Reklama

Wojna informacyjna z Rosją poprzez... opiniowanie restauracji. Pomysł Anonymous

Kolejna akcja Anonymous zaangażowała ludzi z całego świata. Restauracje w Rosji nigdy nie miały tylu opinii co teraz.

Publikacja: 01.03.2022 13:24

Wojna informacyjna z Rosją poprzez... opiniowanie restauracji. Pomysł Anonymous

Foto: Adobe Stock

Wojna obronna Ukrainy przeciwko Rosji toczy się nie tylko na lądzie i w powietrzu. Ważnym frontem jest też cyberprzestrzeń, w której można zarówno dokonywać ataków na infrastrukturę, ale także próbować przełamywać monopol informacyjny, jaki w Rosji mają państwowe media. Kolektyw hakerski Anonymous wezwał wczoraj do akcji, która zwykłym ludziom z Zachodu daje poczucie sprawczości, a równocześnie daje choć cień szansy na to, że do zwykłych Rosjan dotrą informacje o tym, co naprawdę dzieje się na Ukrainie.

Pomysł Anonymous jest bardzo prosty. Zachęcają oni, by korzystając z Google Maps znaleźć restaurację czy firmę działającą w Rosji i wystawić jej ocenę wraz z komentarzem. W komentarzu wystarczy wpisać krótką informację na temat wydarzeń na Ukrainie. Pod wpisem na Twitterze zachęcającym do akcji Anonymous umieścili też krótkie przykłady tekstów do wpisania, przy czym komentujący i podający dalej wpis hakerów zwracają uwagę, że dobrze jest je najpierw sobie przetłumaczyć w translatorze, by upewnić się, co zawiera.

Użytkownicy Twittera natychmiast też zasugerowali, by akcją objąć popularne w Rosji mapy Yandex. Być może faktycznie również w tej usłudze oceniano i komentowano restauracje i przedsiębiorstwa, jednak losowa kontrola opinii restauracji w Moskwie i Petersburgu przeprowadzona przez „Rzeczpospolitą” wskazuje, że na mapach Yandex brakuje opinii nowszych niż z dnia 26 lutego, co sugerowałoby, że rosyjski koncern usuwa opinie będące próbą przełamania monopolu informacyjnego.

Tymczasem w Google Maps bez problemu można znaleźć opinie umieszczone wskutek zachęty Anonymous. Niektórzy użytkownicy Twittera chwalą się wynikami swojej pracy na tym polu.

Reklama
Reklama

Z kolei TripAdvisor reagując na podobne działania użytkowników wyłączył w ogóle możliwość wystawiania ocen dla moskiewskich restauracji.

Internauci zwracają uwagę, że inwazję Rosji na Ukrainę TripAdvisor nazwał "ostatnimi wydarzeniami". 

Globalne Interesy
„Przerażające”. McDonald’s wycofał reklamę stworzoną przez sztuczną inteligencję
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Globalne Interesy
Kontrowersyjna decyzja Trumpa. Amerykańskie chipy popłyną do Chin
Globalne Interesy
Ubezpieczyciele obawiają się katastrofy. AI wywróci polisy do góry nogami
Globalne Interesy
Rewolucja w Mecie. Właściciel Facebooka drastycznie tnie kluczowy projekt
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Globalne Interesy
W 2026 roku wzrosną ceny smartfonów i komputerów. Niespodziewany powód
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama