tydzień rejestruje się i rozpoczyna sprzedaż 500 nowych kont firmowych.

– Odsetek firm sprzedających online będzie rósł w najbliższych latach zdecydowanie szybciej – mówi Krystian Wesołowski, ekspert Blue Media ds. rynku e-commerce. – Będzie to związane z wieloma aspektami, m.in. coraz wyższymi kosztami pracy, zmieniającymi się przyzwyczajeniami konsumentów wchodzących na rynek zakupów B2B i B2C, postępującą globalizacją. Do tego dochodzi coraz powszechniejsza dostępność wygodnych rozwiązań technologicznych, wspierających procesy cyfryzacji w firmach i ułatwiających prowadzenie sprzedaży online – kwituje.

CZYTAJ TAKŻE: Media społecznościowe stają się rywalem gigantów e-handlu

Jego zdaniem warto zwrócić uwagę, że ogólna wartość sprzedaży online w Polsce rośnie rok do roku: średnio o ponad 18 proc. rocznie. To jeden z najlepszych wyników w Europie. – Dane Eurostatu na temat odsetka firm prowadzących sprzedaż online warto zatem analizować łącznie, w porównaniu z wartością całego rynku sprzedaży online. Jeśli polski rynek utrzyma dotychczasowe tempo wzrostu, to w ciągu najbliższych dwóch–trzech lat zajmiemy pod względem wartości rynku e-commerce czwartą pozycję w Europie: za Wielką Brytanią, Niemcami i Francją – kwituje.

wartość sprzedaży online w Polsce rośnie rok do roku: średnio o ponad 18 proc. rocznie. To jeden z najlepszych wyników w Europie

– Statystyka nie napawa optymizmem, jeśli chodzi o udział e-handlu wśród polskich przedsiębiorstw, zwłaszcza że posiadamy bardzo dobrze rozwinięte aspekty płatności internetowych, sieci dystrybucyjnych czy też marketplace’ów internetowych – mówi Maciej Kapuściński, traffic & webdevelopment dyrektor w Result Media. – Z punktu widzenia marketingu mamy do dyspozycji coraz więcej efektywniejszych narzędzi digital marketingu, więc przesunięcie handlu w stronę internetu to tylko kwestia czasu – dodaje.

Zgodnie z badaniem Ecommerce Foundation z 2019 r. aż 61 proc. internautów dokonuje zakupów online, a wartość „e-PKB” rośnie rok do roku coraz bardziej dynamicznie. – W 2019 r. powinna stanowić 2,31 proc. polskiego PKB. Porównując do rynków skandynawskich czy też Europy Zachodniej, polski retail ma jeszcze wiele do nadrobienia. W najbliższych latach poziomy powinny się stabilnie wyrównać – zapowiada Kapuściński.

CZYTAJ TAKŻE: Wydatki internetowe Polaków szybko rosną. Ale jest problem

Tym bardziej że Eurostat analizował wszystkie firmy – tymczasem online interesują się nie tylko sprzedawcy towarów, ale też dostarczyciele usług. Transfer klientów do kanałów internetowych jest nieunikniony, co pokazuje także zmiana na rynku reklamy. Z badania IAB Polska/PwC AdEx wynika, że po trzech kwartałach 2019 r. wydatki na reklamę online wzrosły o 12 proc. w ujęciu rocznym i wyniosły 3,5 mld zł. Jeśli w ostatnim kwartale tempo było podobne, można założyć, że cały rok zamknął się pobiciem rekordowej kwoty 5 mld zł.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Technologia, która zmieni zakupy online

Podczas e-zakupów często klient musi pokonać wiele zakładek, zanim trafi na poszukiwany produkt. Może ...

Polska, odległy archipelag cyfryzacji

Kazimierz Wielki zastał Polskę drewnianą, a zostawił murowaną. Dlatego też został Wielkim, bo zwycięskich ...

Ponad 100 mln zł dla firm i jednostek naukowych na cyberbezpieczeństwo

To pieniądze, które Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oferuje w trzecim konkursie w ramach ...

Coraz chętniej płacimy za e-mail bez reklam

Brak reklam to jedna z przyczyn sukcesu płatnych internetowych platform z filmami. W poczcie ...

„Kapitan Marvel” poprowadzi Disney Plus

Disney przygotowuje się do startu swojej platformy VOD i bierze na celownik Netfliksa. W ...

Korea Północna wyda własnego eBooka. O całej rodzinie Kimów

Władze w Pjongjangu planują wydać eBooka dla członków i pracowników partii, który będzie opowiadał o ...