Polscy gracze są znani jako konsumenci, którzy chętnie sprawdzają tytuły z całego świata. Przy tym fizyczne nośniki odchodzą do lamusa, a kupujemy coraz więcej gier w internecie. W czasie pandemii prawie jedna trzecia rodzimych internautów dokonała takiego e-zakupu. Eksperci twierdzą, że ukształtowane podczas pandemii nowe nawyki zakupów online nadal mają wpływ na rozrywkę. Czy zostaną z nami na dłużej?
- Konsumenci z Polski często kupują gry na zagranicznych platformach: robi tak już 19 proc. badanych użytkowników, a 21 proc. rozważa takie zakupy w przyszłości - przytacza wyniki najnowszych badań Efi Dahan, dyrektor generalny PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią.
Gracz płaci w internecie
Wciągu ostatnich lat branża gier komputerowych na świecie stała się największym rynkiem rozrywki „na żądanie” - według prognoz w br. wygeneruje ona 175 mld dol. przychodów. Nad Wisłą sektor z ponad 17 mln graczy, rozwija się wyjątkowo dynamicznie. Szacuje się, że do 2024 r. branża osiągnie pułap około 760 mln dol. Z najnowszych statystyk PayPal, które „Rzeczpospolita” publikuje jako pierwsza, wynika, iż udział sektora gier komputerowych w rodzimym rynku e-commerce rośnie, wyprzedzając dotychczasowych liderów, w tym branżę mody, która zawsze był silną kategorią. Analitycy zauważają, że wraz z kolejnymi lockdownami i ograniczeniami związanymi z pandemią oblicze gier w Europie i w Polsce uległo znacznej zmianie. Według ostatnich danych, na koniec 2021 r. liczba osób klasyfikowanych jako „kupujący gry”, którzy w ciągu ostatnich 12 miesięcy dokonali zakupu w sklepie z grami za pomocą systemu płatności PayPal, przewyższyła o 11 proc. liczbę tych klasyfikowanych jako „kupujący modę{. A jeszcze w styczniu 2020 r. liczba jego globalnych użytkowników zakwalifikowanych do kategorii „gaming shoppers{ utrzymywała się na poziomie ok. 9 mln. W marcu 2020 r. - wraz z wybuchem pandemii - nastąpił przełom. Udział tej grupy skoczył o 20 proc., aby rok później (marzec 2021 r.) osiągnąć poziom już blisko 15 mln użytkowników. W Polsce transakcje dokonywane przez tzw. gaming shopperów stanowiły w ub. r. ponad 13 proc. wszystkich przetwarzanych przez PayPal.
Czytaj więcej
Największy streamingowy serwis wideo przejmuję znane fińskie studio gamingowe - Next Games. To wydawca takich międzynarodowych przebojów, jak „Stranger Things” i „Walking Dead”.
– Rośnie liczba polskich graczy płacących za pośrednictwem PayPal, podobnie jak łączna wartość płatności, jednak – jak pokazuje szerszy, europejski obraz – rynek ten ma jeszcze duże pole do rozwoju. Co ciekawe, Polacy, podobnie jak przeciętni Europejczycy, z roku na rok zwiększają wartość swoich zakupów gier online, ale nadal kwota wydawana na zakup gier w Polsce jest o połowę niższa niż w Europie – komentuje Efi Dahan.