Łukasz Trybuś: W e-sporcie liczy się mocne łącze z internetem i myszka

Łukasz Trybuś
mat. pras.

Ostatnio duży turniej w USA wygrał 16-latek, za co zdobył nagrodę rzędu 11,5 mln zł. Słysząc o takich sumach, nastoletni gracze chcą rzucać szkołę, aby poświęcić się treningowi – mówi Łukasz Trybuś, prezes Stowarzyszenia Sportów Elektronicznych.

Mamy w Polsce reprezentację w wirtualnej piłce nożnej (gra wideo „FIFA”), a z inicjatywy prezydenta Andrzeja Dudy powoływane są kolejne e-sportowe drużyny narodowe. Jak zostaje się profesjonalnym graczem?

Często metodą prób i błędów. Godziny spędzone przed komputerem sprawiają, że jedni grają lepiej, inni gorzej – nie jest to jeszcze trening usystematyzowany. Dopiero niedawno zaczęły powstawać laboratoria badawcze, które pracują nad optymalizacją treningu – zwiększeniem efektywności przy ograniczeniu zagrożeń. Oferta związana z e-sportem jest dostępna także w placówkach edukacyjnych. Klasy o takim profilu oferują nie tylko podstawy treningu e-sportowego, ale także naukę z zakresu kompetencji zawodowych. Należy dodać, że branża sportów elektronicznych to nie tylko zawód gracza, ale przede wszystkim profesje związane z multimediami, nowymi mediami oraz IT.

CZYTAJ TAKŻE: Nowa dyscyplina olimpijska? Stoją za nią ogromne pieniądze

Jaka jest średnia wieku profesjonalnych graczy?

Górna granica to ok. 25 lat, kiedy graczom spada refleks i pojawiają się ograniczenia rozwojowe. Problemem jest za to kwestia rozpoczęcia kariery. Ostatnio duży turniej w USA wygrał 16-latek, za co zdobył nagrodę rzędu 11,5 mln zł. Słysząc o takich sumach, nastoletni gracze chcą rzucać szkołę, aby poświęcić się treningowi. Sam uważam, że najlepszy wiek na profesjonalną karierę to 18 lat, kiedy młody człowiek nie musi już wybierać między szkołą a treningiem.

Biegaczowi do startu wystarczą dobre buty. Czego potrzebuje gracz?

Przede wszystkim komputera. Monitor też musi mieć właściwe parametry. Są specjalne myszki dla graczy, podkładki, a także tzw. bungee, czyli system mocowania kabla myszki. Gracz potrzebuje też dobrego fotela, gdyż spędza osiem–dziesięć godzin dziennie przy komputerze. Ale kluczowe jest internetowe łącze – zazwyczaj światłowody.

Rywalizacja e-sportowa ma rzesze fanów, ale czy nie lepiej pograć samemu?

Porównam to do oglądania piłki nożnej. Na ekranach też śledzimy, jak ktoś inny gra. Kibicujemy drużynie, bo lubimy jej styl, utożsamiamy się z klubem albo kadrą narodową. Podobnie jest w e-sporcie – drużyny mają różne style gry, charaktery. To czysta rywalizacja między-ludzka – choć odbywa się za pomocą komputera.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Bartłomiej Klinger: Szkoły z szybkim internetem z OSE do końca 2020 r.

Zamierzamy podłączyć 25 tys. szkół podstawowych i średnich do szybkiego, światłowodowego, bezpiecznego i darmowego ...

Zginane ekrany i 5G mają uratować rynek smartfonów

Europejski rynek tych urządzeń znalazł się w dołku. Niespodziewanie zyskuje na nim Huawei, ale ...

Ponad połowy polskich firm nie stać na inwestycje w IT

Aż 59 proc. menedżerów w polskich przedsiębiorstwach nie ma wystarczających budżetów na niezbędne inwestycje ...

Przejęcie za 40 mld dolarów. Powstaje „wiodąca spółka w erze AI”

Amerykański koncern Nvidia kupi za 40 mld dolarów brytyjskiego potentata na rynku mikroprocesorów Arm ...

Japoński potentat kończy z laptopami

Japoński producent, znany niegdyś z takich przenośnych komputerów, jak Satellite, czy Dynabook, definitywnie kończy ...

Pierścień przemówi głosem Samuela L. Jacksona

Asystentowi głosowemu Alexa Amazona głosu użyczy znany m.in. z „Pulp Fiction” aktor Samuel L. ...