Świąteczna ofensywa producentów gier. Co będzie hitem?

Black Friday, Cyber Monday, świąteczne wyprzedaże – końcówka roku to dla branży czas żniw, a dla fanów gier okres wyczekiwanych premier. Na jakie hity możemy liczyć jeszcze w 2022 roku?

Publikacja: 15.11.2022 01:48

Nextgenowa wersja gry „Wiedźmin 3: Dziki Gon” była już przekładana. Studio deklaruje, że obecna data

Nextgenowa wersja gry „Wiedźmin 3: Dziki Gon” była już przekładana. Studio deklaruje, że obecna data jest aktualna – gra trafi na rynek w tym kwartale

Foto: CD PROJEKT

Okres świąteczny, premiery dużych tytułów czy promocje w dużych sklepach co roku napędzają sprzedaż.

– 2022 rok nie będzie wyjątkiem. Trudno już dziś ocenić, czy przebijemy wyniki z poprzednich lat, natomiast z pewnością branża jest w miarę odporna na trudną obecnie sytuację gospodarczą – ocenia Mateusz Adamkiewicz, prezes Gaming Factory.

Gry z segmentu AAA...

Na krajowym rynku gier ostatnio najwięcej emocji wzbudził CD Projekt, który zaktualizował swoją strategię, zapowiadając aż siedem dużych, nowych produkcji.

Flagowe marki polskiego studia to „Wiedźmin” i „Cyberpunk”. Na duże nowe gry trzeba będzie poczekać stosunkowo długo, ale jeszcze w tym roku na rynek ma trafić trzecia część przygód Geralta z Rivii w wersji na konsole nowej generacji.

– Podtrzymujemy, że celujemy z wydaniem gry na czwarty kwartał 2022 r. – mówi Marek Bugdoł, menedżer ds. relacji inwestorskich w CD Projekcie.

Czwarty kwartał to z reguły okres premier tytułów z segmentu AAA, czyli dużych, wysokobudżetowych. – Giganci chcą zdążyć z premierami przed świętami. Szczególnie że dla gier AAA wersje pudełkowe wciąż są ważne i stanowią solidną część ich zysków. A nadchodzące święta to idealny czas na zakup gier w formie fizycznej – mówi Paweł Czapla, prezes Plot Twist.

Gry AAA trafiające na rynek pod koniec roku zwykle są długo wyczekiwane.

– A co za tym idzie, duża część graczy te tytuły właśnie kupuje w pierwszej kolejności, często w edycji kolekcjonerskiej, przedpremierowej, by tytuł jak najszybciej „ograć” – podkreśla Sylwia Kopeć, ekspertka z All in! Games.

...oraz niezależne

W ostatnich dniach o nowym terminie premiery pełnej wersji swojego flagowego tytułu „Uragun” poinformowało krajowe studio Kool2Play. Gra trafi na rynek w pierwszym kwartale 2023 r.

– Zdecydowaliśmy się na przyspieszenie premiery ze względu na to, że I kwartał jest idealnym czasem dla debiutów gier niezależnych o mniejszych budżetach. Po świątecznej gorączce i wzmożonej aktywności największych branżowych graczy oraz wielu premierach AAA pierwszy kwartał jest spokojniejszy – mówi Marcin Marzęcki, prezes Kool2Play. Dodaje, że sam, jako zagorzały fan horrorów, niecierpliwie wyczekuje również na dwie inne gry: „Evil West” i remake „Dead Space”.

– Pierwsza z nich to produkcja polskiego studia Flying Wild Hog, zapowiadana na koniec listopada. Moją uwagę zdobyła dzięki intrygującej mieszance klimatu westernowego z… horrorem. Gra prezentuje się wprost przepięknie, co w zestawieniu z tym nietypowym miksem gatunków może dać piorunujące efekty – ocenia Marzęcki. Z kolei „Dead Space” to remake kultowego już survival horroru w klimacie science fiction. Jest zapowiadany na styczeń 2023 r.

– To świetna, sprawdzona produkcja, będzie przebudowana od podstaw przez Electronic Arts z wykorzystaniem pełnego potencjału konsol najnowszej generacji – podsumowuje szef Kool2Play.

Gorący okres przedświąteczny wprawdzie odstrasza niewielkich twórców i małych wydawców ze względu na trudności związane z przebiciem się do większego grona graczy, ale nie brak głosów, że trend ten powoli zaczyna się odwracać i niewielkie studia coraz częściej ryzykują z terminami premier swoich tytułów właśnie w okolicach grudnia.

– Moim zdaniem duży wpływ na taki obrót spraw mają sami gracze, którzy poszukują coraz to ciekawszych, niekoniecznie głośnych tytułów i zwracają się w kierunku segmentu indie. Sami wzięliśmy pod uwagę to zjawisko i naszą najnowszą premierę zaplanowaliśmy właśnie na początek grudnia – informuje Krzysztof Król, wiceprezes 7Levels.

Z kolei studio QubicGames jeszcze w listopadzie planuje wydać pięć gier. Wśród nich będą „Pocket Mini Golf 2”, „Run Sausage Run!” oraz „Sausage Wars”.

Polaryzacja graczy

Końcówka czwartego kwartału i przełom roku obfituje w duże wyprzedaże. A z drugiej strony w premiery drogich produkcji z segmentu AAA. To połączenie, szczególnie w okresie spowolnienia gospodarczego, powoduje, że widać coraz większy wyraźny podział graczy. Na tych, którzy wydają dużo, wypełniając koszyki w cyfrowych sklepach kilkoma tytułami, oraz na tych, którzy wydają porównywalną kwotę na grę AAA.

– Preferencje zakupowe często są ograniczane przez czynnik ekonomiczny. Jeśli „ekskluzywne” produkcje będą zbyt wysoką półką dla gracza, może on zdecydować się na wybór tytułów indie, które często zawartością, fabułą, mechanikami czy stylem artystycznym dorównują lub nawet przewyższają tytuły znajdujące się w mainstreamie – twierdzi przedstawicielka All in! Games. Czy trend ten będzie widoczny w najbliższych tygodniach, przekonamy się w podsumowaniach prezentowanych na początku roku.

Gry & e-Sport
„Fallout”, czyli drugie życie wielkiego przeboju. Gry wideo łączą się z filmami
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Gry & e-Sport
Palestyńczyk mści się za rodzinę. Gry wideo szybko reagują na wydarzenia
Gry & e-Sport
„Niezwyciężony” według Lema z dobrymi ocenami. Gorzej z zainteresowaniem graczy
Gry & e-Sport
Dziś premiera „Niezwyciężonego”. To gra oparta na powieści Stanisława Lema
Gry & e-Sport
Idris Elba o swojej roli w „Cyberpunku". „Gwiazdy w grach wideo to znak czasu”