Kupujemy coraz więcej elektroniki premium. Kluczem online i łatwość obsługi

Światowy rynek elektroniki konsumenckiej wzrósł w 2018 r. o 6 proc., do 138 mld euro
Bloomberg

Globalna sprzedaż elektroniki użytkowej, w tym sprzętu RTV i artykułów gospodarstwa domowego, przekroczyła w ubiegłym roku 1 bln euro. Po raz pierwszy w historii.

Rekord padł w wyniku 4-proc. wzrostu globalnej sprzedaży produktów tych kategorii. Jak wynika z danych GfK, motorem napędowym wzrostów okazały się urządzenia z segmentu telekomunikacyjnego i małego AGD (w ciągu roku popyt na nie skoczył po 7 proc.), a także elektroniki użytkowej i fotografii (6 proc.) oraz IT, w tym elektronicznego sprzętu biurowego (1 proc.). Trendu nie zdołało zahamować spowolnienie w segmencie dużego AGD. W 2018 r. kupiono bowiem o 1 proc. mniej urządzeń w tej kategorii.

CZYTAJ TAKŻE: Telewizory OLED szybko tanieją

Rok 2019 w branży ma być równie dobry. Analitycy prognozują 2-proc. wzrost światowej sprzedaży, do poziomu ok. 1,03 bln euro.

Internet rzeczy i prostota

Markus Kick, ekspert rynku elektroniki konsumenckiej, użytkowej i AGD w GfK, wskazuje na nowy trend na rynku – kupujemy coraz droższe urządzenia, zaawansowane technologicznie i „connected”, czyli połączone w jednym eksosytemie, będące online (to część tzw. internetu rzeczy).

Czynnik decydujący o sukcesie stanowi intuicyjna obsługa urządzeń

– W niemal wszystkich kategoriach zaznacza się trend podążania firm w kierunku produktów premium. Konsumenci kładą również coraz większy nacisk na łączność i wygodę – wskazuje Kick. – Producenci muszą być na bieżąco z trendami w zakresie urządzeń klasy premium i w związku z tym oferować produkty wyposażone w zaawansowane funkcje. Przy aktualnych wskaźnikach nasycenia nadal możliwe jest zwiększenie potencjału sprzedażowego – kontynuuje.

CZYTAJ TAKŻE: W AGD hitem suszarka do ubrań i ekspres do kawy

Zaznacza przy tym, że czynnik decydujący o sukcesie stanowi intuicyjna obsługa urządzeń. – Rosnąca grupa konsumentów szybko traci zainteresowanie urządzeniami elektronicznymi, jeżeli nie są one łatwe w obsłudze. Prostota korzystania z rozmaitych elementów stanowi zatem rozstrzygające kryterium zakupowe – dodaje.

Szczególnie widoczna jest rosnąca popularność urządzeń klasy premium w segmencie telekomunikacyjnym, m.in. smartfonów i tabletów. Dowodzi tego fakt, że wzrost wartości światowej sprzedaży o 7 proc. dokonał się w sytuacji, gdy liczba sprzedanych egzemplarzy urządzeń nie zwiększyła się.

Telekomunikacja, z udziałem 44 proc. i wolumenem na poziomie około 440 mld euro, stanowiła w minionym roku roku największą kategorię. W Europie ten segment skoczył najmocniej – o 14 proc. Dla porównania w Ameryce Płd. skurczył się on o 5 proc.

Szczególny impet dało się odczuć w przypadku wysokiej klasy telewizorów z ekranami o przekątnej co najmniej 50 cali

Według analiz GfK mocny napęd od konsumentów kupujących produkty premium dało się odczuć również w kategorii elektroniki konsumenckiej i fotografii. Światowa sprzedaż różnego rodzaju inteligentnych urządzeń sięgnęła w 2018 r. 153 mld euro. Tu szczególny impet dało się odczuć w przypadku wysokiej klasy telewizorów z ekranami o przekątnej co najmniej 50 cali. Fachowcy wskazują, że zwłaszcza widoczna jest rosnąca popularność technologii OLED. Oferuje ona większy kontrast oraz pozbawiona jest takich wad LCD, jak nierównomierność podświetlenia czy utrata jakości kolorów, gdy oglądamy obraz pod kątem.

CZYTAJ TAKŻE: Telewizory na gwiazdkę: Wielkość ma znaczenie. Podobnie jak inteligencja

Na drugim biegunie znalazł się z kolei rynek fotografii, który nie zdołał przełamać negatywnego trendu i w ub.r. zanotował kolejny spadek sprzedaży o 5 proc. Wartość sprzedaży aparatów i akcesoriów na całym świecie wyniosła 15 mld euro. W GfK podkreślają, że jedynym optymistycznym sygnałem była trwała popularność aparatów wysokiej klasy.

Świetlana przyszłość asystentów głosowych

W kategoriach IT panuje obecnie popyt na urządzenia o wysokiej wydajności, szczególnie dotyczy to komputerów stacjonarnych i notebooków do gier. W 2018 r. sprzedaż w Europie utrzymywała się na podobnym poziomie jak rok wcześniej. Na br. GfK prognozuje spadek globalnej sprzedaży w tej kategorii o 3 proc.

CZYTAJ TAKŻE: Nadchodzi era „OK, Google”

Spadkowy trend dotknął też rynku urządzeń tzw. multiroom (umożliwiają odtwarzanie różnych utworów w poszczególnych pomieszczeniach). W 2018 r. przychód branży głośników i akcesoriów audio oferujących jedynie taką funkcję zmniejszył się, ale rośnie za to popyt na tradycyjne głośniki, zestawy soundbar czy systemy smartscreen, łączące inteligentnych asystentów głosowych z wizualnymi informacjami wyświetlanymi na ekranie.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Microsoft staje się gamingowym potentatem

Koncern z Redmond przejmie kolejne firmy z branży gier wideo. Szef należącej do Microsoftu ...

Rewolucja w domu: maszyna wyprasuje i poskłada ubrania

Góra nieposkładanego prania? Koszulki, spodnie, pościel czekająca na segregacje i ułożenie? Koszmar cotygodniowych porządków. ...

Alexa poprawia wyniki Amazona

Największy internetowy sprzedawca zwiększył w czwartym kwartale sprzedaż niemal o 20 proc. Jednak w ...

Żołnierze będą jak Hulk. Zyskają na sile już od 2020 r.

Egzoszkielety, które mają zdecydowanie zwiększyć możliwości człowieka, trafią na wyposażenie wojska. Amerykański koncern Lockheed ...

Trzy polskie startupy nagrodzone w Luksemburgu

Polskie młode firmy działające w branży fintech zaprezentowały się w Luksemburgu podczas Luxembourg-Poland Business ...

Amazon na celowniku Niemiec

Krajowy urząd ds. konkurencji wszczął postępowanie w sprawie potencjalnego naruszenia przez Amazona prawa konkurencji. ...