Blackberry wejdzie w lodówki i telewizory

Smartfony legendarnej marki, mimo prób powrotu, sukcesu nie odniosły. Teraz jednak zaproponuje coś zupełnie nowego – rozwiązania z zakresu inteligentnego domu i cyberbezpieczeństwa.

Publikacja: 07.01.2019 14:12

Próby powrotu, jak ta z 2017 roku, nie przyniosły marce sukcesu. Szuka więc nowych miejsc na rozwój.

Próby powrotu, jak ta z 2017 roku, nie przyniosły marce sukcesu. Szuka więc nowych miejsc na rozwój.

Foto: Bloomberg

Blackberry chce bowiem z przytupem wejść na rynek rozwiązań smart home, oferując producentom licencje na swoje rozwiązania. O podłączonym do internetu AGD mówi się coraz częściej, głównie w kontekście zagrożeń atakami hakerów i Blackberry chce tę zmianę wykorzystać.

Firma zaprezentowała rozwiązania przygotowane głównie z myślą o wykorzystaniu przy produkcji inteligentnych lodówek, telewizorów czy również żarówek. Nowa gałąź operacji firmy w tym segmencie AM nazywać się BlackBerry Secure. – 2019 r. będzie rokiem w którym konsumenci będą uważniej obserwowali swoje wydatki, ale również szukali produktów gwarantujących im bezpieczeństwo i także ochronę danych – mówi Alex Thurber, wiceprezes BlackBerry Mobility Solutions.

W przypadku smart home zwłaszcza w świetle afery wokół wyciekających danych z Facebooka widać, że to także doskonałe miejsce na zbieranie i ewentualnie nieautoryzowane korzystanie z danych. Skoro, dajmy na to lodówka, może odbierać głosowe polecenia to nic nie stoi na przeszkodzie, aby monitorowała aktywność domowników czy także rejestrowała ich inne rozmowy. Tym bardziej, że było już przynajmniej kilka ataków typu DDoS obyło się z wykorzystaniem smart lodówek.

BlackBerry zapowiada, że dzięki jego opatentowanemu rozwiązaniu kryptograficznemu system o nieautoryzowanym kodzie źródłowym nie będzie mógł przejąć kontroli nad domowym urządzeniem. Atak hakerski na urządzenie spowoduje jego automatyczne wyłączenie, w związku z czym nie będzie ryzyka przejęcia kontroli czy wycieku danych.

Firma podkreśla, że to rozwiązanie zwłaszcza dla firm, korzystających z urządzeń komunikujących się przez wi-fi czy bluetooth.

Blackberry lata temu było jednym z liderów rynku telekomunikacyjnego, legendarne telefony z klawiaturą były wręcz oznaką statusu i stałym wyposażeniem zwłaszcza kadry menedżerskiej wyższego szczebla. Firma jednak zupełnie przespała boom na smartfony, a gdy zaczęła je oferować było już za późno na zmianę i powtórzyła los Nokii.

Smartfony z ostatnich serii Key Note już kompletną klapą nie były w przeciwieństwie do wcześniejszych z serii Z, ale firma choć zarabia, to już nie na telefonach, a na oprogramowaniu i usługach związanych z cyberbezpieczeństwem. Firma generuje ten proporcjonalnie wysokie zyski – kwartalnie ponad 40 mln dol. na czysto przy ponad 200 mln dol. przychodów. Jest to cień dawnej skali działalności, ale kadra menedżerska szuka nadal nowych pomysłów.

Jednak w przypadku smart home i ogólnie cyberbezpieczeństwa inni rynkowi gracze też nie czekają bezczynnie. Już wiosną 2018 r. Microsoft zaprezentował Azure Sphere, czyli czipy bezpieczeństwa instalowane w urządzeniach. Systemy bezpieczeństwa z myślą o kategorii internet rzeczy, maja także Google w ramach systemu Android oraz Amazon.

Jednak analitycy podkreślają, że Blackberry może mieć na tym polu przewagę wynikającą ze swojej historii. Obok wciąż doskonale znanej marki to także opinia, ze telefony Blackberry były niezawodne i najbezpieczniejsze na świecie. Taka opinia to kapitał, a w obecnych realiach ogromnej konkurencji i nieprzebranej liczby nowych rozwiązań może faktycznie być kluczem do sukcesu.

Gadżety
Wielki sukces inteligentnych pierścieni. Tę technologię pokochały gwiazdy
Gadżety
Pielucha dla heavymetalowców wyprzedała się w 24 godziny. Idealna na koncert
Gadżety
Ekran na całą ścianę. Jak telewizory XXL podbijają polskie domy
Gadżety
Gdzie na zakupy w Cyber Monday? Polacy ruszyli po gadżety czy wyjazdy turystyczne
Gadżety
Polacy ruszyli na Black Friday. Gdzie i na jakie promocje można liczyć? Na co uważać?
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10