PGA to impreza masowa, a w tym samym czasie odbywa się Game Industry Conference – czyli wydarzenie o charakterze biznesowym. – Bijemy absolutne rekordy pod względem liczby spotkań biznesowych umawianych w organizowanym na GIC systemie MeetToMatch. Myślę, że przekroczymy tysiąc, a to będzie nie tylko rekord w naszej części Europy, ale i bodaj trzecie miejsce w skali całego kontynentu – mówi „Rzeczpospolitej” Jakub Marszałkowski, członek zarządu fundacji Indie Games Poland, jeden z organizatorów GIC.
W tym roku globalne wydatki na gry wyniosą niemal 138 mld dolarów. Oznacza to wzrost o ponad 13 proc. – wynika z prognoz firmy Newzoo. W 2021 r. gracze wydadzą już w sumie ponad 180 mld dolarów. 57 proc. tej kwoty będzie pochodziło z segmentu mobilnego, 19 proc. od użytkowników komputerów PC, a 22 proc. od posiadaczy konsol. Polska, z rynkiem wartym 546 mln dolarów, zajmuje 24. miejsce w światowym rankingu. Marszałkowski zwraca uwagę, że w dół ciągną nas statystyki dotyczące gier mobilnych. Natomiast w segmencie tytułów tworzonych przez niezależnych twórców na urządzenia PC jesteśmy na dziewiątym miejscu pod względem wolumenu sprzedaży, a na siódmym pod względem przychodów. Fenomen rodzimej branży gier polega na tym, że zdecydowana większość firm nie myśli jedynie o polskim rynku, ale o ekspansji. Aż 95 proc. kopii polskich produkcji sprzedaje się za granicą.
Wszystkie największe studia deweloperskie z Polski – z wyjątkiem Techlandu – są notowane na giełdzie. – Artifex Mundi, The Farm 51, CD Project, 11 bit studios, Creative Forge Games czy JujuBee mają swoich przedstawicieli wśród wykładowców konferencji – mówi Marszałkowski. Dodaje, że 11bit studios także rekrutuje pracowników, a JujuBee promuje swój najnowszy tytuł „Kursk”.
– W Poznaniu przede wszystkim pokazujemy „This War of Mine”, „Moonlightera” i „Beat Copa” w wersji na Nintendo Switch, bo już niedługo mamy premiery rynkowe tych produktów. Gracze mogą testować „Frostpunka” i „Children of Morta” w wersji na komputery – informuje Dariusz Wolak, reprezentujący 11 bit studios. Natomiast The Farm 51 pokazuje tytuł „World War 3”, na który z zainteresowaniem czeka wielu graczy. – Na targach mamy swoje dedykowane stoisko, na którym można będzie przetestować grę przedpremierowo – potwierdza Kamil Bilczyński z zarządu The Farm 51.