Polskie gry coraz śmielej idą w szeroki świat

CD Projekt i Techland zabłysnęły w czerwcu na targach w Los Angeles. Teraz szykują się na targi w Kolonii. W sumie z Polski jedzie tam kilkudziesięciu producentów. Zapowiada się rekord.

Publikacja: 12.08.2018 20:53

Polskie gry coraz śmielej idą w szeroki świat

Foto: cyfrowa.rp.pl

W Polsce działa już ponad 300 zespołów tworzących gry, a jak grzyby po deszczu wyrastają nowe. Po stosunkowo słabym zeszłym roku ten jest zdecydowanie lepszy. Takie produkcje jak „Frostpunk” czy „House Flipper” podbiły serca graczy i wdrapały się na czołowe miejsca list globalnych bestsellerów. A gros premier dopiero przed nami.

Nowe gry pod lupą

Jesteśmy w ciekawym momencie: pod koniec tego miesiąca w niemieckiej Kolonii odbędzie się Gamescom: jedne z największych targów na świecie. W innych branżach targi nie budzą dużych emocji. W sektorze gier jest inaczej – to właśnie podczas targów studia prezentują zwiastuny najnowszych gier i ujawniają przyszłe plany.

Przykład CD Projektu pokazał, że warto śledzić te doniesienia, bo mogą mieć niebagatelny wpływ np. na notowania firm. Upublicznienie zwiastuna „Cyberpunka 2077″ podczas czerwcowych targów w Los Angeles stało się impulsem do zwyżki kursu na giełdzie, w efekcie której wycena studia przebiła już 20 mld zł.

W Kolonii CD Projekt za zamkniętymi drzwiami prowadzić będzie pokazy godzinnego fragmentu „Cyberpunka”. Nie zdradza terminu debiutu tej gry. Eksperci stawiają na końcówkę przyszłego roku. Zwiastun na kanale YouTube miał już ponad 14 mln wyświetleń. Wiele wskazuje, że nowa gra przebije dotychczasową flagową produkcję CD Projektu, czyli „Wiedźmina”.

Natomiast jeszcze w tym roku na rynek trafi inna budząca duże zainteresowanie gra „The World War 3″. W Kolonii jej twórcy, czyli The Farm 51, chcą zaprezentować tzw. grywalną wersję projektu. Gra osadzona jest w realiach współczesnego konfliktu zbrojnego. Powstaje we współpracy z wojskowymi centrami badawczymi i konsultantami militarnymi.

Polskie studia dobrze radzą sobie też w segmencie symulatorów. Bardzo duże zainteresowanie grą „Car Mechanic”, a teraz „House Flipperem” było zaskoczeniem nawet dla ich twórców. Koszty tej ostatniej produkcji zwróciły się już w pierwszej dobie sprzedaży – informuje PlayWay, wydawca gry.

Tymczasem na horyzoncie jest kolejny symulator, pokazujący świat widziany oczyma pszczoły: „Bee Simulator”. Jego twórcą jest Varsav VR. Niedawna publikacja pierwszego zwiastuna pokazuje, że zainteresowanie jest duże: po 24 godzinach obejrzało go prawie 60 tys. widzów, a artykuły na temat gry dotarły do ponad 4,5 mln osób. – Kalendarz targowy na Gamescom mamy całkowicie wypełniony, a przed nami także PAX West oraz PGA w Poznaniu, więc w najbliższym czasie pracy będzie u nas jak w prawdziwym ulu – mówi Łukasz Rosiński z zarządu Varsav VR.

Najazd na Kolonię

W zeszłym roku targi Gamescom odwiedziło 350 tys. uczestników, 30 tys. gości biznesowych i niemal 920 wystawców. Zasięg tej imprezy zwiększa się z roku na rok – a wraz z nim polska obecność. W tym roku rodzime stoisko będzie rekordowo duże. Obecność polskich firm na targach przyjmuje trzy formy. Więksi są partnerami stoiska i finansują dedykowane dla nich sektory. Mniejsi, w tym twórcy niezależni, będą prezentować swoje gry w strefie Indie Games Polska. Z kolei Game Industry Conference przygotowuje strefę spotkań dostępną dla wszystkich polskich uczestników targów.

Chiny: ziemia obiecana?

Trudno wskazać branżę o tak globalnym charakterze jak gry. Studia starają się wypuszczać produkcje uniwersalne, ale jeśli trzeba, dostosowują je do lokalnych realiów. Tak dzieje się m.in. w Chinach, gdzie rynek wprawdzie jest bardzo duży i szybko rośnie, ale konkurencja jest potężna. Ponadto firmy muszą się liczyć z dużą skalą piractwa i cenzurą.

Gry bywają tam odrzucane z różnych przyczyn, m.in. wynikających z kwestii politycznych, wskazuje raport Instytutu Polskiego – Wydziału Kultury Ambasady RP w Pekinie. Przykłady? Wśród dyskwalifikujących treści jest zaznaczenie na mapie Chin takich terytoriów, jak Tajwan czy Tybet, innym kolorem, co sugeruje, że nie są one częścią ChRL. Zabronione jest też wspominanie o masakrze na placu Niebiańskiego Spokoju.

Azjaci wydają najwięcej

Światowy rynek gier ma wartość ponad 140 mld dol. Jeszcze kilka lat temu prym w zestawieniu wiodły Stany Zjednoczone. To już przeszłość: niekwestionowanym liderem są teraz Chiny, a inne rynki azjatyckie rosną zdecydowanie szybciej niż europejskie. W pierwszej piątce globalnego zestawienia jest tylko jeden reprezentant Startego Kontynentu: Niemcy. Jeszcze do niedawna był czwarty, ale przeskoczyła go Korea Południowa. Za Niemcami mamy Wielką Brytanię i Francję. Jak wypada Polska? W globalnym zestawieniu zajmujemy 24. miejsce i rośniemy zdecydowanie szybciej niż inne rynki Starego Kontynentu. Natomiast pod względem wartości wyprzedzamy m.in. Szwecję, Austrię czy Norwegię. Rynek gier dzieli się na kilka segmentów, m.in. w zależności od tego, na jakie urządzenia trafiają tytuły. Główne trzy grupy to komputery PC, konsole oraz segment mobilny. Ten ostatni w zasadzie powinien być już wymieniany jako pierwszy, bo to właśnie on cechuje się najwyższą dynamiką i według prognoz analityków już wkrótce ponad połowa przychodów rynku będzie pochodziła z gier mobilnych. Ich największymi fanami są Azjaci.

Michał Mielcarek prezes iFun4All

Gamescom należy do czołówki największych targów branżowych na świecie. Setki tysięcy uczestników przyjeżdżają zewsząd, aby po raz pierwszy przetestować najbardziej oczekiwane gry tego i przyszłego roku. To doskonała okazja dla biznesu, aby porozmawiać, przedstawić najnowsze wersje gier pozostających w produkcji, przedyskutować zaktualizowane plany rozwoju i zorientować się w nowych możliwościach współpracy. iFun4All w tym roku wybiera się na Gamescom. Zaprezentujemy najnowszą wersję gry „Ritual” w strefie biznesowej. Jedziemy z Fundacją Indie Games Polska oraz Game Industry Conference, dzięki których działalności deweloperzy [twórcy gier – red.] oszczędzają zarówno czas, jak i sporo pieniędzy.

W Polsce działa już ponad 300 zespołów tworzących gry, a jak grzyby po deszczu wyrastają nowe. Po stosunkowo słabym zeszłym roku ten jest zdecydowanie lepszy. Takie produkcje jak „Frostpunk” czy „House Flipper” podbiły serca graczy i wdrapały się na czołowe miejsca list globalnych bestsellerów. A gros premier dopiero przed nami.

Nowe gry pod lupą

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gry & e-Sport
Palestyńczyk mści się za rodzinę. Gry wideo szybko reagują na wydarzenia
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Gry & e-Sport
„Niezwyciężony” według Lema z dobrymi ocenami. Gorzej z zainteresowaniem graczy
Gry & e-Sport
Dziś premiera „Niezwyciężonego”. To gra oparta na powieści Stanisława Lema
Gry & e-Sport
Idris Elba o swojej roli w „Cyberpunku". „Gwiazdy w grach wideo to znak czasu”
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Gry & e-Sport
Dziś debiut „Widma wolności”. „Cyberpunk” odżył i znów napędza CD projekt