Już we wtorek specjalny dodatek „Polska Bezgotówkowa”

Adobe Stock

Pandemia koronawirusa z przyczyn zdrowotnych wydatnie przyczyniła się do zwiększenia liczby transakcji bezgotówkowych, przyspieszając tym samym trend odchodzenia od gotówki.

W Polsce mamy już prawie milion terminali płatniczych na rynku, a w portfelach Polaków jest ponad 42 mln kart płatniczych. I te liczby stale rosną. To efekt wielu jednoczesnych działań, choćby pozornie mało znaczących jak podniesienie limitu dla transakcji bez kodu PIN z 50 do 100 zł. A także znacznie poważniejszych jak realizacja Programu Polska Bezgotówkowa, za który odpowiada Fundacja Polska Bezgotówkowa czy też działania Ministerstwa Finansów zmierzające do redukcji szarej strefy, a warto podkreślić, że transakcje w niej odbywają się niemal wyłącznie przy wykorzystaniu gotówki.

Pozytywny wpływ pandemii

Teraz na pole transakcji elektronicznych wkradł się nieprzewidziany czynnik w postaci pandemii koronawirusa. Choć dla całych gospodarek pandemia to prawdziwy dramat to akurat w przypadku płatności bezgotówkowych to istny dopalacz, który mocno przyspieszył proces odchodzenia od gotówki na rzecz wszelkich rodzajów płatności elektronicznych.

Jak wynika z badań sytuacja epidemiczna w Polsce wpłynęła na zwyczaje płatnicze Polaków. Profesor Dominika Maison z Wydziału Psychologii UW wraz z Forum Konsumentów sprawdziła, jak aktualnie wygląda w Polsce sytuacja płatności bezgotówkowej. Badanie zrealizowano na próbie dorosłych Polaków na panelu Ariadna metodą CAWI przez butik badawczy Maison&Partners. Wyniki badania pokazują, że aż 75 proc. Polaków posiadających karty płatnicze deklaruje, że płaci częściej kartą niż gotówką. Ponadto, aż 32 proc. badanych częściej płaci zbliżeniowo, co wynika z obawy przed zakażeniem się wirusem. Co więcej, pomimo, że płatności bezgotówkowe kojarzone są głównie z domeną ludzi młodych to coraz częściej sięgają po nie również osoby starsze powyżej 55 roku życia, które do tej pory preferowały płatności gotówką, a w sytuacji epidemicznej są szczególnie narażone na zakażenie się wirusem. Widać więc mocny wpływ czynników zdrowotnych.

Adobe Stock

– Przy płatności do 100 zł , a tych jest ilościowo najwięcej, nie ma nawet fizycznego kontaktu z obcym urządzeniem. Ta obserwacja bardzo rozpowszechniła się w czasie podwyższonego zainteresowania różnymi metodami zapewniającymi bezpieczeństwo, higienę i ochronę zdrowia. Zarówno konsumenci, jak i przedsiębiorcy wdrażali różne metody działań profilaktycznych w wymiarze osobistym. Przełożyło się to na jednoznaczne preferowanie przez konsumentów, ale też akceptantów, płatności bezgotówkowych – mówi „Rzeczpospolitej” Mieczysław Groszek, prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Cashless moment

– W dobie epidemii, nasze społeczeństwo jeszcze mocniej zauważyło korzyści, jakie daje możliwość zapłaty za towary i usługi w formie bezgotówkowej. Nazywam to zjawisko „cashless moment”. Polscy konsumenci przekonali się też, że transakcje bezgotówkowe zdecydowanie upraszczają zakupy internetowe. Ten trend widać również w punktach handlowo-usługowych, które ze względów epidemiologicznych zalecają płatności bezgotówkowe – mówi w rozmowie z „Rzeczpospolitą” Tadeusz Kościński, minister finansów.

Polscy konsumenci przekonali się, że transakcje bezgotówkowe zdecydowanie upraszczają zakupy internetowe

Niezależnie od pandemii tradycyjny polski handel od dłuższego już czasu stawia na rozwój płatności bezgotówkowych. Według ostrożnych szacunków obecnie ok. 50 proc. płatności w handlu detalicznym odbywa się w systemie bezgotówkowym. Głównie to karty płatnicze, ale upowszechniają się także inne metody jak np. BLIK, Google Pay, Apple Pay. Z kolei e-handel wręcz nie chce, aby klienci płacili gotówką. Z najnowszych badań firmy Blue Media, obsługującej płatności z niemal 10 tys. sklepów internetowych wynika, że najczęściej stosowaną formą zapłaty za zakupy internetowe stały się szybkie płatności elektroniczne. Korzysta z nich już prawie połowa Polaków.

Publikacja na czasie

Mając na uwadze wszystkie fakty związane z postępującą elektronizacją płatności i odchodzeniem od gotówki warto zapoznać się z nowymi realiami spowodowanymi pandemią i po części też zabezpieczyć, gdyż płatności bezgotówkowe wiążą się z zupełnie innymi rodzajami ryzyka niż płatności gotówkowe.

Pomoże w tym specjalny dodatek do „Rzeczpospolitej Cyfrowej” pn. „Polska Bezgotówkowa. W publikacji, która ukaże się 9 czerwca spróbujemy odpowiedzieć na pytania:

Czy szeroko rozumiany polski handel jest gotowy na płatności bezgotówkowe? Czy Polacy chcą płatności bezgotówkowych? Jaką rolę płatności bezgotówkowe zaczęły odgrywać w e-handlu zważywszy na fakt, że dotychczas Polska na tle Europy słynęła z popularności metody płatności za pobraniem, na Zachodzie zupełnie nieznanej. Czy pandemia może przyspieszyć powstanie nowego pieniądza?

Napiszemy też o tym czy transakcje bezgotówkowe są bezpieczne technologicznie. Jakie są wyzwania dotyczące bezpieczeństwa i ochrony przed hakerami i jak zapewnić niezawodność infrastruktury technologicznej.

Wskażemy też nowości i światowe mega trendy dotyczące systemów transakcji bezgotówkowych. Wszak odcisk palca, skan oka, rozpoznawanie głosu i twarzy to nowatorskie sposoby uwierzytelniania płatności bezgotówkowych, ale pojawiają się już kolejne, innowacyjne formy transakcji, m.in. z wykorzystaniem inteligentnych głośników czy sprzętów AGD.

Wreszcie zaproponujemy lekturę rozmowy z Tadeuszem Kościńskim, ministrem finansów, który wskazuje, że mamy teraz do czynienia z wyjątkowo sprzyjającym momentem dla e-płatności i który nie kryje, że dalsze, szybkie upowszechnianie transakcji bezgotówkowych może mieć pozytywny wpływ na stan budżetu państwa.

E-book obowiązkowy

Tego samego dnia zamieścimy też naszą publikację w formie e-booka. Zapraszamy do lektury czy to w tradycyjnej wersji papierowej czy też w wersji elektronicznej, której nie mogło zabraknąć przy tematyce płatności elektronicznych.

Partnerami dodatku są Fundacja Polska Bezgotówkowa i Visa

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Dron wyleci nad pola i zgliszcza

Drony pomogą Concordii ocenić rozmiary szkód w uprawach i szkód majątkowych. Ubezpieczyciele miewają tak ...

Startupy 2019. Collectomate stawia na rewolucję w paczkach

Zaangażowanie w projekt znanego na rodzimym rynku startupów Lecha Kaniuka i byłego piłkarza Jarosława ...

Co oglądamy, słuchamy i czytamy w trakcie pandemii? Najnowsze dane

Empik, który za pośrednictwem aplikacji Empik Go umożliwia stały dostęp do wirtualnych książek, zbadał ...

Kto ogląda Netfliksa? Zaskakujące dane

Najpopularniejszy serwis streamingowy ujawnił informacje o wynikach osiąganych w poszczególnych regionach świata. W ostatnim ...

Zbliża się finał konkursu dla startupów w Luksemburgu

Przed zagranicznymi inwestorami zaprezentuje się 12 młodych polskich firm technologicznych. 13 grudnia odbędzie się ...

Rewolucja w Google. Firmy będą znikać z wyszukiwarki

Przedsiębiorcy, którzy chcą uruchomić swoją internetową witrynę lub sklep online, mogą mieć problem. O ...