Gry coraz bardziej rozszerzone

Kiyoshi Ota/Bloomberg

Rzeczywistość rozszerzona (AR) i wirtualna (VR) nie zawojowały jeszcze świata, ale coraz częściej są wykorzystywane w grach.

Globalny rynek VR w grach do 2022 r. będzie zwiększał swoją wartość o ponad połowę w skali roku – prognozuje firma Ken Research. Największe przychody generowane są w Stanach Zjednoczonych, ale udział pozostałych krajów w tym torcie systematycznie rośnie. Udział mobilnych graczy w całkowitej bazie użytkowników gier wideo VR wzrośnie do 2020 r. do 40 proc.

Nie ma danych rynkowych na temat dokładnej liczby gier zawierających elementy VR i AR. Niekiedy ich autorami są małe, kilkuosobowe studia. Natomiast jedno jest pewne: fani rzeczywistości wirtualnej mogą przebierać w ofertach. Możemy wcielić się w robota, próbującego odnaleźć zagubionych przyjaciół. Umożliwia nam to gra „Astro Bot: Rescue Mission”. Z kolei w „Beat Saber” zadaniem jest niszczenie przy użyciu dwóch mieczy świetlnych muzycznych nutek zmierzających w stronę gracza.

Kolejnym przykładem jest „Firewall Zero Hour”, czyli sieciowa strzelanka. Gracze wcielają się w najemników z prestiżowej jednostki, a ich zadaniem jest obrona laptopów z wrażliwymi danymi. Eksperci chwalą grę za wysoką jakość i podkreślają, że świadczy to o zaangażowaniu Sony w promowaniu PlayStation VR. Inną grą, zaprojektowaną pod kątem rzeczywistości wirtualnej, jest zbierające świetne oceny „Moss”. Pomagamy tam głównej bohaterce – małej myszce – która wyrusza ratować swojego wujka,

Warto odnotować, że zespoły specjalizujące się w VR mają szerokie pole do popisu również w innych segmentach rynkowych. I tak np. krakowski Nano Games zaprojektował symulator dla pracowników obsługi naziemnej lotnisk. Projekt powstał przy współpracy z Kraków Airport. Dzięki niemu personel odpowiedzialny za prawidłowy ruch na płycie lotniska może doskonalić swoje umiejętności. Z kolei linie Emirates wprowadziły trójwymiarowe modele samolotów na swojej stronie internetowej. Specjalny silnik graficzny tworzy trójwymiarowy, sferyczny obraz wnętrza samolotów, co umożliwiają pasażerom wcześniejsze zapoznanie się z zarezerwowanymi miejscami i ofertą pokładową przewoźnika.

Technologia AR i VR ma coraz większe zastosowanie w medycynie. Wartość tego rynku firma badawcza Grand View Research szacuje na 0,6 mld dolarów. Z dobrodziejstw nowych technologii z powodzeniem korzysta też branża pornograficzna. Powstają specjalne działy z filmami VR dla dorosłych.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Druga młodość Minecrafta

Choć tytuł zadebiutował w 2011 roku, to do dziś jest jednym z najczęściej wybieranych ...

Niespodziewana zapaść na rynku gier

Początek tego roku przyniósł spadek wydatków na gry wideo. Globalnie w styczniu przeznaczyliśmy na ...

Masaż przyszłości z wirtualną rzeczywistością

Gogle wirtualnej rzeczywistości, słuchawki, oraz zautomatyzowane fotele do masażu – to wszystko znajdziemy w ...

Polacy chcą więcej cyfrowej wolności niż inni pracownicy

Firmy, które chętnie inwestują w rozwój cyfrowych doświadczeń pracowników, znacznie łatwiej osiągają cele biznesowe ...

MicroLED, czyli rewolucja w wyświetlaczach

Mikrowyświetlacze już w przyszłym roku mogą okazać się hitem. Ekrany mniejsze niż ziarnko piasku ...

Wiadomości czyta prezenterka, która nie istnieje

Państwowa chińska stacja telewizyjna Xinhua przedstawiła pierwszą cyfrową prezenterkę. Sztuczna Inteligencja, która nazywa się ...