Cyfryzacja obejmuje coraz większą część procesów związanych z zarządzaniem kapitałem ludzkim (czyli HR) w firmach. W tym rekrutację, która przeniosła się do internetu, gdzie w II kwartale tego roku opublikowano ponad 601 tysięcy ogłoszeń o pracy.
Ten wzrost to zarówno efekt hossy na rynku pracy, jak i cyfryzacji procesów rekrutacyjnych w firmach, gdzie era papierowych CV szybko odchodzi w przeszłość – także wskutek nastawienia kandydatów do pracy. Według wiosennego barometru rynku pracy Work Service portale rekrutacyjne są obecnie głównym źródłem informacji o ofertach pracodawców. W sumie ponad połowa najbardziej popularnych sposobów szukania pracy dotyczy internetu. Większość Polaków przegląda także zakładki „Kariera” na firmowych stronach pracodawców, a niemal jedna trzecia wykorzystuje w tym celu media społecznościowe, na czele z profesjonalnymi portalami networkingowymi, takimi jak GoldenLine czy LinkedIn.

Oferta na komórkę
Zaktualizowany profil ma tam już 81 proc. specjalistów i menedżerów uczestniczących w tegorocznym badaniu firmy rekrutacyjnej Antal (przed rokiem było to 70 proc.). Dla rosnącej liczby firm portale społecznościowe, w tym także Facebook, stają się jednym z głównych kanałów dotarcia do kandydatów i budowania marki pracodawcy.
Jak zaznacza Paulina Garstka, menedżer ds. innowacji i projektowania usług w Deloitte, cyfryzacja jest już widoczna na każdym etapie życia pracownika w organizacji. Począwszy od podstawowej obsługi płacowo-kadrowej, w ramach której papier zastępowany jest przez ekran komputera czy smartfona, a inteligentne roboty wyręczają ludzi w konieczności wykonywania czasochłonnych obliczeń. Pracownicy w szybszy i wygodniejszy sposób mogą zarezerwować urlop czy mieć wgląd w swoje dane.