Biznes poznaje wielką moc cyfrowej rozrywki

Mercedes jest jednym z największych sponsorów e-sportu
bloomberg

Największe światowe marki biorą się do sponsoringu imprez gamingowych. Potencjał tego rynku doceniły m.in. Mercedes, DHL, STS i Totalizator Sportowy.

Obecność e-sportu w telewizyjnych ramówkach nikogo już nie dziwi. Pozwala ona nie tylko zwiększyć zainteresowanie graczy i fanów, ale również daje różnego rodzaju firmom przestrzeń do reklamy marki. Jak tłumaczy Konrad Ozimek, menedżer Deloitte Sports Business Group, coraz większa liczba podmiotów z branż niekojarzonych pierwotnie z e-sportem jest zainteresowana taką aktywnością. – Na rynek e-sportowy wchodzą producenci samochodów, banki czy firmy farmaceutyczne. Jest to dla nich nowy kanał komunikacji – podkreśla.

CZYTAJ TAKŻE: Turnieje e-sportu przyciągają miliony

Rośnie np. zainteresowanie Polską Ligą Esportową. W ub. r. wartość ekwiwalentu reklamowego skoczyła o 288 proc., do ponad 7 mln zł. – Rok 2018 śmiało możemy nazwać przełomowym pod względem zainteresowania mediów Polską Ligą Esportową. To przyczyniło się do rozwoju i zwiększenia jej rozpoznawalności – mówi Bartosz Wilczek, odpowiedzialny za e-sport w Fantasy Expo.

Niuanse rynku gier

Eksperci wskazują, że fundamentalna zmiana w mediach i sporcie, kształtowana przez tzw. rozrywkę społeczną, transmisje na żywo i intensywną konkurencję w cyfrowym świecie, daje firmom i reklamodawcom niemal nieograniczone możliwości. Fachowcy radzą jednak ostrożność – zarabianie na e-sporcie wymaga wiedzy na temat tego rynku. Konrad Ozimek twierdzi, że sponsorzy, inwestorzy, dostawcy usług, konsultanci bezpieczeństwa, zanim zainwestują w szeroko pojęty rynek gier, powinni poznać i zrozumieć jego niuanse.

– Ta wiedza jest istotna, aby nie tylko dotrzeć do graczy i obserwujących ich milionów kibiców, ale także móc nawiązać z nimi trwałe relacje – dodaje Ozimek.

Wielu firmom to się udało. Przykładem jest choćby Mercedes, który stał się już kojarzonym z e-sportową branżą partnerem wielu wydarzeń. Do tego grona dołączył w lutym br. również kurierski DHL. W styczniu zaś profesjonalna polska organizacja e-sportowa PACT podjęła decyzję o przedłużeniu i rozszerzeniu zakresu współpracy z Actiną. Teraz będzie występować pod nazwą Actina PACT. Podjęta już w zeszłym roku kooperacja skutkowała utworzeniem linii komputerów gamingowych Actina by PACT.

CZYTAJ TAKŻE: Polska z największym turniejem w historii

We współpracę z drużynami i ligami e-sportowymi od dawna zaangażowane są również takie marki, jak Asus, Lenovo, HP czy Acer.

Raj dla bukmacherów

Coraz mocniej w branżę e-sportową inwestują też firmy z rynku hazardu. Jak tłumaczy nam Mateusz Juroszek, prezes STS, to bowiem zdecydowanie jeden z najbardziej perspektywicznych segmentów dla bukmacherów. – Każdego dnia na świecie ma miejsce bardzo dużo wydarzeń, co sprawia, że oferta zakładów może być niezwykle szeroka. Dotyczy to zarówno zakładów przedmeczowych, jak i na żywo. Zresztą już teraz e-sport jest w czołowej dziesiątce dyscyplin najchętniej obstawianych przez naszych graczy – zaznacza.

Przychody z tego segmentu u bukmacherów błyskawicznie rosną. To dynamika nawet trzycyfrowa.

STS podpisał umowę z drużyną devils.one (dawnym teamem Kinguin) i już zapowiada kolejne duże kontrakty.

Przychody z tego segmentu u bukmacherów błyskawicznie rosną. – To dynamika nawet trzycyfrowa. Nie ma obecnie innej dyscypliny, która konsekwentnie z roku na roku mogłaby się pochwalić takimi wskaźnikami. Ze względu jednak na to, że to młoda kategoria, nie ma ona aż takiego znaczenia jak piłka nożna czy tenis – kontynuuje Juroszek.

W ciągu pięciu lat nakłady STS w tym sektorze można liczyć już w milionach. Teraz potencjał tego rynku dostrzegł również państwowy Totalizator Sportowy. Nawiązał współpracę z ESL Polska – w jej ramach marka Lotto będzie partnerem m.in. polskiej transmisji IEM Katowice 2019.

– E-sport ma duży potencjał i z pewnością przyczyni się do rozwoju oferty Lotto. Tego rodzaju rozrywka, tak jak obecność TS w sektorze online, jest właściwym kierunkiem rozwoju spółki – podkreśla Magdalena Kopka-Wojciechowska, członek zarządu TS

Mogą Ci się również spodobać

W obcej skórce. Cyfrowe dobra z Polski idą na parkiet

Skinwallet, właściciel nowatorskiej platformy do handlu tzw. cyfrowymi dobrami w grach wideo, pozyskał nowych ...

Bardzo tanie jedzenie z aplikacji. Ale to paczka niespodzianka

Aplikacja Too Good To Go, umożliwiająca kupno jedzenia, którego restauracje, hotele czy cukiernie nie ...

Motorola dołączyła do wyścigu na telefony ze składanym ekranem

Amerykańska marka, która znajduje się pod chińskimi skrzydłami (Lenovo), wypuściła na rynek aparat Razr. ...

Sztandarowy projekt Elona Muska w tarapatach

Innowacyjny podziemny system transportowy, który Elon Musk buduje w Las Vegas, nie będzie w ...

Panasonic stworzył podczas pandemii roboty. Dostarczą zakupy

Od lutego w mieście Fujisawa w środkowej Japonii autonomiczne roboty Panasonic rozpoczną usługę dostarczania ...

Polskie gry w zestawieniu globalnych hitów. Co jest teraz na topie?

Gra mało znanego game developera z Gliwic znalazł się, podobnie jak „Wiedźmin”, w rankingu ...