Jak rozwija się polski sektor kosmiczny?
To z jednej strony bardzo ciekawe, a z drugiej bardzo trudne pytanie, szczególnie aktualne w warunkach kryzysu, gdzie technologie kosmiczne stają się mniej bliskie zainteresowaniu zarówno decydentów, jak i społeczeństwa. Natomiast ten sektor zawsze rozwija się w swoim tempie, niezależnym od innych branż. Dzieje się tak dlatego, że technologie, które powstają w obrębie szeroko rozumianego przemysłu kosmicznego, bardzo często prędzej czy później wchodzą do powszechnego użytku; przemysł kosmiczny jest jednym z najbardziej innowacyjnych. Jeżeli spojrzymy na ten sektor w Polsce, to w zależności od przyjętych kryteriów możemy powiedzieć, że działa na nim 150–200 przedsiębiorstw. Polskie firmy są bardzo innowacyjne. Są to też najczęściej przedsięwzięcia bardzo startupowe, aczkolwiek pojawiają się już prawdziwi liderzy i przedsiębiorstwa, które ze względu na swój dorobek technologiczny, techniczny, innowacyjny osiągają pułapy, które pozwalają im wchodzić w prawdziwą działalność komercyjną.
Choć ze względu na pandemię część osób uważa finansowanie aktywności kosmicznej za pewien rodzaj ekstrawagancji, to nie widzę większego zagrożenia dla tej branży. Ważne jest, żeby państwo takie jak Polska, ale też Unia Europejska, tę branżę wspierało i współfinansowało. Mamy dowody na to, że polscy przedsiębiorcy są w stanie sprostać najwyżej postawionej poprzeczce oczekiwań ze strony na przykład przedsiębiorstw o ugruntowanej światowej renomie, działających na rynku unijnym, amerykańskim czy światowym. Nawet spółki, w których ARP posiada udziały, mogą liczyć na taką współpracę, mogą też liczyć na udział w wielu projektach organizowanych przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA).
Dlaczego technologie kosmiczne są ważne dla ARP?
Jak wspomniałem, przemysł kosmiczny jest jednym z najbardziej innowacyjnych, i to właśnie z tego powodu jest dla nas ważny, ponieważ innowacyjność generalnie generuje rozwój innowacyjności w obrębie całej gospodarki. Implementacja rozwiązań technicznych czy technologicznych wymyślanych w obrębie przedsiębiorstw space’owych bardzo często później dokonuje się w innych branżach. I to miała na uwadze Agencja Rozwoju Przemysłu, włączając się wiele lat temu we wsparcie tej branży. Nadal chcemy być takim podmiotem trochę patronującym, trochę wspierającym tę branżę, a po części rzecznikiem przedsiębiorstw, które w tej branży działają. Oczywiście nasza aktywność ma charakter nieco bardziej miękki, aczkolwiek nasze inwestycje kapitałowe, czy to w firmę Creotech Instruments, czy w PIAP Space, są dowodem na to, że jesteśmy również gotowi rozwijać najbardziej innowacyjne technologie, które są ważne z punktu widzenia na przykład interesu Skarbu Państwa czy bezpieczeństwa państwa.