Premier i premiery na Arenie

Mateusz Morawiecki chce zyskać przychylność twórców i fanów gier. Zapowiada dalsze wsparcie tej branży.

Publikacja: 12.10.2018 17:52

Premier i premiery na Arenie

Foto: cyfrowa.rp.pl

Ruszyła Poznań Game Arena –  największe targi komputerowe w Europie Środkowo-Wschodniej pod względem liczby wystawców, zwiedzających i powierzchni.  W tym roku prezentuje się 220 wystawców. Organizatorzy spodziewają się aż 80 tys. gości.

W piątek PGA odwiedził premier Mateusz Morawiecki, spotkał się z przedstawicielami polskiej branży i zagrał w grę „This War of Mine”, autorstwa 11 bit studios. Zapowiedział też dalsze wsparcie dla branży – chodzi m.in. o dofinansowanie dla twórców propagujący polską historię i  kulturę oraz stworzenie centrum rozwoju gier. Ma ono ruszyć wiosną przyszłego roku. Szczegóły tej inwestycji na razie nie są znane.

Podczas targów studia prezentują swoje już dobrze znane gry, jak również zapowiadają nowości.

– W sobotę przedstawimy godzinę rozgrywki „Wojny Krwi: Wiedźmińskich Opowieści” oraz przeprowadzimy sesję Q&A – informuje Donata Popławska, specjalista ds. relacji inwestorskich CD Projektu.

W Polsce działa ponad czterysta studiów deweloperskich. Wartość rynku gier przekracza 2 mld zł, a w ostatnich latach rosła co roku o około 10 proc. – szybciej niż średnia dla Europy.

PGA to impreza masowa, a w tym samym czasie odbywa się Game Industry Conference   – czyli wydarzenie o charakterze biznesowym. – Bijemy absolutne rekordy pod względem liczby spotkań biznesowych umawianych w organizowanym na GIC systemie MeetToMatch. Myślę, że przekroczymy tysiąc, a to będzie nie tylko rekord w naszej części Europy, ale i bodaj trzecie miejsce w skali całego kontynentu – mówi „Rzeczpospolitej” Jakub Marszałkowski, członek zarządu fundacji Indie Games Poland, jeden z organizatorów GIC.

W tym roku globalne wydatki na gry wyniosą niemal 138 mld dolarów. Oznacza to wzrost o ponad 13 proc. – wynika z prognoz firmy Newzoo. W  2021 r. gracze wydadzą już w sumie ponad 180 mld dolarów. 57 proc. tej kwoty będzie pochodziło z segmentu mobilnego, 19 proc. od użytkowników komputerów PC, a 22 proc. od posiadaczy konsol. Polska, z rynkiem wartym 546 mln dolarów, zajmuje 24. miejsce w światowym rankingu. Marszałkowski  zwraca uwagę, że w dół ciągną nas statystyki dotyczące gier mobilnych. Natomiast w segmencie tytułów tworzonych przez niezależnych twórców na urządzenia PC jesteśmy na dziewiątym miejscu pod względem wolumenu sprzedaży, a na siódmym pod względem przychodów. Fenomen rodzimej branży gier polega na tym, że zdecydowana większość firm nie myśli jedynie o polskim rynku, ale o ekspansji. Aż 95 proc. kopii polskich produkcji sprzedaje się za granicą.

Wszystkie największe studia deweloperskie z Polski – z wyjątkiem Techlandu – są notowane na giełdzie. –  Artifex Mundi, The Farm 51, CD Project, 11 bit studios, Creative Forge Games czy JujuBee mają swoich przedstawicieli wśród wykładowców konferencji – mówi Marszałkowski. Dodaje, że 11bit studios także rekrutuje pracowników, a JujuBee promuje swój najnowszy tytuł „Kursk”.

– W Poznaniu przede wszystkim pokazujemy „This War of Mine”, „Moonlightera” i „Beat Copa” w wersji na Nintendo Switch, bo już niedługo mamy premiery rynkowe tych produktów. Gracze mogą testować „Frostpunka” i „Children of Morta” w wersji na komputery – informuje Dariusz Wolak, reprezentujący 11 bit studios. Natomiast The Farm 51 pokazuje tytuł „World War 3”, na który z zainteresowaniem czeka wielu graczy. – Na targach mamy swoje dedykowane stoisko, na którym można będzie przetestować grę  przedpremierowo – potwierdza Kamil Bilczyński z zarządu The Farm 51.

Ruszyła Poznań Game Arena –  największe targi komputerowe w Europie Środkowo-Wschodniej pod względem liczby wystawców, zwiedzających i powierzchni.  W tym roku prezentuje się 220 wystawców. Organizatorzy spodziewają się aż 80 tys. gości.

W piątek PGA odwiedził premier Mateusz Morawiecki, spotkał się z przedstawicielami polskiej branży i zagrał w grę „This War of Mine”, autorstwa 11 bit studios. Zapowiedział też dalsze wsparcie dla branży – chodzi m.in. o dofinansowanie dla twórców propagujący polską historię i  kulturę oraz stworzenie centrum rozwoju gier. Ma ono ruszyć wiosną przyszłego roku. Szczegóły tej inwestycji na razie nie są znane.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gry & e-Sport
„Fallout”, czyli drugie życie przeboju. Gry wideo łączą się z filmami
Materiał Promocyjny
Naszą siłą jest różnorodność
Gry & e-Sport
Palestyńczyk mści się za rodzinę. Gry wideo szybko reagują na wydarzenia
Gry & e-Sport
„Niezwyciężony” według Lema z dobrymi ocenami. Gorzej z zainteresowaniem graczy
Gry & e-Sport
Dziś premiera „Niezwyciężonego”. To gra oparta na powieści Stanisława Lema
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Gry & e-Sport
Idris Elba o swojej roli w „Cyberpunku". „Gwiazdy w grach wideo to znak czasu”
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży