Tomasz Kostruski: Kulturowe odmienności napędzają firmę

Shutterstock

Praca z osobami z odmiennego kręgu kulturowego często pozwala uzyskać od nich inne spojrzenie i pomaga rozwiązywać problemy czy wypracowywać rozwiązania – mówi Tomasz Kostruski, starszy menedżer ds. HR w Huawei Polska.

W Polsce mamy coraz więcej azjatyckich, w tym chińskich korporacji. Czym różni się praca w takiej firmie od polskiej czy amerykańskiej?

Azja jest bardzo rozległym kontynentem, zalicza się do niej zarówno kraje bliskowschodnie, jak i wyspiarską Japonię. To prawdziwy tygiel kulturowy, językowy i religijny. Uwarunkowania kulturowe mieszkańców Azji budują w nich poczucie lojalności i odpowiedzialności za innych, które to cechy wpisane są w azjatycki etos pracy. Takim zasadom staramy się też hołdować u nas w firmie. Chińska kultura jest w pewien sposób odmienna od naszej i możliwość obcowania z nią traktujemy jako plus naszej pracy. Praca z osobami z odmiennego kręgu kulturowego często pozwala uzyskać od nich inne spojrzenie i pomaga rozwiązywać problemy czy wypracowywać rozwiązania. Nie staramy się za wszelką cenę naśladować Zachodu, ale też moim zdaniem wszystkie światowe organizacje i globalne firmy mają wspólne cechy i podobieństwa. W Huawei stawiamy na rzetelną pracę, tworzenie wartości dodanej dla naszych klientów, partnerów i współpracowników oraz wytrwałość w podążaniu do stawianych sobie celów. Doceniamy i dbamy o naszych pracowników, co ma odzwierciedlenie w licznych nagrodach której otrzymuje Huawei Polska – jak ostatnio przyznany tytuł Top Employer nadawany przez globalną organizację Top Employer Institute.

Jest sporo mitów na ten temat, np. praca 24h/h i jedzenie przy biurku, bo nie ma czasu wyjść, szef ciągle krzyczy…

Faktycznie są to mity. Jak w każdej firmie ważna jest dobra organizacja swojego czasu pracy. Chińczycy są pracowici, ale w zdrowy, zrównoważony sposób. Tak jak w wielu innych globalnych organizacjach dbamy o zachowanie work-life balance wśród pracowników. Szanujemy każdego pracownika, jego potrzeby i oczekiwania. Moim zdaniem Polacy szybko odnajdują się w naszej firmie, mamy podobny etos pracy, lubimy wyzwania i rozwój zawodowy.

W ubiegłym roku jak większość firm musieliśmy zmienić tryb pracy. Udało się to zrobić szybko i sprawnie, zarówno dzięki współpracy wszystkich pracowników, jak i dzięki infrastrukturze naszej firmy ułatwiającej pracę zdalną. Jednocześnie zderzenie z pandemią pokazało, że znaczna część pracowników tęskni za tym, co jest trudne do odtworzenia w warunkach pracy w trybie home office – energią i dobrą atmosferą panującą w biurze, które zawsze było tętniącym sercem naszej firmy, dając pracownikom poczucie przynależności zarówno w wymiarze globalnego lidera technologicznego jak i przyjaznej, innowacyjnej firmy działającej lokalnie.

Azjatyckie firmy maja bardziej hierarchiczną strukturę. Czy to znaczy, że nie ma miejsca na indywidualizm i własne pomysły?

Przejrzysta struktura firmy ułatwia pracę w wielu obszarach, a także umożliwia pracownikowi zbadanie ścieżek rozwoju i lepsze planowanie swojej kariery wewnątrz organizacji. Jednocześnie nie ma to wpływu na realizowanie kreatywnych pomysłów pracowników i ich indywidualne ścieżki rozwoju. Innowacyjne podejście jest zawsze wysoko cenione w Huawei, każda oddolnie zgłaszana indywidualna inicjatywa jest analizowana pod kątem możliwości realizacji. Chcemy by nasi pracownicy byli proaktywni i wspieramy ich w ich pomysłach, które mogą przyczyniać się do rozwoju ich karier, jak i tych, które rozwijają firmę, ponieważ uważamy, że naszą globalną siłę buduje właśnie aktywność lokalnych pracowników w każdym kraju, w którym działamy.

Czy trzeba uważać, by szef „nie stracił twarzy”?

Dobra reputacja to ważny element nie tylko w kulturze chińskiej. Stanowi składnik wielu kultur, choć niekoniecznie jest wyrażana za pomocą metafory „zachowania twarzy”.  Szacunek dla przełożonego to uniwersalny element kultury osobistej. Niezależnie od kulturowych przekonań, dbamy o to, aby w pracy kierować się uczciwością, prowadzić przejrzyste działania i działać dla dobra całego zespołu, niezależnie od zajmowanej pozycji. Jeżeli pojawia się problem, wspólnie szukamy najlepszych możliwych rozwiązań i współodpowiadamy za efekt końcowy.

O czym trzeba pamiętać, by uniknąć różnych nieporozumień kulturowych?

Różnice kulturowe często pojawiają się w dużych międzynarodowych firmach. Jednocześnie naszych pracowników cechuje duża umiejętność szybkiej adaptacji, elastyczność i poszanowanie innych współpracowników. Czujemy się jednym dużym zespołem, który ma wspólne cele do osiągniecia, a kulturowe odmienności z czasem zacierają się i przestajemy na nie zwracać uwagę.

Czy pracownicy z Azji i pracownicy lokalni integrują się?

Nasze zespoły często są wielokulturowe i w mojej opinii pracownicy doskonale się rozumieją, lubią się i dobrze im się razem pracuje. Nierzadko wspólnie spędzają czas wolny poza pracą czy w trakcie okazjonalnych imprez firmowych. Integrowanie się jest naturalnym procesem i konsekwencją codziennej, wspólnej pracy.

Czy jest duże zapotrzebowanie na pracowników w Huawei?

Jesteśmy dużą, nieustannie rozwijającą się firmą i nasze potrzeby kadrowe są bardzo różne. Na każdym rynku, na którym operuje Huawei, także w Polsce, szczególnie skupia się na pozyskiwaniu wykwalifikowanych specjalistów inżynierów z zakresu nowych technologii. Z uwagi na bogaty program szkoleń wewnętrznych dla nowych pracowników, kompleksowy pod względem przygotowania do pracy w Huawei, często poszukujemy młodych talentów będących na początku swojej kariery zawodowej – z uwagi na obszar naszych działań głownie skupiamy się na absolwentach szkół technicznych. Bardzo cenni są dla nas także specjaliści, którzy skutecznie budują sprzedaż produktów i usług. Doświadczeni Product Managerowie i Account Managerowie najczęściej trafiają do nas dzięki programowi poleceń wewnętrznych. Oczywiście korzystamy również z typowych rozwiązań jak ogłoszenia w portalach pracy oraz mediach społecznościowych, a także współpracujemy z agencjami rekrutacyjnymi.

Jak budować ścieżkę kariery? Co można osiągnąć? Czego się można nauczyć?

Nowi pracownicy na początku swojej kariery przechodzą przez program mentoringowy, który pozwala im m.in. zapoznać się z firmą oraz szkolić się już od pierwszych dni w nowej pracy. Dzięki niemu łatwiej jest też ocenić potencjał pracownika oraz kierunek w jakim najlepiej będzie się czuł, realizował i rozwijał. Ścieżki kariery są jasno opisane w wewnętrznym programie Huawei „Competences and Qualification”. Pracownicy mogą korzystać z szerokiej oferty ponad 20 000 szkoleń przygotowanych przez naszą firmę oraz firmy partnerskie. Mogą również zwrócić się do firmy o dofinansowanie zewnętrznych szkoleń lokalnych.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Białoruś: Zamiast pałować, zostań informatykiem

Za naszą wschodnią granicą furorę robi program ByChange, w ramach którego białoruska branża IT ...

Google przed sądem. Wielka szansa na powrót do gry Binga

Postępowanie antymonopolowe przeciwko Google’owi oznacza wielką szansę dla mniejszych wyszukiwarek na czele z produktem ...

Gwiazdy internetu mają w Polsce swoją stolicę

Znani aktorzy czy muzycy często nie są w stanie równać się z popularnością online’owych ...

Największa biznesowa pomyłka w dziejach

20 lat temu Blockbuster, najpotężniejsza sieć wypożyczalni wideo, mógł za grosze przejąć raczkującego Netflixa, ...

Rodzaj laptopa. Który będzie najlepszym wyborem?

Na rynku każdego miesiąca pojawiają się dziesiątki nowych laptopów. Jak wśród nich wybrać ten ...

Naukowcy odkryli sposób na regenerację szkliwa zębów

Naukowcy z Uniwersytetu Zhejiang w Chinach poinformowali, że znaleźli sposób na odtworzenie szkliwa zębów. ...