Aktualizacja: 26.04.2025 01:40 Publikacja: 03.01.2025 20:18
Samoloty pasażerskie przelatujące w rejonie Morza Bałtyckiego nieraz stykały się z zakłócaniem sygnału GPS. O tę niebezpieczna praktykę oskarża się skonfliktowaną z Zachodem Rosję
Foto: Bloomberg
Zarówno wojsko, jak i cywile mogą zakłócać sygnał GPS, co prowadzić może do ogromnych problemów także dla armii. Podczas inwazji Rosji na Ukrainę stało się jasne, że obie strony są w stanie szeroko stosować różne metody zakłócania GPS, aby wprowadzać w błąd drony.
Rosja zaczęła też stosować takie zagłuszanie w stosunku do lotnictwa cywilnego, również w Polsce. Brytyjski dziennik „The Sun” podał, że w ciągu ośmiu miesięcy do końca marca 2024 r. podczas 2309 lotów linii Ryanair i 1368 lotów Wizz Air doszło do problemów z nawigacją satelitarną w regionie Morza Bałtyckiego. Takie zdarzenia miały miejsce również podczas 82 lotów British Airways i kilku innych przewoźników. Już przed rokiem Agencja UE ds. Bezpieczeństwa Lotniczego uznała zagłuszanie i podawanie fałszywych danych za ataki. W marcu 2024 r. takie zakłócenia zauważono w czasie lotu brytyjskiego ministra obrony Granta Shappsa do Polski, gdy jego samolot przelatywał w pobliżu obwodu królewieckiego i wówczas obwiniono o to Rosję.
Hakerzy wykorzystują śmierć papieża i atakują. Publikują fałszywe treści i zdjęcia deepfake, aby skłonić interna...
Tak źle jeszcze nie było – fałszywe zdjęcia i filmy wygenerowane przez AI zalewają internet. Wśród ulubieńców os...
Wybory w Niemczech, Słowacji i Rumunii pokazują, że walce o prezydenturę w Polsce mogą towarzyszyć akcje dezinfo...
Polskie firmy IT potrafią skutecznie odpowiadać na wyzwania zdrowotne, społeczne, środowiskowe i globalizacyjne,...
Z początkiem kwietnia Przemysław Furlepa rozpoczął pracę na stanowisku CEO ING Hubs Poland. Odpowiada za zarządz...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas