Apple reanimuje płatności kodami QR. W Chinach są hitem

AFP

Apple pracuje nad nową funkcją Apple Wallet, która umożliwia użytkownikom przeprowadzanie transakcji za pomocą kodów QR. Taka metoda jest już bardzo popularna w Chinach.

Firma Apple wydała drugą wersję systemu beta iOS 14 z niewielkimi zmianami systemu, w którym znajduje się ukryta i nieaktywna na ten moment funkcja pozwalająca użytkownikom dokonywanie płatności za pomocą kodów QR. Użytkownicy będą mogli uruchamiać płatności Apple Pay, skanując kody QR i tradycyjne kody kreskowe za pomocą aparatu telefonu.

Czytaj także: Zakupy bez kas to nie fantastyka

Choć kody QR istnieją już od lat, to zwłaszcza ostatnio wydawały się marginalnym rozwiązaniem. Jednak pandemia COVID-19 dała im nową młodość, ponieważ w ten sposób narzędzie do bezpiecznych transakcji bezdotykowych. W Polsce kody QR nie były do tej pory używane do płatności na dużą skalę, co nie oznacza, że ta funkcja niebawem się u nas nie przyjmie.

Według Pawła Działaka, prezesa Tpay, informacje dotyczące wprowadzenie płatności kodem QR przez giganta technologicznego Apple tylko potwierdzają nowy kierunek rynku. Kolejne firmy dołączają tę funkcję do swojej oferty. Walmart zmodyfikował swoją aplikację Walmart Pay, aby płynnie przetwarzać kody QR i działać całkowicie bezdotykowo. Kolejnym przykładem jest jedna z największych sieci aptek w USA Walgreens, która zaczęła również przyjmować płatności za pośrednictwem platformy Alipay.

Według danych z pierwszego kwartału br. korzystanie z QR kodu w WeChat wzrosło o 25,86 proc. w ujęciu rocznym pomimo trudnego otoczenia makroekonomicznego. W okresie pandemii (od 23 stycznia do 6 maja) instytucje, firmy i osoby prywatne użyły kodów QR WeChat ponad 140 mld razy.

Czytaj także: Apple zaoferuje własną kartę kredytową

Paweł Działak dodaje, że ponowne podejście rynku do reanimacji kodów QR pokazuje jasny kierunek rynku płatności, który do 2027 r.  ma osiągnąć 4,68 bln dol. Oprócz technologicznych gigantów takich jak PayPal, który w maju wprowadził darmowe płatności kodami QR na 28 rynkach, zmiany widać w wielu branżach. Płatności tego typu wchodzą w inne obszary biznesu – platforma zamówień LevelUp nawiązała współpracę z dostawcą POS-ów Toast, aby akceptować płatności kodami QR za płacenie rachunków w restauracjach.

Płatności kodem QR można podzielić na dwie grupy: urządzeń działających online i offline. W przypadku pierwszej użytkownik po zeskanowaniu kodu QR zostaje przekierowany do strony www, gdzie dokonywana jest transakcja pozwalająca na np. wejście na siłownię. W drugim przypadku po odczytaniu kodu (aparatem lub aplikacją do czytania kodów QR) uruchamia się strona www, po opłaceniu komunikat systemowy (API) jest wysyłany do urządzenia, które już wie, że transakcja została zakończona pomyślnie i umożliwia wybranie produktu z maszyny vendingowej.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Pułapka na hakera. Zdradzi swoje metody

Nowe podejście do walki z cyberprzestępcami. Zamiast blokować im dostęp, otwieramy drzwi szeroko i ...

Producenci gier na GPW są 10 razy więcej warci niż polski rynek

Łączna wartość gier sprzedawanych w Polsce jest relatywnie mała, lecz mocno rośnie. Jeszcze szybciej ...

Wojna Apple Music ze Spotify. Już wiadomo, kto wygrywa

Muzyczne serwisy internetowe coraz ostrzej walczą o pozycję na światowych rynkach. Apple Music wysunął ...

Facebook grozi wycofaniem się z Europy

W piśmie złożonym w sądzie w Dublinie, prawnicy Facebooka ostrzegli, że ich firma „może ...

Serwer dedykowany z Windows Server jako efektywny pomysł na home office

Pandemia koronawirusa spowodowała, że miliony ludzi na całym świecie muszą wykonywać swoje obowiązki zdalnie. ...

System weryfikacji twarzy ma odciąć młodzież od pornografii

Australijski rząd proponuje wykorzystanie technologii skanowania twarzy przy weryfikacji wieku internautów korzystających z serwisów ...