Nie tylko CD Projekt. Inni producenci gier też mają kosmiczne wyceny

CD Projekt odrobił już sporą część piątkowych strat. Drożeją też inne studia. Inwestorzy najwyraźniej nie odwrócili się od sektora, choć to nie koniec złych informacji. Premierę swojej wiodącej gry przełożył też Techland.

Publikacja: 21.01.2020 10:15

Nie tylko CD Projekt. Inni producenci gier też mają kosmiczne wyceny

Foto: Pixabay

WIG.GAMES był w poniedziałek liderem wśród indeksów sektorowych. W górę ciągnął go drożejący o ponad 5 proc. CD Projekt (we wtorek rano kurs nieznacznie rośnie). Zwyżce towarzyszyły wysokie obroty. Tylko w pierwszej połowie sesji właściciela zmieniły akcje o wartości ponad 100 mln zł, co stanowiło przeszło jedną trzecią obrotów na całym szerokim rynku. Solidny wzrost notowały też takie spółki, jak 11 bit studios, PlayWay czy Ten Square Games.

Najwięksi są coraz więksi

Mamy do czynienia z ciekawą sytuacją: okazuje się, że nieoczekiwane przełożenie premiery „Cyberpunka” z 16 kwietnia na 17 września zaszkodziło wycenie CD Projektu w niewielkim stopniu. Wprawdzie w piątek początkowo akcje studia traciły kilkanaście procent, ale dzień zakończyły już „tylko” kilkuprocentową przeceną. Po uwzględnieniu poniedziałkowych zwyżek po przecenie nie ma już praktycznie śladu. Kapitalizacja spółki wyniosła 26,9 mld zł.

CZYTAJ TAKŻE: Techland przesuwa premierę „Dying Light 2”

Tymczasem w rankingu spółek o najwyższej kapitalizacji systematycznie awansują pozostałe studia. Wśród nich jest PlayWay, którego wycena – przy poniedziałkowym kursie – przekroczyła 1,8 mld zł. Producent gier jest już wart niemal tyle samo co chemiczny Ciech. A wyprzedza takie spółki, jak Netia, Comarch czy Bogdanka.

PlayWayowi w tym zestawieniu niewiele ustępuje Ten Square Games, którego kapitalizacja przekroczyła 1,7 mld zł. Na podium mamy też 11 bit studios z wyceną sięgającą 1 mld zł.

W sumie na GPW i NewConnect jest notowanych niemal 40 firm z branży gier. Gros z nich nie może się jednak pochwalić tak systematycznie rosnącą wyceną jak wiodący gracze w branży.

Ważna dywersyfikacja

Zarząd CD Projektu przekonuje, że pięciomiesięczne opóźnienie premiery jest dobrą decyzją – dzięki niej na rynek trafi gra lepiej dopracowana, na której spółka będzie mogła więcej zarobić. Przekładany był przecież również termin wypuszczenia trzeciej części „Wiedźmina”, który okazał się największym hitem polskiego studia.

Nie brak też jednak głosów, że ta sytuacja dobrze pokazuje wagę dywersyfikacji portfela. Dzięki niej ryzyko znacząco spada. Studia notowane na GPW zdają sobie z tego sprawę i poszerzają oferty.

Najwięcej gier wypuszcza PlayWay, co wynika z modelu biznesowego tej spółki: jest ona wydawcą, a gry przygotowują studia, w których ma udziały. Na dywersyfikację stawia też 11 bit studios.

CZYTAJ TAKŻE: „Snajper” trafił do celu. Sukces gry

– Nasza średnioterminowa strategia zakłada premierę jednej własnej gry rocznie zamiast, tak jak to miało miejsce historycznie, jednej na trzy lata. Żeby osiągnąć ten cel, spółka powiększa zasoby produkcyjne, żeby móc równolegle pracować nad większą liczbą tytułów – informuje Dariusz Wolak odpowiadający w 11 bit studios za relacje inwestorskie. Teraz spółka pracuje nad „Projektem 8”. Zaczęła także prace koncepcyjne nad „Projektem 9” i „Projektem 10” ( tytuły robocze). Chce też powiększać portfel wydawniczy.

– W ostatnich latach wydawaliśmy jedną grę rocznie. W średnim terminie chcemy wydawać jedną kwartalnie. Obecnie mamy w portfelu trzy nowe gry. Negocjujemy kolejne umowy – zapowiada Wolak. Dodaje, że zwiększenie częstotliwości premier gier własnych i zewnętrznych ma na celu stabilizację wyników spółki i ich większą przewidywalność.

Poszerzać portfel chce też TSG, którego wyniki w największym stopniu zależą od gry „Fishing Clash”. Niedawno na rynek trafiło negatywne zalecenie dla tej spółki autorstwa DM BDM, który uważa, że wycena uwzględnia już znaczną poprawę wyników „Fishing Clash” w przyszłych okresach, a nadchodzące miesiące nie będą obfitowały w istotne informacje o nowych produkcjach.

Materiał Promocyjny
Diablo Chairs i Jan Nowak rewolucjonizują rynek
Materiał Promocyjny
Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Gry & e-Sport
W 2025 r. polscy producenci gier szykują premiery. Kto może odnieść sukces?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Gry & e-Sport
Rozczarowująca premiera gry „Frostpunk 2” wstrząsnęła giełdą. Co poszło nie tak?
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i S-Cross w specjalnie obniżonych cenach. Odbiór od ręki
Gry & e-Sport
„Fallout”, czyli drugie życie wielkiego przeboju. Gry wideo łączą się z filmami
Materiał Promocyjny
Wojażer daje spokój na stoku