Telewizory OLED szybko tanieją

Co 15 sekund w Polsce kupowany jest telewizor. Rośnie popularność 4K.

Publikacja: 18.02.2019 18:04

Telewizory OLED szybko tanieją

Foto: Bloomberg

Światowy rynek telewizorów korzysta z popytu na urządzenia najwyższej jakości. W 2018 r. sprzedano odbiorników ponad 100 mld euro, co oznaczało wzrost o ponad 5 proc. Jednocześnie było to około trzech czwartych globalnych obrotów w całym segmencie elektroniki konsumenckiej.

W Polsce w minionym roku nowy telewizor kupowano średnio co 15 sekund.

""

Foto: cyfrowa.rp.pl

Liczy się rozdzielczość

Odnotowany wzrost opierał się w dużej części na urządzeniach najwyższej jakości, o przekątnej ekranu co najmniej 50 cali. Według danych GfK w zeszłym roku segment ten odpowiadał za ponad połowę światowych przychodów ze sprzedaży telewizorów.

OLED to wiodąca technologia wyświetlania stosowana w segmencie premium. Wskaźniki wzrostu dla tej technologii przekraczają 100 proc.

Coraz popularniejsze stają się nowoczesne wyświetlacze wyposażone w tzw. diody organiczne. Eksperci podkreślają, że OLED to wiodąca technologia wyświetlania stosowana w segmencie premium. Wskaźniki wzrostu dla tej technologii przekraczają 100 proc. – podaje GfK.

Udział urządzeń wyposażonych w technologię OLED w całkowitych przychodach ze sprzedaży telewizorów wynosi 5–10 proc. Szybko jednak rośnie, bo na rynek wchodzi coraz większa liczba producentów. To z kolei sprzyja spadkowi cen. Przykładem może być rynek Europy Zachodniej (wiodący region w zakresie OLED), gdzie średnia cena spadła w ciągu ub.r. o ok. 300 euro, do niecałych 2100 euro. Ale popularne modele są dostępne już za około 1500 euro. Analitycy GfK zauważają, że – jeżeli chodzi o rozdzielczość ekranu – wciąż rośnie popularność standardu 4K. A na rynku pojawiają się pierwsze modele w standardzie 8K. Firma IHS prognozuje, że w br. sprzeda się 50–60 tys. takich nowoczesnych odbiorników.

CZYTAJ TAKŻE: Kupujemy coraz więcej elektroniki premium

Z kolei eksperci z Samsunga podkreślają, że rosnące wymagania widzów względem wielkości i jakości obrazu, dostępu do treści i łatwości obsługi sprawiają, iż producenci telewizorów cały czas wprowadzają innowacje. Wśród najnowszych wymienić można wspomnianą rozdzielczość 8K czy też wbudowaną sztuczną inteligencję.

Internet zamiast telewizora

Jak wynika z danych GlobalWebIndex, aż 92 proc. użytkowników internetu na świecie ogląda filmy online co najmniej raz w miesiącu za pośrednictwem różnych urządzeń. 58 proc. wykorzystuje telewizor do oglądania wideo.

– Funkcja telewizora zmienia się. Coraz częściej traktujemy go jako ekran do oglądania materiałów online, a nie programów telewizyjnych dostarczanych z kabla. Zmienił się sposób, w jaki konsumujemy media – tłumaczy Henryk Chorążewski z firmy Samsung.

CZYTAJ TAKŻE: Telewizory wielkie i wciąż nienasycone

W dużym stopniu przyczyniły się do tego rosnąca szybkość internetu, popularyzacja telewizorów smart TV (w ubiegłym roku ponad 80 proc. nowych telewizorów Samsung smart TV zostało podłączonych do sieci) i rosnąca liczba serwisów VOD, jak np. Netflix czy HBO Go.

Eksperci wskazują, że dziś największy w domu ekran odgrywa wiele różnych ról w zależności od potrzeb – zastępuje salę kinową podczas rodzinnego seansu, pozwala przenieść się do świata gry, ale może także być centrum sterowania nowoczesnym domem.

Z danych Samsunga wynika, że wśród kupowanych w Polsce telewizorów dominują te o przekątnej 55 cali – to więcej, niż wynosi globalna średnia (40–43 cale).

Sprzedaż telewizorów w Europie sięga 38 mln sztuk (na rynku brytyjskim, który jest liderem, to 5,5 mln sztuk). Szacuje się, że w Polsce w br. kupimy 2,2 mln takich urządzeń

Gadżety
Samsung szykuje bat na iPhone'a? To będzie starcie gigantów
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Gadżety
Wielki sukces inteligentnych pierścieni. Tę technologię pokochały gwiazdy
Gadżety
Pielucha dla heavymetalowców wyprzedała się w 24 godziny. Idealna na koncert
Gadżety
Ekran na całą ścianę. Jak telewizory XXL podbijają polskie domy
Gadżety
Gdzie na zakupy w Cyber Monday? Polacy ruszyli po gadżety czy wyjazdy turystyczne