Związek Cyfrowa Polska (ZCP), który reprezentuje najważniejszych producentów z branży nowych technologii, uważa, że wyłączenie emisji analogowej FM powinno nastąpić po 31 grudnia 2026 r. ZCP wskazuje jednak, że nie powinno do tego dojść później niż z końcem 2030 r. Eksperci organizacji podkreślają, że uprzednio trzeba spełnić kilka kryteriów. Michał Kanownik, prezes ZCP, uważa, że wyłączenie sygnału analogowego może nastąpić dopiero w momencie, gdy zasięg cyfrowy osiągnie minimum 90 proc. populacji kraju dla ogólnopolskich programów radia publicznego oraz minimum 80 proc. dla ogólnopolskich programów nadawców niepublicznych. – Co więcej, słuchalność cyfrowa powinna wówczas wynosić co najmniej 50 proc. – argumentuje.
Członkowie organizacji od lat popierają cyfryzację radia w Polsce. Zdają sobie jednak sprawę że jest to proces skomplikowany i wymagający czasu.
Czytaj więcej
Unia Europejska nie tylko organizuje debaty w sprawie cyfryzacji, ale też realnie pracuje nad nowymi przepisami. Świat cyfrowy należy uregulować, ważne jednak, by nie przesadzić - pisze Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska.
Słuchalność cyfrowa nie równa się dostępności, bo na rynku dostępne są odbiorniki hybrydowe, pozwalające jednocześnie odbierać sygnał analogowy i cyfrowy. To właśnie one, według wskazań Związku Cyfrowa Polska, mają odegrać kluczową rolę w cyfryzacji nadawania. „Jeśli przy wymianie odbiornika, wynikającej z zakończenia jego cyklu życia, nowym odbiornikiem będzie radio hybrydowe (jednocześnie posiadające odbiornik analogowy i cyfrowy) to słuchacz w naturalny sposób, czasami nawet nieświadomy, będzie przygotowany na ewentualne wyłączenie sygnału analogowego. Doświadczenie innych rynków pokazuje, że jest to najmniej kosztowny sposób dostosowania się do zmian technologicznych” – czytamy w piśmie opublikowanym przez ZCP.
Eksperci tłumaczą, iż przejście na cyfrowe standardy nadawania radia oznacza spory krok naprzód w dziedzinie technologicznej, choć nie brakuje również potencjalnych problemów. Jeden z nich stanowią liczne radia samochodowe. Jak wskazuje Kanownik, obecnie w starszych samochodach radia analogowe często są zintegrowane z panelem kokpitu samochodu i w praktyce wymiana samego radia jest nieopłacalna i niepraktykowana. – Dlatego tak istotne jest ustalenie konkretnego przewidywalnego terminu wyłączenia emisji analogowej. Taka data pozwoliłaby przygotować się do zmian, wpłynęłaby pozytywnie na producentów, pozwoliłaby obniżyć ceny urządzeń, a na odbiorców zadziałałaby mobilizująco – zaznacza.