Netflix wygrywa walkę z dzieleniem kont i podnosi ceny. Ale może mieć problem

Mimo najwyższego od dwóch lat skoku liczby nowych abonentów na największych rynkach firma zdecydowała się na podniesienie cen.

Publikacja: 19.10.2023 10:19

Netflix podnosi ceny, ale może mieć problem z pozyskiwaniem kolejnych klientów

Netflix podnosi ceny, ale może mieć problem z pozyskiwaniem kolejnych klientów

Foto: Bloomberg

Platforma streamingowa podała, że zwiększyła o 8,8 miliona liczbę abonentów od lipca do września. Jednocześnie gigant zapowiedział, że miesięczne opłaty za podstawową usługę wzrosną. W Wielkiej Brytanii ceny wzrosną o 1 funt do 7,99 funtów, a opcja bez reklam podrożeje o 2 funty do 17,99 funtów.

W USA plan premium bez reklam będzie kosztować o 3 dol. miesięcznie więcej, czyli 22,99 dol., zaś we Francji abonenci zapłacą dodatkowe 2 euro (teraz opłata wyniesie 19,99 euro).

Wygrana ze współdzieleniem kont

Netflix ma wątpliwości, czy będzie w stanie nadal przyciągać nowych klientów w obliczu rosnącej konkurencji, rosnących cen i strajku w Hollywood opóźniającego premiery nowych seriali. W pierwszej połowie ubiegłego roku stracił około miliona abonentów, co wywołało alarm.

Znaczna część wzrostu liczby abonentów w ostatnim kwartale była spowodowana decyzją o rozpoczęciu pobierania dodatkowej opłaty – która wynosi nieco mniej niż połowa kosztu „standardowego” planu bez reklam – za posiadanie więcej niż jednego gospodarstwa domowego na tym samym koncie.

Netflix podał, że uruchomienie tańszego planu z reklamami spowodowało około 30 proc. wzrost rejestracji w krajach, w których był on dostępny.

Czytaj więcej

Nie tylko Netflix podrożeje. Ile w Polsce kosztują serwisy z filmami i serialami

- Ogółem rzecz biorąc, zarząd ciężko pracuje, aby wycisnąć każdą kroplę gotówki z dostępnej bazy abonentów – powiedziała BBC Sophie Lund-Yates, główny analityk w Hargreaves Lansdown.

Netflix stwierdził, że ma w swojej bibliotece odpowiednią mieszankę hitów i licencjonowanych utworów, aby przyciągnąć widzów. W ostatnich latach kładł nacisk na własne produkcje, w swojej kwartalnej aktualizacji skierowanej do inwestorów poinformował, że licencjonowanie zawsze było ważne i dostrzega potencjalne możliwości udzielania licencji na większą liczbę hitów w miarę ewolucji otoczenia konkurencyjnego.

Netflix ma problem z aktorami i AI

Analitycy twierdzą, że licencjonowane materiały będą prawdopodobnie zyskiwać coraz większe znaczenie, ponieważ widzowie odczuwają skutki strajków w Hollywood, które na kilka miesięcy wstrzymały nowe produkcje.

Scenarzyści niedawno osiągnęli porozumienie, ale gildia aktorów i największe studia, w tym Netflix, wciąż spierają się o kwestie wynagrodzeń i kontrowersje wokół korzystania ze sztucznej inteligencji w produkcji filmowej. Studia stoją pod presją inwestorów, którzy są coraz bardziej sceptyczni wobec dużych strat poniesionych przez niektórych rywali Netfliksa w branży streamingowej, takich jak Disney. Ogółem Netlix odnotował kwartalny wzrost przychodów o 7,8 proc. rok do roku, do 8,5 mld dol., podczas gdy zyski osiągnęły poziom 1,67 mld dol.

Firma próbuje nakłonić klientów do korzystania z planu finansowanego z reklamami, który według niej ma duży potencjał generowania zysków. Jest to jeden z powodów podwyżki cen „podstawowego” planu bez reklam, który nie jest już szeroko promowany na stronie internetowej. Zdaniem analityków klienci powinni spodziewać się jeszcze wyższych cen w nadchodzących latach, ponieważ firma stara się chronić swoje zyski i liczy się z kosztami związanymi z licencjami i nowymi inicjatywami.

Platforma streamingowa podała, że zwiększyła o 8,8 miliona liczbę abonentów od lipca do września. Jednocześnie gigant zapowiedział, że miesięczne opłaty za podstawową usługę wzrosną. W Wielkiej Brytanii ceny wzrosną o 1 funt do 7,99 funtów, a opcja bez reklam podrożeje o 2 funty do 17,99 funtów.

W USA plan premium bez reklam będzie kosztować o 3 dol. miesięcznie więcej, czyli 22,99 dol., zaś we Francji abonenci zapłacą dodatkowe 2 euro (teraz opłata wyniesie 19,99 euro).

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
Rewolucja w firmie, która stworzyła ChatGPT. Polak objął kluczową funkcję
Globalne Interesy
ChatGPT mocno przyspiesza. Tymczasem konkurencja w AI ma poważne problemy
Globalne Interesy
Koniec tanich zakupów w Temu czy Shein? Polska szykuje uderzenie w chińskie serwisy
Globalne Interesy
Wielki sojusz w sztucznej inteligencji. Boty ChatGPT masowo wejdą do smartfonów
Globalne Interesy
Ameryka wstaje z kolan. Koniec z kłopotliwym uzależnieniem od Rosji w kosmosie