Telewizory wielkie i wciąż nienasycone

SeongJoon Cho/Bloomberg

Na rynek wchodzą już modele w technologii 8K ze znacznie lepszą jakością obrazu. Na razie ceny są astronomiczne.

8K to kolejny skok, jeśli chodzi o jakość obrazu na odbiorniku telewizyjnym. To cztery razy większe nasycenie obrazu niż w już doskonałej pod tym względem technologii 4K, a 16-krotnie wyższe niż w Full HD. Czy znajdą się klienci gotowi za takie doznania wizualne zapłacić? Czas pokaże, a producenci już przebierają nogami, aby na rynek wpuścić kolejne modele, oczywiście o wielkich ekranach.

Pierwszy model telewizora LCD z 85-calowym ekranem, który był w stanie obsłużyć technologię 8K pokazał 6 lat temu Sharp. Zaraz potem było 145-calowe urządzenie plazmowe Panasonica. Z kolei na ostatniej edycji targów IFA w Berlinie 88-model OLED pokazało LG, a teraz Samsung rozpoczyna w Polsce przedsprzedaż pierwszych dwóch modeli. QLED 8K o przekątnej ekranu 65 i 75 cali będą dostępne w wybranych sklepach. Firma nie mówi o cenach, ale mają rozpoczynać się od 20 tys. zł. Model Q900R z ekranem o 10 cali większym to koszt już 30 tys. zł, a 85-calowa wersja, która trafi do sklepów z końcem roku, to już wydatek na poziomie 60 tys. zł.

W zamian rewelacyjna jakość obrazu, mimo że nawet w gorszej technologii 4K na razie treści jest jak na lekarstwo. Telewizor sam podniesie parametry obrazu dzięki inteligentnemu skalowaniu. Stanie się to możliwe dzięki algorytmom sztucznej inteligencji, a za płynność procesu odpowiada procesor Quantum 8K.

Sharp prezentował swój telewizor 8K w technologii LCD na wystawie CEATEC w Chiba w Japonii w 2014 roku.
Kiyoshi Ota/Bloomberg

Proces ten polega na wypełnieniu wolnych przestrzeni pomiędzy pikselami w materiale o niższej rozdzielczości oraz ich uzupełnieniu za pomocą specjalnych algorytmów tak, aby pasowały one do dużego ekranu z większą rozdzielczością. Aby uzyskać jak najlepszą jakość, poprawiana jest też kolorystyka pikseli oraz wyostrzany jest obraz.

Samsung podkreśla, że procesor znacząco polepsza także jakość dźwięku, dopasowując go do wyświetlanej treści. QLED 8K będzie dostępny z ofertą Samsung Smart Pack 2018, która daje dostęp do czterech z siedmiu wybranych serwisów VOD.

Chętni na pewno się znajdą, tak doskonała jakość obrazu ma wielkie zastosowanie, jeśli chodzi o przekazy reklamowe, wyświetlanie filmów promocyjnych w firmach, choć pewnie znajdą się także chętni na wstawienie takich cacek do własnych salonów.

Będzie ich coraz więcej, firma analityczna IHS Markit prognozuje, że o ile w tym roku sprzedaż telewizorów 8K na świecie wyniesie 20 tys. sztuk, to w 2019 r. ma wynieść już ponad 430 tys. W 2020 ma to być już ponad 2 mln sztuk. To jednak nadal znacznie mniej niż obecnie dostępne technologie – sprzedaż telewizorów OLED już jest liczona w milionach, jeszcze w tym roku ma wynieść ok. 2,5 mln sztuk.

Pierwszy kanał telewizyjny w jakości 8K zamierza wprowadzić od 1 grudnia japońska telewizja NHK. Program będzie można oglądać między 10 rano a 22.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Gry rozpychają się pod choinką. Kto wygrywa?

Producenci gier i sprzętu liczą w tym roku na udany świąteczny sezon. Cieszą się ...

Największa w Polsce impreza e-sportowa tylko online. Koronawirus

Wojewoda Śląski zakazał udziału publiczności w Intel Extreme Masters w Katowicach. W efekcie rozgrywki ...

Disney kłania się Pekinowi? Wezwania do bojkotu filmu „Mulan”

Film „Mulan” miał być kolejnym hitem Disneya. Jego premierę przekładano kilka razy z powodu ...

Pandemia w Amazonie. 20 tys. pracowników zakażonych

Epidemia koronawirusa mocno uderzyła w giganta e-commerce. Nie chodzi jednak o wyniki koncernu, na ...

Internetowi stuknęła 30-ka

Najpopularniejsza usługa sieciowa – WWW – ma już 30 lat. Funkcjonowania bez niej dziś ...

Rodzime gry wchodzą w nisze

Na fali globalnego boomu na gry wideo płyną również mniejsi polscy producenci. Choć jesień ...