Gry coraz bardziej rozszerzone

Kiyoshi Ota/Bloomberg

Rzeczywistość rozszerzona (AR) i wirtualna (VR) nie zawojowały jeszcze świata, ale coraz częściej są wykorzystywane w grach.

Globalny rynek VR w grach do 2022 r. będzie zwiększał swoją wartość o ponad połowę w skali roku – prognozuje firma Ken Research. Największe przychody generowane są w Stanach Zjednoczonych, ale udział pozostałych krajów w tym torcie systematycznie rośnie. Udział mobilnych graczy w całkowitej bazie użytkowników gier wideo VR wzrośnie do 2020 r. do 40 proc.

Nie ma danych rynkowych na temat dokładnej liczby gier zawierających elementy VR i AR. Niekiedy ich autorami są małe, kilkuosobowe studia. Natomiast jedno jest pewne: fani rzeczywistości wirtualnej mogą przebierać w ofertach. Możemy wcielić się w robota, próbującego odnaleźć zagubionych przyjaciół. Umożliwia nam to gra „Astro Bot: Rescue Mission”. Z kolei w „Beat Saber” zadaniem jest niszczenie przy użyciu dwóch mieczy świetlnych muzycznych nutek zmierzających w stronę gracza.

Kolejnym przykładem jest „Firewall Zero Hour”, czyli sieciowa strzelanka. Gracze wcielają się w najemników z prestiżowej jednostki, a ich zadaniem jest obrona laptopów z wrażliwymi danymi. Eksperci chwalą grę za wysoką jakość i podkreślają, że świadczy to o zaangażowaniu Sony w promowaniu PlayStation VR. Inną grą, zaprojektowaną pod kątem rzeczywistości wirtualnej, jest zbierające świetne oceny „Moss”. Pomagamy tam głównej bohaterce – małej myszce – która wyrusza ratować swojego wujka,

Warto odnotować, że zespoły specjalizujące się w VR mają szerokie pole do popisu również w innych segmentach rynkowych. I tak np. krakowski Nano Games zaprojektował symulator dla pracowników obsługi naziemnej lotnisk. Projekt powstał przy współpracy z Kraków Airport. Dzięki niemu personel odpowiedzialny za prawidłowy ruch na płycie lotniska może doskonalić swoje umiejętności. Z kolei linie Emirates wprowadziły trójwymiarowe modele samolotów na swojej stronie internetowej. Specjalny silnik graficzny tworzy trójwymiarowy, sferyczny obraz wnętrza samolotów, co umożliwiają pasażerom wcześniejsze zapoznanie się z zarezerwowanymi miejscami i ofertą pokładową przewoźnika.

Technologia AR i VR ma coraz większe zastosowanie w medycynie. Wartość tego rynku firma badawcza Grand View Research szacuje na 0,6 mld dolarów. Z dobrodziejstw nowych technologii z powodzeniem korzysta też branża pornograficzna. Powstają specjalne działy z filmami VR dla dorosłych.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

YouTube uderza w przeciwników szczepienia dzieci

Platforma zablokowała reklamy przy materiałach tzw. ruchu antyszczepionkowego – zarówno chodzi o pojedyncze filmy ...

Ogromna nadzieja dla niewidomych: implant pozwoli im odzyskać wzrok

Jest nadzieja dla osób niewidomych. Już sześciu pacjentów otrzymało specjalne implanty, umożliwiające im częściowe ...

Nowe terapie nieuleczalnych chorób

Naukowcy z Wojskowego Instytutu Higieny i Epidemiologii im. Generała Karola Kaczkowskiego w Warszawie pod ...

Prezes Amazona szantażowany przez zaprzyjaźniony z Trumpem tabloid

Jeff Bezos oskarżył American Media, wydawcę plotkarskiego pisma „National Enquirer” o szantaż. Miało ono ...

Duma narodowa i podatkowa gafa

Podatek cyfrowy raz pojawia się, raz znika. I popycha Prawo i Sprawiedliwość w konflikt ...

Prezes France Télécom odpowie za samobójstwa pracowników

Na początku maja rozpocznie się w Paryżu oczekiwany od dawna proces dawnego kierownictwa telekomunikacyjnego ...