Gry coraz bardziej rozszerzone

Kiyoshi Ota/Bloomberg

Rzeczywistość rozszerzona (AR) i wirtualna (VR) nie zawojowały jeszcze świata, ale coraz częściej są wykorzystywane w grach.

Globalny rynek VR w grach do 2022 r. będzie zwiększał swoją wartość o ponad połowę w skali roku – prognozuje firma Ken Research. Największe przychody generowane są w Stanach Zjednoczonych, ale udział pozostałych krajów w tym torcie systematycznie rośnie. Udział mobilnych graczy w całkowitej bazie użytkowników gier wideo VR wzrośnie do 2020 r. do 40 proc.

Nie ma danych rynkowych na temat dokładnej liczby gier zawierających elementy VR i AR. Niekiedy ich autorami są małe, kilkuosobowe studia. Natomiast jedno jest pewne: fani rzeczywistości wirtualnej mogą przebierać w ofertach. Możemy wcielić się w robota, próbującego odnaleźć zagubionych przyjaciół. Umożliwia nam to gra „Astro Bot: Rescue Mission”. Z kolei w „Beat Saber” zadaniem jest niszczenie przy użyciu dwóch mieczy świetlnych muzycznych nutek zmierzających w stronę gracza.

Kolejnym przykładem jest „Firewall Zero Hour”, czyli sieciowa strzelanka. Gracze wcielają się w najemników z prestiżowej jednostki, a ich zadaniem jest obrona laptopów z wrażliwymi danymi. Eksperci chwalą grę za wysoką jakość i podkreślają, że świadczy to o zaangażowaniu Sony w promowaniu PlayStation VR. Inną grą, zaprojektowaną pod kątem rzeczywistości wirtualnej, jest zbierające świetne oceny „Moss”. Pomagamy tam głównej bohaterce – małej myszce – która wyrusza ratować swojego wujka,

Warto odnotować, że zespoły specjalizujące się w VR mają szerokie pole do popisu również w innych segmentach rynkowych. I tak np. krakowski Nano Games zaprojektował symulator dla pracowników obsługi naziemnej lotnisk. Projekt powstał przy współpracy z Kraków Airport. Dzięki niemu personel odpowiedzialny za prawidłowy ruch na płycie lotniska może doskonalić swoje umiejętności. Z kolei linie Emirates wprowadziły trójwymiarowe modele samolotów na swojej stronie internetowej. Specjalny silnik graficzny tworzy trójwymiarowy, sferyczny obraz wnętrza samolotów, co umożliwiają pasażerom wcześniejsze zapoznanie się z zarezerwowanymi miejscami i ofertą pokładową przewoźnika.

Technologia AR i VR ma coraz większe zastosowanie w medycynie. Wartość tego rynku firma badawcza Grand View Research szacuje na 0,6 mld dolarów. Z dobrodziejstw nowych technologii z powodzeniem korzysta też branża pornograficzna. Powstają specjalne działy z filmami VR dla dorosłych.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Rząd i prokuratura biorą się do kontroli aplikacji przewozowych

Taksówkarze mogą się czuć wygrani. Prokuratura wszczęła śledztwo przeciwko Uberowi i Taxify, a rząd ...

Katalońscy separatyści za pomocą aplikacji walczą z rządem

Katalończycy wzięli przykład z mieszkańców Hongkongu i do koordynowania protestów ulicznych używają specjalnej aplikacji ...

Facebook obraził wulgarnie prezydenta Chin? „Błąd tłumacza”

Facebook przeprosił Xi Jinpinga za błąd tłumacza na swojej stronie, który imię i nazwisko ...

Rzecz o Innowacjach: Odkrywam świat

Są jak dzieci – kapryszą, dają w kość, wyprowadzają z równowagi, ale jednocześnie są ...

E-sklepy zaprzegają do pracy algorytmy, AR i VR

Epidemia oznacza większy zwrot w stronę automatyzacji sprzedaży oraz inwestowania w nowe rozwiązania technologiczne, ...

Startupom potrzeba tlenu od dużego biznesu

To nie same startupy są przyszłością Polski, ale duże i średnie firmy, które je ...