Polacy znaleźli Świętego Graala świata gier

Jednym z największych wyzwań przy tworzeniu gier jest użycie dobrej sztucznej inteligencji. Firma QED Software stworzyła rozwiązanie o nazwie Grail, które tworzy wiarygodne postacie.

Publikacja: 15.11.2019 07:04

Polacy znaleźli Świętego Graala świata gier

Foto: mat. pras.

– Grail powstał z potrzeby. Jesteśmy matematykami i fizykami z wykształcenia, każdy z nas chciał zrobić coś wyjątkowego, przełomowego. Mając doświadczenie w uczeniu maszynowym i kilku pasjonatów gier w zespole, uznaliśmy, że połączymy ze sobą te dwie rzeczy – tłumaczy Piotr Biczyk, dyrektor strategiczny firmy.

CZYTAJ TAKŻE: Sztuczna inteligencja zawsze wie, kto wygra wybory

Sztuczna inteligencja w grach tak naprawdę nie jest aż tak zaawansowana, pomimo rozwoju tej branży od tylu dekad. Ciągle opiera się na drzewach decyzyjnych, które są przewidywalne i których można się nauczyć. Przez to na przykład w strategiach po jakimś czasie komputerowego przeciwnika można bardzo szybko rozgryźć, bo w każdej rozgrywce gra podobnie.

A implementacja technik matematycznych może sprawić, że taki przeciwnik uczy się gracza, reaguje na jego zachowanie i sam zachowuje się ludzko, wiarygodnie. Dzięki temu rozgrywka też tak szybko się nie nudzi. Inne zastosowanie to użycie AI zachowującej się w sposób zbliżony do człowieka, łącznie z popełnianiem błędów. Celem firmy nie jest stworzenie przeciwnika perfekcyjnego, z którym zawsze się przegrywa, ale zachowującego się w sposób wiarygodny.

CZYTAJ TAKŻE: Sztuczna inteligencja Google`a oblała szkolny test z matematyki

Grail oszczędza pieniądze, bo nie trzeba za każdym razem tworzyć AI postaci od zera. Pozwala też na znaczne ograniczenie roboczogodzin. Tygodnie czy miesiące spędzone na opracowaniu i implementacji drzew decyzyjnych są znacznie skrócone. Wystarczy „załadować” rozwiązanie. – Chyba najlepszą rekomendację wydało nam studio Destructive Creations odpowiedzialne za grę „Ancestors: Legacy”. Użyli naszego rozwiązania w wersji sieciowej. Powiedzieli, że gdyby znali je wcześniej, pojawiłoby się też w kampanii dla pojedynczego gracza – wspomina Piotr Biczyk.

– Grail powstał z potrzeby. Jesteśmy matematykami i fizykami z wykształcenia, każdy z nas chciał zrobić coś wyjątkowego, przełomowego. Mając doświadczenie w uczeniu maszynowym i kilku pasjonatów gier w zespole, uznaliśmy, że połączymy ze sobą te dwie rzeczy – tłumaczy Piotr Biczyk, dyrektor strategiczny firmy.

CZYTAJ TAKŻE: Sztuczna inteligencja zawsze wie, kto wygra wybory

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gry & e-Sport
Palestyńczyk mści się za rodzinę. Gry wideo szybko reagują na wydarzenia
Gry & e-Sport
„Niezwyciężony” według Lema z dobrymi ocenami. Gorzej z zainteresowaniem graczy
Gry & e-Sport
Dziś premiera „Niezwyciężonego”. To gra oparta na powieści Stanisława Lema
Gry & e-Sport
Idris Elba o swojej roli w „Cyberpunku". „Gwiazdy w grach wideo to znak czasu”
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Gry & e-Sport
Dziś debiut „Widma wolności”. „Cyberpunk” odżył i znów napędza CD projekt