Polska gra rozpętała światową burzę. Jest blokowana

Gra polskiego studia zbiera dobre opinie, ale twórcy mają potężny problem z jej promocją. Rzecz bowiem o uprawie i sprzedaży… marihuany.

Wartość światowego rynku gier zbliża się do 140 miliardów dolarów. Dobrze radzą sobie na nim rodzime studia, i to nie tylko tak znane jak CD Projekt czy Techland. W sumie mamy ich w Polsce ponad 300, a w ostatnich dniach najgłośniej jest o Vile Monarch, czyli twórcach gry „Weedcraft” – symulatora produkcji i dystrybucji marihuany. Zbiera ona dobre opinie, a na portalu Metacritic ma obecnie prawie 70 pkt (na 100). O grze jest jednak głośno z innego powodu: kontrowersyjny temat sprawił, że twórcy mają kłopot z reklamą.

Promocja narkotyków czy gra o zarządzaniu

Gra wystartowała kilkanaście dni temu. Kłopoty zaczęły się jeszcze przed jej wydaniem, bo już wtedy Facebook zablokował wyświetlanie reklam tego tytułu.

– Problemy uderzyły nas natomiast ze zdwojoną siłą od dnia premiery: wtedy Facebook ograniczył widoczność naszej strony, a YouTube zablokował możliwość wyświetlania reklam w filmach na temat gry – mówi Kacper Kwiatkowski, współzałożyciel Vile Monarch. Dodaje, że jeśli np. youtuber zechce się podzielić wrażeniami z gry w swoim filmie, może stracić zyski z reklam. To z kolei może go zniechęcić do stworzenia recenzji czy tzw. let’s play z wykorzystaniem tytułu.

CZYTAJ TAKŻE: Potentat z USA ma kłopoty przez polską grę. Powód? Marihuana

– Tracimy przez to jeden z istotnych kanałów komunikacji. Jeszcze inny problem miał polski youtuber Corle, który był zmuszony usunąć swój film po negatywnej reakcji jednego z ważnych klientów – mówi Kwiatkowski. Dodaje, że po interwencji mediów Facebook odpowiedział, że blokada była skutkiem błędu, który zostanie cofnięty. Z kolei YouTube trwał przy swoim, wskazując na swój regulamin, gdzie mowa jest o tym, że zabronione jest promowanie narkotyków.

Vile Monarch: Popularne gry oparte na przemocy nie budzą tak wielkich kontrowersji jak nasza, której tematami są biznes i polityka

– Promocja marihuany nie jest celem naszej gry – ripostuje współzałożyciel Vile Monarch. Przekonuje, że gra przedstawia przemysł związany z rośliną, która w formie rekreacyjnej bądź medycznej legalna jest w wielu krajach Europy, w Kanadzie oraz w większej części Stanów Zjednoczonych.

CZYTAJ TAKŻE: Gra, w której wcielasz się w mordercę i gwałciciela. Gdzie są granice?

– Co więcej, YouTube pozwala na taką prezentację tematu – regulamin mówi, że o narkotykach czy lekach można mówić w kontekście edukacyjnym lub artystycznym, i upieramy się, że co najmniej jedno z tych kryteriów ma zastosowanie dla „Weedcraft” – twierdzi Kwiatkowski.

W poszukiwaniu granic

Polskie studio nie kryje rozgoryczenia i mówi wręcz o hipokryzji. – Popularne gry oparte na przemocy nie budzą tak wielkich kontrowersji jak nasza, której tematami są biznes i polityka. Akceptujemy głosy osób przekonanych, że trawka jest jednoznacznie zła. Nie zgodzimy się jednak, że może być gorsza niż morderstwo, które występuje w tak wielu grach – podsumowuje Kwiatkowski.

CZYTAJ TAKŻE: Gry wideo: sex i krwawe jatki mają przyciągnąć graczy

O przemocy w grach niedawno zrobiło się głośno za sprawą m.in. „Rape Day”, produkcji o mordercy i gwałcicielu. Po licznych protestach Steam zdecydował, że nie będzie jej dystrybuować. Przedstawiciele branży podkreślali wtedy, że granice przemocy w grach już dawno uległy zatarciu i zapewne za jakiś czas to samo stanie się z erotyką.

– Każdy dorosły konsument ma wybór. Jeśli dany tytuł obraża nasze uczucia i budzi niesmak czy wręcz sprzeciw, to omijamy go szerokim łukiem. Oczywiście w parze z tym powinny iść certyfikacja i obostrzenia chroniące osoby niepełnoletnie – mówił Mateusz Zawadzki, zarządzający studiem Ultimate Games.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Gry polską przepustką do globalnej elity

Świetny debiut spółki BoomBit potwierdza, że branża ta jest fenomenem naszej gospodarki. Jednak do ...

Apple mocno poturbowany przez koronawirusa

Koncern Apple ostrzegł, że z powodu epidemii dojdzie do niedoboru iPhonów na globalnym rynku ...

Michał Szułdrzyński: Co o mnie wie moje auto

Samochody dziś jeżdżą na nowym paliwie – to twoje dane. Taką tezę postawił kilka ...

NASA obawia się, że koronawirus przedostanie się w kosmos

Amerykańska agencja kosmiczna chce zaostrzyć standardy bezpieczeństwa dla astronautów szykujących się do lotu poza ...

Ekologia, pomaganie i biznes w jednym

Wystarczy parę klików online. Przyjdzie kurier, bezpłatnie odbierze od ciebie stare ubrania, a za ...

Filmowe hity, które podbiły globalną sieć

Do najpopularniejszych na serwisach VoD nie należą wcale pozycje nowe, ale seriale i filmy ...