AI jest wścibska. Kto pobiera najwięcej, a kto najmniej informacji?

Analitycy przyjrzeli się popularnym modelom generatywnej sztucznej inteligencji i sprawdzili, jak wiele danych pobierają. Okazuje się, że rekordzista zbiera od użytkowników aż 22 ich rodzaje.

Publikacja: 31.03.2025 12:40

Boty pobierają głównie pakiety danych diagnostycznych i informacje o sposobie użytkowania AI, do teg

Boty pobierają głównie pakiety danych diagnostycznych i informacje o sposobie użytkowania AI, do tego dochodzą dane kontaktowe, lokalizacja, czy historia

Foto: Adobe Stock

W dobie rosnącej popularności chatbotów AI, coraz większe znaczenie ma pytanie, jak wiele informacji (poza pytaniami i poleceniami, czyli tzw. promptami wpisywanymi w okno konwersacji) zbierają one od swoich użytkowników. Najnowsza analiza, opublikowana przez Visual Capitalist na podstawie danych z Surfshark, przedstawia szczegółowe porównanie różnych modeli pod kątem ilości gromadzonych informacji. Wyniki mogą zaskakiwać.

Kto pozyskuje najwięcej danych?

Pierwsze miejsce zajęła technologia od Google. Jak się okazuje, chatbot Gemini zbiera od swoich użytkowników 22 różne rodzaje danych w dziesięciu kategoriach. Badacze wskazują, iż chodzi zarówno o informacje odnoszące się do ogólnej diagnostyki (te wydobywają od nas wszystkie boty poddane analizie), jak też do naszych kontaktów (czego nie robi żaden inny testowany przez Surfshark bot) czy lokalizacji.

Za Gemini plasują się Claude (13 rodzajów danych) i Copilot (12). Za „wścibskie” można uznać też popularne modele: chiński DeepSeek (11), należący do OpenAI ChatGPT (10) i Perplexity (10). Najmniej punktów bezsprzecznie zebrał Grok. Bot należącej do Elona Muska firmy xAI zapewnia największą prywatność – zbiera tylko siedem typów danych („tylko” w trzech kategoriach).

Czytaj więcej

Google wywróciło do góry nogami wyszukiwarkę. Niespodziewane ryzyko

Jakie informacje zbierają chatboty? Chodzi głównie o pakiety danych diagnostycznych i sposób użytkowania AI (co jest niezbędne do prawidłowego działania narzędzia), do tego dochodzą dane kontaktowe (tylko Gemini), lokalizacja, czy historia. Zapisywane są także identyfikatory użytkowników czy informacje o zakupach. Co to oznacza dla użytkowników? Eksperci wskazują, iż – choć chatboty są coraz bardziej zaawansowane i użyteczne – różnice w ich podejściu do prywatności mogą być istotnym czynnikiem przy wyborze narzędzia. Pytanie jednak, na ile internauci zwracają uwagę na politykę prywatności dostawców.

Które boty cieszą się największą popularnością

Sprawdziliśmy w Google Trends, który z botów wyszukiwany był najczęściej. Dane globalne za ostatni miesiąc pokazują, że lider jest jeden – ChatGPT. Od kilku dni na drugie miejsce wspiął się Grok, wyprzedzając dotychczasowego wicelidera – Gemini. Obu modelom po piętach depcze odkrycie ostatnich tygodni – DeepSeek.

Według raportu „Digital 2025 Global Overview”, prawdziwym „król” wśród chatbotów, co nie jest zaskoczeniem, jest ChatGPT. Aplikacja mobilna od OpenAI – w okresie od września do listopada 2024 r. – odnotowała średnio ponad 250 mln aktywnych użytkowników miesięcznie (to uplasowało ją na ósmym miejscu w globalnym rankingu najczęściej pobieranych aplikacji). W tym samym okresie, witrynę Gemini.google.com odwiedzało średnio ponad 60 mln unikalnych użytkowników (uu) miesięcznie, czyniąc ją drugą najpopularniejszą usługą AI w sieci. Z kolei CoPilot (Microsoft) przyciągnął 18 mln uu (do strony Copilot.microsoft.com). Mniej znani rywale – Perplexity i Claude – zainteresowali odpowiednio 12,7 i ponad 10 mln uu. Warto przy tym dodać, że wśród chińskich chatbotów też jest mocna konkurencja. Poza popularnym DeepSeekiem imponujący wynik osiąga też AI od Baidu (bot Ernie do początku 2025 r. przyciągnął przeszło 200 mln użytkowników).

Materiał jest częścią płatnego partnerstwa z Google mającego na celu promocję Google Trends

W dobie rosnącej popularności chatbotów AI, coraz większe znaczenie ma pytanie, jak wiele informacji (poza pytaniami i poleceniami, czyli tzw. promptami wpisywanymi w okno konwersacji) zbierają one od swoich użytkowników. Najnowsza analiza, opublikowana przez Visual Capitalist na podstawie danych z Surfshark, przedstawia szczegółowe porównanie różnych modeli pod kątem ilości gromadzonych informacji. Wyniki mogą zaskakiwać.

Kto pozyskuje najwięcej danych?

Pozostało jeszcze 87% artykułu

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Globalne Interesy
ChatGPT osiągnął astronomiczną wartość, ale został właśnie zdetronizowany
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Globalne Interesy
Czego Polacy szukają w internecie? Te hasła wygrały
Globalne Interesy
Ujawnili, że pracują nad następcą Concorde’a. O tej firmie mówi się „Boeing-killer”
Globalne Interesy
Powstanie wielka fabryka latających aut. Miały podbić rynek, ale na razie klapa
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Globalne Interesy
Rosja wprowadza „zabójcę” WhatsAppa. Max należy do syna wiernego dworzanina Putina
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście