Biznes poznaje wielką moc cyfrowej rozrywki

Największe światowe marki biorą się do sponsoringu imprez gamingowych. Potencjał tego rynku doceniły m.in. Mercedes, DHL, STS i Totalizator Sportowy.

Publikacja: 25.02.2019 21:50

Mercedes jest jednym z największych sponsorów e-sportu

Mercedes jest jednym z największych sponsorów e-sportu

Foto: bloomberg

Obecność e-sportu w telewizyjnych ramówkach nikogo już nie dziwi. Pozwala ona nie tylko zwiększyć zainteresowanie graczy i fanów, ale również daje różnego rodzaju firmom przestrzeń do reklamy marki. Jak tłumaczy Konrad Ozimek, menedżer Deloitte Sports Business Group, coraz większa liczba podmiotów z branż niekojarzonych pierwotnie z e-sportem jest zainteresowana taką aktywnością. – Na rynek e-sportowy wchodzą producenci samochodów, banki czy firmy farmaceutyczne. Jest to dla nich nowy kanał komunikacji – podkreśla.

CZYTAJ TAKŻE: Turnieje e-sportu przyciągają miliony

Rośnie np. zainteresowanie Polską Ligą Esportową. W ub. r. wartość ekwiwalentu reklamowego skoczyła o 288 proc., do ponad 7 mln zł. – Rok 2018 śmiało możemy nazwać przełomowym pod względem zainteresowania mediów Polską Ligą Esportową. To przyczyniło się do rozwoju i zwiększenia jej rozpoznawalności – mówi Bartosz Wilczek, odpowiedzialny za e-sport w Fantasy Expo.

Niuanse rynku gier

Eksperci wskazują, że fundamentalna zmiana w mediach i sporcie, kształtowana przez tzw. rozrywkę społeczną, transmisje na żywo i intensywną konkurencję w cyfrowym świecie, daje firmom i reklamodawcom niemal nieograniczone możliwości. Fachowcy radzą jednak ostrożność – zarabianie na e-sporcie wymaga wiedzy na temat tego rynku. Konrad Ozimek twierdzi, że sponsorzy, inwestorzy, dostawcy usług, konsultanci bezpieczeństwa, zanim zainwestują w szeroko pojęty rynek gier, powinni poznać i zrozumieć jego niuanse.

""

cyfrowa.rp.pl

– Ta wiedza jest istotna, aby nie tylko dotrzeć do graczy i obserwujących ich milionów kibiców, ale także móc nawiązać z nimi trwałe relacje – dodaje Ozimek.

Wielu firmom to się udało. Przykładem jest choćby Mercedes, który stał się już kojarzonym z e-sportową branżą partnerem wielu wydarzeń. Do tego grona dołączył w lutym br. również kurierski DHL. W styczniu zaś profesjonalna polska organizacja e-sportowa PACT podjęła decyzję o przedłużeniu i rozszerzeniu zakresu współpracy z Actiną. Teraz będzie występować pod nazwą Actina PACT. Podjęta już w zeszłym roku kooperacja skutkowała utworzeniem linii komputerów gamingowych Actina by PACT.

CZYTAJ TAKŻE: Polska z największym turniejem w historii

We współpracę z drużynami i ligami e-sportowymi od dawna zaangażowane są również takie marki, jak Asus, Lenovo, HP czy Acer.

Raj dla bukmacherów

Coraz mocniej w branżę e-sportową inwestują też firmy z rynku hazardu. Jak tłumaczy nam Mateusz Juroszek, prezes STS, to bowiem zdecydowanie jeden z najbardziej perspektywicznych segmentów dla bukmacherów. – Każdego dnia na świecie ma miejsce bardzo dużo wydarzeń, co sprawia, że oferta zakładów może być niezwykle szeroka. Dotyczy to zarówno zakładów przedmeczowych, jak i na żywo. Zresztą już teraz e-sport jest w czołowej dziesiątce dyscyplin najchętniej obstawianych przez naszych graczy – zaznacza.

Przychody z tego segmentu u bukmacherów błyskawicznie rosną. To dynamika nawet trzycyfrowa.

STS podpisał umowę z drużyną devils.one (dawnym teamem Kinguin) i już zapowiada kolejne duże kontrakty.

Przychody z tego segmentu u bukmacherów błyskawicznie rosną. – To dynamika nawet trzycyfrowa. Nie ma obecnie innej dyscypliny, która konsekwentnie z roku na roku mogłaby się pochwalić takimi wskaźnikami. Ze względu jednak na to, że to młoda kategoria, nie ma ona aż takiego znaczenia jak piłka nożna czy tenis – kontynuuje Juroszek.

W ciągu pięciu lat nakłady STS w tym sektorze można liczyć już w milionach. Teraz potencjał tego rynku dostrzegł również państwowy Totalizator Sportowy. Nawiązał współpracę z ESL Polska – w jej ramach marka Lotto będzie partnerem m.in. polskiej transmisji IEM Katowice 2019.

– E-sport ma duży potencjał i z pewnością przyczyni się do rozwoju oferty Lotto. Tego rodzaju rozrywka, tak jak obecność TS w sektorze online, jest właściwym kierunkiem rozwoju spółki – podkreśla Magdalena Kopka-Wojciechowska, członek zarządu TS

Obecność e-sportu w telewizyjnych ramówkach nikogo już nie dziwi. Pozwala ona nie tylko zwiększyć zainteresowanie graczy i fanów, ale również daje różnego rodzaju firmom przestrzeń do reklamy marki. Jak tłumaczy Konrad Ozimek, menedżer Deloitte Sports Business Group, coraz większa liczba podmiotów z branż niekojarzonych pierwotnie z e-sportem jest zainteresowana taką aktywnością. – Na rynek e-sportowy wchodzą producenci samochodów, banki czy firmy farmaceutyczne. Jest to dla nich nowy kanał komunikacji – podkreśla.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gry & e-Sport
Palestyńczyk mści się za rodzinę. Gry wideo szybko reagują na wydarzenia
Gry & e-Sport
„Niezwyciężony” według Lema z dobrymi ocenami. Gorzej z zainteresowaniem graczy
Gry & e-Sport
Dziś premiera „Niezwyciężonego”. To gra oparta na powieści Stanisława Lema
Gry & e-Sport
Idris Elba o swojej roli w „Cyberpunku". „Gwiazdy w grach wideo to znak czasu”
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Gry & e-Sport
Dziś debiut „Widma wolności”. „Cyberpunk” odżył i znów napędza CD projekt