Sprzedaż, realizacja zamówień i zarządzanie magazynem – jak robić to sprawnie?
Oczekiwania klientów często sprowadzają się do kilku podstawowych kwestii: możliwości łatwego przeprowadzenia transakcji, szybkiej realizacji zamówienia i dobrego kontaktu ze sprzedającym. W jaki sposób możemy zapewnić sprawną obsługę?
Żeby firma mogła w pełni rozwinąć skrzydła lub po latach działalności nie zaczęła odstawać od konkurencji, powinna dysponować narzędziami do zarządzania, które usprawniają i automatyzują procesy. Dobra logistyka polega nie tylko na przyjmowaniu towarów i dalszej wysyłce paczek do klientów, ale także na organizacji działań w samym magazynie.
Co zrobić, żeby dostarczać przesyłki szybciej w porównaniu do rynkowych rywali, zdobywać klientów oraz panować nad kosztami działalności? Warto postawić na trzy systemy informatyczne, które nawzajem się uzupełniają.
Pierwszym z nich jest e-sklep, który jest miejscem bezpośredniego kontaktu między naszą firmą a kupującym. Drugie rozwiązanie to ERP, czyli system planowania zasobów przedsiębiorstwa (zarządzanie finansami, księgowością, zamówieniami, wydawaniem towarów z magazynu itp.). Trzeci system to WMS, które jest narzędziem podrzędnym w stosunku do ERP i pozwala nam na lepsze zarządzanie magazynem lub magazynami, również tymi o skomplikowanej strukturze.
ERP i WMS – magazyn pod kontrolą
ERP to system nadrzędny wobec pozostałych rozwiązań służących do zarządzania w firmie, od którego warto zacząć budowę systemu logistycznego. Może być kluczowym narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej.
ERP składa się z wielu modułów. Warto go wdrożyć już na wczesnym etapie rozwoju przedsiębiorstwa, a może być wręcz niezbędny, gdy liczba klientów czy oferowanych produktów zacznie rosnąć.
W jaki sposób można go wykorzystać, żeby utrzymać zadowolenie nabywców albo wręcz zyskiwać nowych kontrahentów. Które rozwiązanie warto wybrać?
Jednym z dostępnych systemów jest ERP marki Comarch, z którego korzysta już blisko 80 000 przedsiębiorców w Polsce. W skład systemu do planowania zasobów przedsiębiorstwa wchodzi także oprogramowanie magazynowe. Na co pozwala?
Przy jego użyciu mamy m.in. możliwość zautomatyzowania procesu zamówień. Zamiast powierzać realizację kolejnych etapów pracownikowi lub nawet grupie pracowników z różnych działów, możemy stworzyć odpowiednią ścieżkę zadań, które nastąpią po sobie samoczynnie. Gdy klient zamówi towar, ERP potwierdzi jego dostępność, przekaże informację o zaksięgowaniu płatności, a następnie do magazynu trafi wiadomość o konieczności skompletowania i wysyłki paczki do odbiorcy.
Dzięki wykorzystaniu modułów magazynowych w ramach systemu ERP klienci mogą liczyć na szybsze otrzymanie towaru. Spada też ryzyko błędnego skompletowania zamówienia. Zasoby przedsiębiorstwa są lepiej wykorzystywane, obieg dokumentów jest bardziej przejrzysty i szybszy. Mamy też lepszą kontrolę nad stanem magazynu. Wiemy, które produkty schodzą szybciej i jakie mamy zapasy.
Dobre oprogramowanie logistyczne może być potrzebne nawet wtedy, gdy prowadzimy mikroprzedsiębiorstwo. W takiej sytuacji możemy się zdecydować np. na działający w chmurze program do fakturowania, prowadzenia magazynu i księgowości system Comarch ERP XT.
Jego możliwości obejmują m.in. zarządzanie stanami magazynowymi metodą FIFO, wystawianie dokumentów magazynowych, blokowanie sprzedaży produktów w danym momencie niedostępnych czy przeprowadzanie inwentaryzacji i spisu z natury. Dodatkowo można go zintegrować ze sklepem czy naszymi profilami do sprzedaży aukcyjnej na Allegro czy eBayu. System możemy obsługiwać na smartfonie z Androidem bądź systemem iOS, wystawiając za pomocą aplikacji dokumenty magazynowe czy faktury.
W przypadku małych i średnich firm może być potrzebne narzędzie bardziej złożone, np. Comarch ERP Optima z modułem Handel. W jego przypadku funkcjonalności obejmują m.in. możliwość wyboru sposobu rozliczania magazynu (FIFO, LIFO, bądź AVCO), zarządzanie wieloma magazynami, kreowanie zamówień na towary na podstawie raportu braków czy integrację z firmami kurierskimi.
Do tego dochodzi możliwość skorzystania z oprogramowania do inwentaryzacji, zarówno przy wykorzystaniu czytnika kodów kreskowych, jak i pełniącego tę samą funkcję smartfona z zainstalowaną darmową aplikacją.
Duże przedsiębiorstwa mogą użyć zintegrowanego systemu Comarch ERP XL. Pozwala on np. na zarządzanie datami ważności dla partii, obsługę kategorii dla towarów, a nawet na obsługę transportu.
Sam ERP można jeszcze bardziej usprawnić, gdy zintegruje się go z zaawansowanym narzędziem typu Comarch WMS. Służy on do koordynowania prac i zleceń w magazynie. Implementacja systemu WMS ma szczególne znaczenie dla większych firm handlowych oraz produkcyjnych.
Z czego wynika ta istotność? Mnogość towarów i duża liczba klientów to konieczność wdrożenia wieloetapowych procesów magazynowych. Tego typu przedsiębiorstwa potrzebują często tzw. magazynów wysokiego składowania, czyli obiektów lub przestrzeni o wysokim stopniu zaawansowania i dużej kubaturze. WMS umożliwia także obsługę składów nietypowych, w których przechowywane są np. zbiorniki w firmach spożywczych czy palety i szpule w przedsiębiorstwach budowlanych.
Oprogramowanie magazynowe typu WMS zmniejsza koszty działalności, ponieważ poprawia wydajność procesów. Przykładowo, system może automatycznie wyznaczać najlepsze miejsce do przechowywania danego typu towarów, korzystając z algorytmów. Pracownicy będą dostawać za pośrednictwem narzędzia polecenia, jaką ścieżkę wybrać, żeby jak najszybciej skompletować zamówienie, bez robienia pustych przebiegów. WMS umożliwia także optymalizację takich działań, jak przyjęcie towaru, kontrola stanów magazynowych, rotacja produktów, etykietowanie czy wydawanie paczek.
EPS i WMS przyczyniają się do tego, że praca przebiega szybciej. Oszczędzamy nie tylko na tym, że nie musimy zatrudniać dodatkowych pracowników do realizacji działań. Możemy gospodarować ich czasem pracy bardziej efektywnie. Ponadto dzienna liczba paczek, które będą wyjeżdżać do klientów może znacząco wzrosnąć, co może się przełożyć na zwiększenie zysków.
Dodatkowo zamówienia będą kompletowane szybciej, a im wcześniejsza dostawa, tym większy poziom zadowolenia nabywców. EPS czy WMS pokażą też nam, które produkty wymagają domówienia, a także umożliwią przeanalizowanie całości zasobów i sprawdzenie, co nie cieszy się popularnością. Dzięki temu unikniemy dodatkowych kosztów, związanych z niepotrzebnym zamówieniem kolejnej partii towaru, na który de facto nie ma popytu.
Jeszcze wyższy poziom zaawansowania, przy równoczesnej prostocie obsługi, dają systemy typu Comarch Retail. Takie narzędzia przeznaczone są dla firm zrzeszonych w grupy, sieci handlowych bądź firm, które posiadają wiele magazynów. System koordynuje pracę między poszczególnymi podmiotami, ale pozwala także na tworzenie osobnych systemów logistycznych.
Handel w internecie to szansa na dodatkowy zysk
Przemyślana logistyka magazynowa, sprawne kompletowanie przesyłek i szybkie dostarczanie paczek do klientów mogą nie wystarczyć, jeśli po prostu nie dotrzemy z naszą ofertą do nabywców. Nawet w sytuacji, w której firma działa wiele lat, ma dużą listę kontrahentów i stabilną sytuację, warto pomyśleć nad inwestycją w e-commerce.
Oczywiście, sprzedaż przy wykorzystaniu telefonu, czyli popularna „obdzwonka” klientów, wysyłanie w teren handlowców czy dostarczanie katalogów pocztą i mailem mogą być skuteczne. Najszybszym sposobem dotarcia do potencjalnych nabywców jest własny sklep internetowy. Im większa dywersyfikacja kanałów sprzedaży, tym lepiej, o czym mogliśmy się przekonać przy okazji pandemicznych lockdownów gospodarczych.
E-commerce może być jednym z modułów ERP, czego przykładem jest rozwiązanie Comarch e-Sklep. Przy jego pomocy własne portale sprzedażowe uruchomiło już ponad 2200 polskich i zagranicznych.
Tak samo jak w przypadku systemów ERP i WMS, także e-Sklep daje nam możliwość dopasowania funkcji do potrzeb przedsiębiorstwa. Możemy zacząć od wyboru jednego z gotowych szablonów i przystosować do naszej identyfikacji wizualnej czy przewidywanych potrzeb klientów, np. związanych z przeszukiwaniem asortymentu według cen, kategorii, promocji czy marek.
Comarch e-Sklep to system, który ma moduły do tworzenia relacji z klientami, m.in. pod postacią powiadomień SMS informujących o statusie zamówienia, tworzenia newsletterów z ofertami promocyjnymi, programu lojalnościowego czy budowy sekcji blogowych z poradnikami. Mamy także możliwość analizy porzuconych koszyków, co daje szansę na usprawnienie procesu zakupowego, dokonanie zmian w ofercie czy skłonienie klienta do zakupu przez bezpośredni kontakt.
Nasz sklep możemy zoptymalizować pod klientów B2B. Do tego celu mogą posłużyć opcje, takie jak udostępnienie na profilu klienta kompletu dokumentów ze wszystkich transakcji czy umożliwienie skorzystania z kredytu kupieckiego. Możemy też pokazywać dokładną liczbę towarów, co mogą docenić zwłaszcza nabywcy hurtowi, a także pozwolić stałym klientom zamawianie ponad stan.
E-commerce to metoda sprzedaży, która pozwala utrzymać dotychczasowych klientów, dla których będzie to wygodne narzędzie do kontynuowania współpracy. Umożliwi także dotarcie do nowych, którzy po prostu będą szukać danego produktu w sieci.
Sklep internetowy oraz logistyka magazynowa idą ze sobą w parze. Przejrzysty portal sprzedażowy na nic się zda, jeśli klienci nie będą dostawać szybko przesyłek, które zamówili. Z kolei sama dobra organizacja nie pomoże, jeżeli kanały dotarcia do kontrahentów będą ograniczone.
Materiał Promocyjny