Apple reanimuje płatności kodami QR. W Chinach są hitem

AFP

Apple pracuje nad nową funkcją Apple Wallet, która umożliwia użytkownikom przeprowadzanie transakcji za pomocą kodów QR. Taka metoda jest już bardzo popularna w Chinach.

Firma Apple wydała drugą wersję systemu beta iOS 14 z niewielkimi zmianami systemu, w którym znajduje się ukryta i nieaktywna na ten moment funkcja pozwalająca użytkownikom dokonywanie płatności za pomocą kodów QR. Użytkownicy będą mogli uruchamiać płatności Apple Pay, skanując kody QR i tradycyjne kody kreskowe za pomocą aparatu telefonu.

Czytaj także: Zakupy bez kas to nie fantastyka

Choć kody QR istnieją już od lat, to zwłaszcza ostatnio wydawały się marginalnym rozwiązaniem. Jednak pandemia COVID-19 dała im nową młodość, ponieważ w ten sposób narzędzie do bezpiecznych transakcji bezdotykowych. W Polsce kody QR nie były do tej pory używane do płatności na dużą skalę, co nie oznacza, że ta funkcja niebawem się u nas nie przyjmie.

Według Pawła Działaka, prezesa Tpay, informacje dotyczące wprowadzenie płatności kodem QR przez giganta technologicznego Apple tylko potwierdzają nowy kierunek rynku. Kolejne firmy dołączają tę funkcję do swojej oferty. Walmart zmodyfikował swoją aplikację Walmart Pay, aby płynnie przetwarzać kody QR i działać całkowicie bezdotykowo. Kolejnym przykładem jest jedna z największych sieci aptek w USA Walgreens, która zaczęła również przyjmować płatności za pośrednictwem platformy Alipay.

Według danych z pierwszego kwartału br. korzystanie z QR kodu w WeChat wzrosło o 25,86 proc. w ujęciu rocznym pomimo trudnego otoczenia makroekonomicznego. W okresie pandemii (od 23 stycznia do 6 maja) instytucje, firmy i osoby prywatne użyły kodów QR WeChat ponad 140 mld razy.

Czytaj także: Apple zaoferuje własną kartę kredytową

Paweł Działak dodaje, że ponowne podejście rynku do reanimacji kodów QR pokazuje jasny kierunek rynku płatności, który do 2027 r.  ma osiągnąć 4,68 bln dol. Oprócz technologicznych gigantów takich jak PayPal, który w maju wprowadził darmowe płatności kodami QR na 28 rynkach, zmiany widać w wielu branżach. Płatności tego typu wchodzą w inne obszary biznesu – platforma zamówień LevelUp nawiązała współpracę z dostawcą POS-ów Toast, aby akceptować płatności kodami QR za płacenie rachunków w restauracjach.

Płatności kodem QR można podzielić na dwie grupy: urządzeń działających online i offline. W przypadku pierwszej użytkownik po zeskanowaniu kodu QR zostaje przekierowany do strony www, gdzie dokonywana jest transakcja pozwalająca na np. wejście na siłownię. W drugim przypadku po odczytaniu kodu (aparatem lub aplikacją do czytania kodów QR) uruchamia się strona www, po opłaceniu komunikat systemowy (API) jest wysyłany do urządzenia, które już wie, że transakcja została zakończona pomyślnie i umożliwia wybranie produktu z maszyny vendingowej.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Skargi na Google. Wiedzą o nas zdecydowanie za dużo

Fundacja Panoptykon złożyła do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych skargi przeciwko IAB i Google. ...

Voiceboty wygryzają ludzi z infolinii. Kto następny?

Technologie AI wyposażone w głos, asystujące i doradzające nam, zamknięte w smartfonach czy inteligentnych ...

Dron w służbie drużyny. Zdezynfekuje stadion po meczu

Specjalny dron będzie dezynfekował stadion w Atlancie w stanie Georgia. Autonomiczne urządzenie oczyści z ...

Microsoft wykrył ataki hakerskie powiązane z Rosją, także na Polskę

Koncern z Redmond poinformował, że ataki na europejskie ośrodki analityczne krytyczne wobec Kremla przeprowadziły ...

Majchrowski: Kraków przyciąga inwestycje high-tech i chce hodować jednorożce

Krakowski klimat świetnie służy nowym pomysłom i kwestią nieodległej przyszłości jest „wyhodowanie” rodzimych jednorożców, ...

Ma konto na Instagramie. Jej biznes wart jest ponad 1 mld dol.

Huda Kattan, znana influencerka, poinformowała, że chce wprowadzić na giełdę swoją firmę. Huda Beauty ...