Cyfryzacja: nadążaj albo zginiesz

Każda firma, chcąc nie chcąc, musi wziąć udział w cyfrowym wyścigu. Czasami wystarczy wykorzystać nowe rozwiązania IT, czasami trzeba zmienić swój model biznesowy.

Publikacja: 06.09.2018 20:10

Cyfryzacja: nadążaj albo zginiesz

Foto: cyfrowa.rp.pl

Rewolucja cyfrowa trwa już na całym świecie, nie ma przed nią ucieczki. Nawet firmy o tradycyjnie pojmowanym profilu działalności muszą wcześniej czy później podjąć ryzyko cyfrowej transformacji – zgodzili się uczestnicy dyskusji „Cyfrowy wyścig – co zrobi globalny peleton”.

Nowa filozofia działania

Jak podkreślał William Ribaudo, partner zarządzający firmy doradczej Deloitte, digitalizacja tworzy nową wartość firm, co jest dostrzegane i dobrze wyceniane przez rynki finansowe. – Wall Street, inwestorzy, akcjonariusze zawsze dobrze płacą za to, co daje szanse na zwiększenie wartości i zysków w przyszłości – zaznaczał Ribaudo.

Digitalizacja dla każdej firmy może jednak oznaczać coś innego. – Ciągle słyszę digitalizacja to, digitalizacja tamto, cyfryzacja, innowacja – odmieniamy te słowa przez wszystkie przypadki. Dla mnie jednak digitalizacja firmy nie oznacza wykorzystania takich czy innych narzędzi IT, by działać szybciej i taniej. Dla mnie oznacza to nowy sposób robienia biznesu – podkreślał Ribaudo.

Dobrym przykładem potwierdzającym tę tezę jest branża mediów: gazety rezygnują z tradycyjnych kanałów dystrybucji i w całości przenoszą się internetu. Jeśli jednak nie zmienią przy tym filozofii swojego działania, przestają się zupełnie liczyć na rynku i ponoszą porażkę.

Wygrywają małe i średnie firmy

– Nie róbmy jednak z digitalizacji bardzo skomplikowanego mechanizmu – zaznaczał Robert Bednarski, dyrektor na Europę Środkowo-Wschodnią w Facebooku. – Po prostu firmy muszą reagować na zmiany zachowań konsumentów i klientów, które wynikają z rewolucji technologicznej – przekonywał. – Dziś modele biznesowe muszą być adekwatne do zachowań konsumentów, a nie odwrotnie. Trudno znaleźć jeden uniwersalny klucz, który pasowałby do wszystkich branż i typów działalności – mówił.

Jego zdaniem nie ma ucieczki od cyfryzacji, dotyka ona każdej branży po kolei. Jest już cała masa firm, które na tej rewolucji korzystają, bo rosną w siłę, odnoszą sukcesy, jeśli tylko potrafią działać szybko i zmieniać swoją kulturę organizacyjną.

– Kto wygrywa w tym wyścigu? Moim zdaniem w Polsce wygrywają małe i średnie firmy, które potrafią wykorzystać nowe możliwości. Około 60 proc. firm, które korzystają z naszej platformy, by docierać do konsumentów, zwiększa przychody i zatrudnienie. Warto na digitalizację patrzeć przez ich pryzmat, a nie przez pryzmat internetowych gigantów – podkreślał Bednarski.

Wojciech Górniak, ekspert w obszarze budowy strategii cyfryzacji w Deloitte, uważa, że można wymienić 13 obszarów digitalizacji w małych i średnich firmach, począwszy od dystrybucji i księgowości, a na obsłudze klienta skończywszy.

Realna wartość

– Z naszych badań wynika, że małe przedsiębiorstwa są na nowości bardzo chłonne. I nie mówię tu o startupach czy technologicznie zaawansowanych biznesach, tylko „zwykłych” firmach, które widzą w tych procesach realną wartość – mówił Górniak. Dodał, że choć digitalizacja postępuje szybko, to jednak będzie ona nadal głównym kierunkiem zmian w przedsiębiorstwach przez następnych kilka lat.

Z kolei Krzysztof Silicki, dyrektor NASK (państwowy instytut badawczy podlegający Ministerstwu Cyfryzacji), zwrócił uwagę, że przechodzenie firm na modele oparte na cyfryzacji to szansa na poprawę poziomu cyberbezpieczeństwa. – Przedsiębiorcy zaczynają rozumieć, że zabezpieczenie się przed różnymi cyberatakami i cyberprzestępstwami to kluczowy element w dzisiejszym świecie. Jeśli nie wezmą tego pod uwagę w swoich strategiach rozwojowych, ich biznes może poważnie ucierpieć – wyjaśniał.

Skromna pozycja Polski i Europy

Taki sposób myślenia niejako wymusza nowa ustawa o cyberbezpieczeństwie. Zakłada ona, że każda firma świadcząca usługi cyfrowe powinna przeprowadzić analizę, z której wynikałoby, na jakie ryzyka jest wystawiona jej działalność, jakie należy podjąć środki zaradcze oraz ile będzie kosztowało, by cyfrowe niebezpieczeństwa ograniczyć.

Jak Polska w zakresie digitalizacji życia gospodarczego wygląda na tle innych krajów? Zdaniem Deloitte nie jest źle, ale mamy jeszcze trochę do zrobienia.

Ton całej cyfrowej rewolucji nadaje wielka czwórka gigantów internetowych – Apple, Google, Facebook i Amazon. To amerykańskie firmy, a jedynym krajem, który chce stanąć z nimi w szranki, są Chiny. Polska, a nawet szerzej cała Europa, wypada na tym tle raczej skromnie.

IT

Rewolucja cyfrowa trwa już na całym świecie, nie ma przed nią ucieczki. Nawet firmy o tradycyjnie pojmowanym profilu działalności muszą wcześniej czy później podjąć ryzyko cyfrowej transformacji – zgodzili się uczestnicy dyskusji „Cyfrowy wyścig – co zrobi globalny peleton”.

Nowa filozofia działania

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
IT
Wyjątkowo zuchwałe przestępstwo w Szczecinie. Haker pobierał pieniądze za parkowanie
IT
Zimna wojna w cyberprzestrzeni zmusza do wzmacniania ochrony
IT
Nowi królowie IT. Już nie programiści czy developerzy zarabiają najwięcej
IT
Lawinowo przybywa programistów na swoim. Mają bardzo niepewną przyszłość
IT
Szybki wzrost długów w firmach IT. Topią je... klienci