Netflix wygrywa walkę z dzieleniem kont i podnosi ceny. Ale może mieć problem

Mimo najwyższego od dwóch lat skoku liczby nowych abonentów na największych rynkach firma zdecydowała się na podniesienie cen.

Publikacja: 19.10.2023 10:19

Netflix podnosi ceny, ale może mieć problem z pozyskiwaniem kolejnych klientów

Netflix podnosi ceny, ale może mieć problem z pozyskiwaniem kolejnych klientów

Foto: Bloomberg

Platforma streamingowa podała, że zwiększyła o 8,8 miliona liczbę abonentów od lipca do września. Jednocześnie gigant zapowiedział, że miesięczne opłaty za podstawową usługę wzrosną. W Wielkiej Brytanii ceny wzrosną o 1 funt do 7,99 funtów, a opcja bez reklam podrożeje o 2 funty do 17,99 funtów.

W USA plan premium bez reklam będzie kosztować o 3 dol. miesięcznie więcej, czyli 22,99 dol., zaś we Francji abonenci zapłacą dodatkowe 2 euro (teraz opłata wyniesie 19,99 euro).

Wygrana ze współdzieleniem kont

Netflix ma wątpliwości, czy będzie w stanie nadal przyciągać nowych klientów w obliczu rosnącej konkurencji, rosnących cen i strajku w Hollywood opóźniającego premiery nowych seriali. W pierwszej połowie ubiegłego roku stracił około miliona abonentów, co wywołało alarm.

Znaczna część wzrostu liczby abonentów w ostatnim kwartale była spowodowana decyzją o rozpoczęciu pobierania dodatkowej opłaty – która wynosi nieco mniej niż połowa kosztu „standardowego” planu bez reklam – za posiadanie więcej niż jednego gospodarstwa domowego na tym samym koncie.

Netflix podał, że uruchomienie tańszego planu z reklamami spowodowało około 30 proc. wzrost rejestracji w krajach, w których był on dostępny.

Czytaj więcej

Nie tylko Netflix podrożeje. Ile w Polsce kosztują serwisy z filmami i serialami

- Ogółem rzecz biorąc, zarząd ciężko pracuje, aby wycisnąć każdą kroplę gotówki z dostępnej bazy abonentów – powiedziała BBC Sophie Lund-Yates, główny analityk w Hargreaves Lansdown.

Netflix stwierdził, że ma w swojej bibliotece odpowiednią mieszankę hitów i licencjonowanych utworów, aby przyciągnąć widzów. W ostatnich latach kładł nacisk na własne produkcje, w swojej kwartalnej aktualizacji skierowanej do inwestorów poinformował, że licencjonowanie zawsze było ważne i dostrzega potencjalne możliwości udzielania licencji na większą liczbę hitów w miarę ewolucji otoczenia konkurencyjnego.

Netflix ma problem z aktorami i AI

Analitycy twierdzą, że licencjonowane materiały będą prawdopodobnie zyskiwać coraz większe znaczenie, ponieważ widzowie odczuwają skutki strajków w Hollywood, które na kilka miesięcy wstrzymały nowe produkcje.

Scenarzyści niedawno osiągnęli porozumienie, ale gildia aktorów i największe studia, w tym Netflix, wciąż spierają się o kwestie wynagrodzeń i kontrowersje wokół korzystania ze sztucznej inteligencji w produkcji filmowej. Studia stoją pod presją inwestorów, którzy są coraz bardziej sceptyczni wobec dużych strat poniesionych przez niektórych rywali Netfliksa w branży streamingowej, takich jak Disney. Ogółem Netlix odnotował kwartalny wzrost przychodów o 7,8 proc. rok do roku, do 8,5 mld dol., podczas gdy zyski osiągnęły poziom 1,67 mld dol.

Firma próbuje nakłonić klientów do korzystania z planu finansowanego z reklamami, który według niej ma duży potencjał generowania zysków. Jest to jeden z powodów podwyżki cen „podstawowego” planu bez reklam, który nie jest już szeroko promowany na stronie internetowej. Zdaniem analityków klienci powinni spodziewać się jeszcze wyższych cen w nadchodzących latach, ponieważ firma stara się chronić swoje zyski i liczy się z kosztami związanymi z licencjami i nowymi inicjatywami.

Platforma streamingowa podała, że zwiększyła o 8,8 miliona liczbę abonentów od lipca do września. Jednocześnie gigant zapowiedział, że miesięczne opłaty za podstawową usługę wzrosną. W Wielkiej Brytanii ceny wzrosną o 1 funt do 7,99 funtów, a opcja bez reklam podrożeje o 2 funty do 17,99 funtów.

W USA plan premium bez reklam będzie kosztować o 3 dol. miesięcznie więcej, czyli 22,99 dol., zaś we Francji abonenci zapłacą dodatkowe 2 euro (teraz opłata wyniesie 19,99 euro).

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Globalne Interesy
„Zajęło mi kilka minut, by pozbyć się ego". Szef OpenAI o przewrocie w firmie
Materiał Promocyjny
Budowa farm wiatrowych i fotowoltaicznych
Globalne Interesy
Student, który zdenerwował Elona Muska, trafił na prestiżową listę „Forbesa”
Globalne Interesy
X traci reklamodawców. A Elon Musk do nich: „wyp…cie!”
Globalne Interesy
Chiny rzucają wyzwanie Muskowi. Ich globalny internet ma być lepszy od Starlinka
Globalne Interesy
Wybrano słowo roku. Skala wyszukiwania była rekordowa
Materiał Promocyjny
Razem dla Planety, czyli chemia dla zrównoważonej przyszłości