Producenci gier złapali oddech

Bloomberg

Pierwsze tygodnie roku obfitują w dobre informacje ze świata w tej branży. Nie pozostaje to bez wypływu na polskich producentów.

Takie koncerny jak Electronic Arts, Activision Blizzard, Take-Two czy francuski Ubisoft w ostatnim czasie mocno rozgrzały rynek. Najpierw rozczarowały wynikami i prognozami, co przełożyło się na drastyczną przecenę ich akcji. Potem zaczęły napływać dobre wieści dotyczące m.in. zaskakującego sukcesu gry „Apex Legends”, co dało impuls do mocnych zwyżek notowań Electronic Arts i pociągnęło w górę inne spółki z tej branży. Jeśli dobre nastroje się utrzymają, zyskiwać będzie też rodzimy CD Projekt.

W krajowej branży gier impulsy płynące z zagranicy mają największy wpływ właśnie na CD Projekt, bo de facto to jedyna spółka z tego sektora będąca w kręgu zainteresowań zagranicznego kapitału. Wynika to z wysokości kapitalizacji i dużej płynności akcji CD Projektu.

Natomiast jeśli chodzi o informacje płynące z samej spółki, to w ostatnim czasie nie ma ich wiele. Wszystko wskazuje, że studio specjalnie dawkuje emocje i przygotowuje sobie grunt, żeby potem zintensyfikować kampanię marketingową dotyczącą „Cyberpunka 2077”.

Nadal nie wiadomo, kiedy można się spodziewać premiery tej gry, ale analitycy obstawiają koniec tego roku lub początek następnego. Z uwagi na duże nakłady na rozwój i marketing „Cyberpunka” w tym roku spółka nie wypłaci dywidendy – uważają zgodnie analitycy.

CZYTAJ TAKŻE: Gry nakręcają rozszerzoną i wirtualną rzeczywistość

Globalni gracze działający w sektorze gier dosyć ochoczo publikują prognozy finansowe, natomiast w przypadku krajowych studiów jest to ewenement. Ma to swoje plusy i minusy. Prognozy są czytelną informacją co do tego, w którym kierunku zmierza dana spółka, natomiast problem zaczyna się wtedy, gdy plany okazują się niemożliwe do zrealizowania. A w branży gier, obarczonej dużym ryzykiem, nie jest to rzadkość.

Można jednak zakładać, że wraz ze wzrostem dywersyfikacji biznesu wyniki krajowych producentów gier będą w coraz mniejszym stopniu uzależnione od jednej premiery. Z taką sytuacją mamy już do czynienia w PlayWay, który jest wydawcą wielu gier, a tworzy je kilkadziesiąt powiązanych z nim kapitałowo spółek. PlayWay jest drugą co do wartości spółką z tej branży na warszawskiej giełdzie. W piątek jego kurs rósł, a kapitalizacja przekraczała 1 mld zł.

Wraz ze wzrostem dywersyfikacji biznesu wyniki krajowych producentów gier będą w coraz mniejszym stopniu uzależnione od jednej premiery

Mocno spadał natomiast kurs The Farm 51. Akcje traciły ponad 7 proc. po publikacji wyników za czwarty kwartał 2018 r., mimo iż rok do roku widać znaczącą poprawę – mocno w górę poszły przychody, a strata netto zamieniła się w zysk. Ta poprawa to zasługa ubiegłorocznej, głośnej premiery „World War 3”. „Utwierdziła nas ona w przekonaniu, że rynek multiplayerowych gier akcji jest właściwym kierunkiem rozwoju” – napisał zarząd w raporcie.

Bardzo dobrze radziły sobie natomiast w piątek akcje spółki T-Bull, która opublikowała raport podsumowujący pierwszy miesiąc nowego roku – chwali się w nim imponującym wynikiem ponad 7 mln pobrań. To przekłada się na łączny wynik 388 mln zł.

CZYTAJ TAKŻE: Gry, które w ubiegłym roku rozbiły bank

Wrocławskie studio podkreśla, że początek roku należy do udanych dla takich tytułów jak „Moto Rider GO” oraz „Tank Battle Heroes”. Jednak prym wiedzie „Top Speed” – gra, którą pobrano prawie 1,6 mln razy. Dobry wynik tej gry wyścigowej dobrze rokuje kontynuacji serii, nad którą pracuje wrocławskie studio.

Branża gier ma duże pole do popisu w zakresie wykorzystania nowych technologii. Mowa tu m.in. o rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej. Studia nie boją się też eksperymentować z kryptowalutami. PrimeBit Games pracuje nad wdrożeniem do swoich produktów technologii blockchain. Chce umożliwić graczom wymianę zdobytych osiągnięć i przedmiotów za pomocą kilku najpopularniejszych kryptowalut. Studio będzie pobierać prowizję za każdą dokonaną w sklepie transakcję.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Rekordowy rozwód miliarderów Jeffa Bezosa i MacKenzie Bezos

Jeff Bezos, twórca potęgi internetowego giganta, rozwiódł się po 25 latach małżeństwa. Kosztowało go ...

By stać się technologicznym dziełem sztuki, wszczepiła sobie 30 czipów

Sztokholmska wystawa szwedzkiej artystki Arvidy Byström zdobywa coraz większy rozgłos ponieważ jest przykładem na ...

Cyfrowa transformacja kontra mity i fake newsy

Zamiast możliwie szybko wprowadzać nowe technologie cyfrowe i korzystać z nich z pożytkiem dla ...

Tencent: Dzieci będą mogły grać tylko przez godzinę dziennie

Chiński gigant technologiczny Tencent wprowadza limit godzin, jakie najmłodsi gracze będą mogły spędzić na ...

Powstaje gra promująca… zdrowe odżywianie się

Producent gier Red Dev Studio nawiąże współpracę z siecią poradni dietetycznych MedFood Group. Polskie ...

Tesla celem hakerów z całego świata. To wyjątkowe zawody

Jeden z najnowocześniejszych i najbardziej innowacyjnych samochodów, czyli Tesla Model 3, trafi na warsztat ...