Koniec kultowej marki? Chińczycy porzucają „Jeżynkę”

Koncern TCL, znany głównie z produkcji telewizorów, ale mający również w swoim portfolio takie brandy urządzeń mobilnych, jak Alcatel i BlackBerry, wycofuje się z produkcji smartfonów tej ostatniej marki.

Publikacja: 04.02.2020 12:52

Próby powrotu, jak ta z 2017 roku, nie przyniosły marce sukcesu. Szuka więc nowych miejsc na rozwój.

Próby powrotu, jak ta z 2017 roku, nie przyniosły marce sukcesu. Szuka więc nowych miejsc na rozwój.

Foto: Bloomberg

Przyszłość niegdyś niezwykle popularnej marki BlackBerry nie jest pewna. Kultowe niegdyś aparaty, zwłaszcza wśród klientów biznesowych, choć przywrócone do życia przez chińską firmę, nie przetrwały próby czasu. Popyt na nie obecnie nie jest motorem napędowym wyników TCL. Nowy właściciel BlackBerry zdecydował więc o zaprzestaniu sprzedaży komórek z tym logo. Finisz zapowiedziano na 31 sierpnia br.

CZYTAJ TAKŻE: Blackberry wejdzie w lodówki i telewizory

Wbrew pozorom wycofanie się Chińczyków z „jeżynki” wcale nie musi oznaczać końca sprzętów sygnowanych tym logo. TCL nie będzie dysponować prawami do dystrybucji BlackBerry (serwis i gwarancje mają być jednak jeszcze podtrzymane przez dwa lata), czyli może nabyć je ktoś inny.

Licencja do marki, za którą stała kanadyjska firma telekomunikacyjna Research In Motion (RIM), na pewno nie jest jednak łakomym kąskiem. Lata świetności BlackBerry ma dawno za sobą. Marka debiutowała w 1999 r., a największe sukcesy święciła na początku XXI w. Wyróżnikiem urządzeń BlackBerry była fizyczna klawiatura, autorski system operacyjny i wysoki poziom zabezpieczeń.

CZYTAJ TAKŻE: Powrót do przeszłości. Commodore 64 znów trafia na sklepowe półki

Przed upadkiem firmę uratował John Chen. Stojąc na czele BlackBerry sprzedał prawo do marki firmom PT BB Merah Putih (na Indonezję), Optiemus Infracom (Indie, Bangladesz, Sri Lanka, Nepal) i właśnie TCL (pozostałe rynki świata).

Przyszłość niegdyś niezwykle popularnej marki BlackBerry nie jest pewna. Kultowe niegdyś aparaty, zwłaszcza wśród klientów biznesowych, choć przywrócone do życia przez chińską firmę, nie przetrwały próby czasu. Popyt na nie obecnie nie jest motorem napędowym wyników TCL. Nowy właściciel BlackBerry zdecydował więc o zaprzestaniu sprzedaży komórek z tym logo. Finisz zapowiedziano na 31 sierpnia br.

CZYTAJ TAKŻE: Blackberry wejdzie w lodówki i telewizory

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Gadżety
W tych miejscach używa się pagerów. Które jeszcze stare gadżety wracają do łask?
Gadżety
Japończycy znów atakują z Tamagotchi. Kultowy gadżet podbija Europę
Gadżety
Czym jest pager? To urządzenie posłużyło do ataku na członków Hezbollahu
Gadżety
Nowe iPhone’y w Polsce mocno potaniały. Jest ważny powód
Gadżety
Apple pokazał iPhone'a 16. Czego dowiedzieliśmy się o nowym smartfonie