Dostęp do internetu pomaga w wyrównaniu szans

29 młodych liderek z całej Europy zjechało do Warszawy, żeby doskonalić swoje umiejętności w obszarze przywództwa, nowoczesnych technologii i zrównoważonego rozwoju. Stolica Polski stała się miejscem spotkania uczestniczek IV edycji Summer School for Female Leadership in the Digital Age, mającej na celu zwiększanie udziału i roli kobiet w branży technologicznej, również na stanowiskach kierowniczych.

Publikacja: 31.07.2024 08:26

Uczestnicy panelu (od lewej): Momtchil Monov (Huawei, moderator), Suada Hadžović (Agencja Regulacji

Uczestnicy panelu (od lewej): Momtchil Monov (Huawei, moderator), Suada Hadžović (Agencja Regulacji Komunikacji Bośni i Hercegowiny), Agnieszka Jankowska (T-Mobile Polska i przewodnicząca Rady ds. Cyfryzacji), Vincent Garnier (FTTH Council Europe) i Micky Elanga Yangongo (ekspertka ds. włączenia cyfrowego)

Foto: materiały prasowe

Zapewnienie obywatelom dostępu do szybkiego internetu – zarówno światłowodowego, jak i mobilnego, nauka efektywnego i bezpiecznego korzystania z sieci oraz zachęcanie kobiet do kierunków technicznych i wspieranie ich kariery. Te zagadnienia stały się osią dyskusji „Tech4ALL – Connectivity’s Role in Closing the Gap” („Rola podłączenia do sieci w domykaniu luki”) w trakcie letniej szkoły młodych liderek ery cyfrowej w ramach European Leadership Academy, inicjatywy stworzonej przez Huawei.

Szeroki obraz sytuacji przedstawiła Agnieszka Jankowska, dyrektorka ds. korporacyjnych i public affairs w T-Mobile Polska oraz przewodnicząca Rady ds. Cyfryzacji działającej przy Ministerstwie Cyfryzacji. Jak mówiła, na świecie jest 8 mld ludzi, ale aż ponad jedna trzecia z nich nie ma dostępu do internetu. Tylko 70 proc. ludzi ma telefony komórkowe. – To wielka luka w dostępie do sieci. Trzeba o tym pamiętać, gdy mówimy o tym z perspektywy europejskiej, azjatyckiej czy północnoamerykańskiej. Te części świata są na uprzywilejowanej pozycji. Perspektywa Afryki Południowej czy Azji Południowej jest zupełnie inna, bo są tam kraje, w których nie ma internetu. Ich rządy zdecydowały, że obywatele nie będą mieli dostępu do sieci – powiedziała Agnieszka Jankowska.

Jak wskazała, jeśli chodzi o naszą, uprzywilejowaną na tym tle perspektywę europejską, „skupiamy się na zapewnieniu dostępu do sieci na terenie całych krajów”. Polska w tej kwestii jest bardzo zaawansowana, nawet w porównaniu z krajami Zachodu.

– Pierwszym obszarem, który wymaga zainteresowania, jest infrastruktura. Chodzi o pokrycie zasięgiem szybkiego internetu całego kraju, także małych miast i obszarów wiejskich. Mówimy nie tylko o internecie światłowodowym, ale także mobilnym. Uważam, że udział dostępu mobilnego na tych terenach będzie sukcesywnie rósł. Drugim obszarem jest edukacja. Bowiem nawet tam, gdzie jest dostęp do internetu nie oznacza to, że korzysta z niego 100 proc. populacji. Kraje nordyckie zbliżają się do tego wskaźnika, z sieci korzysta tam 97 proc. obywateli. Ale w Polsce czy innych krajach jest to znacznie mniej, ok. 60–65 proc. Jest tu przestrzeń do poprawy. Naszym celem jest zarówno cyfryzacja, która będzie inkluzywna, jak i kształtowanie kompetencji cyfrowych – nie tylko pod kątem samej umiejętności wykorzystywania internetu, czy to na komputerze, czy mobilnego, ale także pod kątem umiejętności robienia tego w sposób bezpieczny i odpowiedzialny. Bowiem wraz ze wzrostem poziomu cyfryzacji w danym kraju rośnie także znaczenie cyberbezpieczeństwa – tłumaczyła przewodnicząca Rady ds. Cyfryzacji.

– Trzeci obszar naszych działań to kobiety w technologiach. Jestem mocno zaangażowana w wiele działań wspierających, szczególnie młode kobiety, w tym, by jako kierunki kształcenia wybierały fizykę, matematykę czy też kursy IT w szkołach średnich i na studiach. Jak również w pomoc kobietom w tym, by sięgały po najwyższe stanowiska w firmach technologicznych. Uważam, że to bardzo ważne, by kobiety wzajemnie się wspierały. Bez tego nie osiągniemy swoich celów. Bo zawsze znajdą się ludzie, którzy powiedzą: „macie już swoje prawa”. Ale to nieprawda. Musimy wciąż o nie walczyć, szczególnie w obszarze technologii, który ciągle jest postrzegany jako domena mężczyzn – mówiła Agnieszka Jankowska.

– Tak więc musimy pamiętać, że jedną kwestią jest to, co w obszarze edukacji, regulacji czy inwestycji infrastrukturalnych mogą zrobić rządy. Drugą są działania firm technologicznych w kwestii dostarczania narzędzi. Ale bardzo ważne jest także to, co same możecie zrobić dla siebie i innych kobiet – powiedziała Agnieszka Jankowska, zwracając się do uczestniczek letniej szkoły liderek.

O nierównościach w dostępie do szybkiego internetu w różnych częściach świata i potrzebie rozwijania infrastruktury mówił Vincent Garnier, dyrektor generalny FTTH Council Europe – międzynarodowego branżowego stowarzyszenia firm technologicznych. Nawiązując do idei letniej szkoły liderek, wskazał, że jego organizacja zachęca kobiety do sięgania po wysokie stanowiska menedżerskie.

O doświadczeniach i działaniach swojego kraju, związanych z włączeniem technologicznym, opowiadała Suada Hadžović, ekspertka Agencji Regulacji Komunikacji Bośni i Hercegowiny.

Z kolei Micky Elanga Yangongo, ekspertka w dziedzinie włączenia cyfrowego, zauważyła, że bardzo dużo mówi się o aspektach technicznych, tymczasem najważniejsi w tym wszystkim są ludzie. Wszystkie działania powinny się skupiać na zapewnieniu im narzędzi i możliwości podłączenia do internetu oraz niezbędnej wiedzy, co pozwoli na dostęp do usług sieciowych związanych z edukacją, opieką zdrowotną, poszukiwaniem pracy czy informacją. – A więc tych wszystkich aspektów, które pozwolą im na rozwój – powiedziała Micky Elanga Yangongo.

Podkreślała także konieczność walki z wykluczeniem społecznym w różnych aspektach oraz wspierania różnorodności, także poprzez zachęcanie kobiet do wybierania kierunków ścisłych.

Zapewnienie obywatelom dostępu do szybkiego internetu – zarówno światłowodowego, jak i mobilnego, nauka efektywnego i bezpiecznego korzystania z sieci oraz zachęcanie kobiet do kierunków technicznych i wspieranie ich kariery. Te zagadnienia stały się osią dyskusji „Tech4ALL – Connectivity’s Role in Closing the Gap” („Rola podłączenia do sieci w domykaniu luki”) w trakcie letniej szkoły młodych liderek ery cyfrowej w ramach European Leadership Academy, inicjatywy stworzonej przez Huawei.

Pozostało 91% artykułu
IT
Nowa funkcja w Google Maps. Tym razem nie dla kierowców
IT
Nowy sposób przejmowania kont pocztowych. Cyberprzestępcy kradną pliki cookie
IT
Biznes musi znaleźć potężne pieniądze na cyberbezpieczeństwo. Nowe przepisy unijne
IT
Social media dopiero od 15. roku życia? Norwegia chce wprowadzić limit wiekowy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
IT
Zaskakujące przyspieszenie. Polacy odrabiają cyfrowe zapóźnienie