Gry coraz bardziej rozszerzone

Kiyoshi Ota/Bloomberg

Rzeczywistość rozszerzona (AR) i wirtualna (VR) nie zawojowały jeszcze świata, ale coraz częściej są wykorzystywane w grach.

Globalny rynek VR w grach do 2022 r. będzie zwiększał swoją wartość o ponad połowę w skali roku – prognozuje firma Ken Research. Największe przychody generowane są w Stanach Zjednoczonych, ale udział pozostałych krajów w tym torcie systematycznie rośnie. Udział mobilnych graczy w całkowitej bazie użytkowników gier wideo VR wzrośnie do 2020 r. do 40 proc.

Nie ma danych rynkowych na temat dokładnej liczby gier zawierających elementy VR i AR. Niekiedy ich autorami są małe, kilkuosobowe studia. Natomiast jedno jest pewne: fani rzeczywistości wirtualnej mogą przebierać w ofertach. Możemy wcielić się w robota, próbującego odnaleźć zagubionych przyjaciół. Umożliwia nam to gra „Astro Bot: Rescue Mission”. Z kolei w „Beat Saber” zadaniem jest niszczenie przy użyciu dwóch mieczy świetlnych muzycznych nutek zmierzających w stronę gracza.

Kolejnym przykładem jest „Firewall Zero Hour”, czyli sieciowa strzelanka. Gracze wcielają się w najemników z prestiżowej jednostki, a ich zadaniem jest obrona laptopów z wrażliwymi danymi. Eksperci chwalą grę za wysoką jakość i podkreślają, że świadczy to o zaangażowaniu Sony w promowaniu PlayStation VR. Inną grą, zaprojektowaną pod kątem rzeczywistości wirtualnej, jest zbierające świetne oceny „Moss”. Pomagamy tam głównej bohaterce – małej myszce – która wyrusza ratować swojego wujka,

Warto odnotować, że zespoły specjalizujące się w VR mają szerokie pole do popisu również w innych segmentach rynkowych. I tak np. krakowski Nano Games zaprojektował symulator dla pracowników obsługi naziemnej lotnisk. Projekt powstał przy współpracy z Kraków Airport. Dzięki niemu personel odpowiedzialny za prawidłowy ruch na płycie lotniska może doskonalić swoje umiejętności. Z kolei linie Emirates wprowadziły trójwymiarowe modele samolotów na swojej stronie internetowej. Specjalny silnik graficzny tworzy trójwymiarowy, sferyczny obraz wnętrza samolotów, co umożliwiają pasażerom wcześniejsze zapoznanie się z zarezerwowanymi miejscami i ofertą pokładową przewoźnika.

Technologia AR i VR ma coraz większe zastosowanie w medycynie. Wartość tego rynku firma badawcza Grand View Research szacuje na 0,6 mld dolarów. Z dobrodziejstw nowych technologii z powodzeniem korzysta też branża pornograficzna. Powstają specjalne działy z filmami VR dla dorosłych.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ekosystem Apple. Za co ludzie pokochali elektronikę z nadgryzionym jabłkiem?

Do sklepów trafił właśnie iPhone 11, czyli najnowsza odsłona smartfona projektowanego w kalifornijskim Cupertino. ...

W Warner Bros szklany sufit finansowy dla kobiet. Nawet jeśli tworzą hity

Scenarzystka „Bajecznie bogatych Azjatów” zrezygnowała z pracy nad drugą częścią tej hitowej produkcji. Powodem ...

Huawei znów ma kłopoty w USA

Chiński koncern wykradł T-Mobile technologię testowania telefonów – uważają amerykańskie służby. Prokuratorzy federalni już ...

Deepfake będzie wkrótce groźną bronią polityczną

Fałszywki wideo ośmieszające celebrytów i polityków przestają już być niewinną zabawą. Mogą wpływać na ...

Polski chatbot w formule „zrób to sam” robi światową karierę

Polski startup stworzył rozwiązanie, po które sięgnęły przedsiębiorstwa od Słowacji przez Kenię po USA. ...

„100 innowacji stulecia”. Medycyna w nowej odsłonie

Opieka zdrowotna stanowi już 25 proc. rynku internetu rzeczy. Dalszy rozwój e-medycyny jest nieunikniony. ...