Sztuczna inteligencja wymyśla nowe zaskakujące smaki

Koncern McCormick postanowił połaczyć sztuczną inteligencję z kulinarną improwizacją. Efekty poznamy już w tym roku.
Adobe Stock

Koncern McCormick z pomocą inżynierów IBM stworzył sztuczną inteligencję, która pomaga tworzyć nowe mieszanki przypraw. Mają trafić na rynek już w tym roku.

Firma od 130 lat firma sprzedaje te same mieszanki przypraw i według jej szefów czas na coś, czego jeszcze nie było. Pomaga jej w tym sztuczna inteligencja.

W ramach nowej linii smaków stworzono już m.in. mieszanki przypraw do takich potraw jak: Tuscan Chicken (kurczak po toskańsku), kiełbasa nowoorleańska i Bourbon Pork Tenderloin (polędwica wieprzowa o smaku burbona).

Szybciej i taniej

Nie chodzi tylko o tworzenie niecodziennych smaków, mocno działających na ludzkie kubki smakowe, ale także o skrócenie czasu koniecznego do opracowania nowych receptur. Do 2021 roku koncern chce polegać wyłącznie na SI w opracowywaniu receptur nowych produktów. McCormick produkuje nie tylko mieszanki przypraw, ale także sosy, ketchupy i musztardy oraz wiele innych smakowych dodatków spożywczych oraz gotowe dania. Ograniczenie czasu opracowywania nowych receptur przekłada się na znaczące obniżenie kosztów.

CZYTAJ TAKŻE: Wyścig po sztuczną inteligencję bez Polski

System SI – nazywany platforma ONE – otrzymał mnóstwo danych na temat surowych składników, mieszanek przypraw, sprzedaży i trendów oraz prognoz, a także preferencji klientów, zebranych w trakcie testów konsumenckich. Dane pochodzą z ostatnich 40 lat. Program ma samodzielnie opracowywać nowe składy mieszanek przypraw.

Sztuczna inteligencja okazała się bardziej innowacyjna i odważna w łączeniu smaków niż zespół ludzi

Teraz w firmie nad stworzeniem nowej mieszanki pracuje wieloosobowy zespół złożony z chemików, inżynierów, bromatologów, dietetyków oraz kucharzy, którzy zaczynają od zera, czyli od zestawienia podstawowych składników. Zanim powstanie produkt idealny, 50–150 próbek ląduje w koszu. Potem następuje faza testów w laboratorium i z testerami. Cały proces może trwać od dwóch tygodni do pół roku. Dzięki SI cały proces można skrócić o dwie trzecie – informuje CNN Business.

Kumin do pizzy

Według analityków McCormick SI stworzyła kilka „nieoczekiwanych” smaków, które nie powstałyby w zespole składającym się z ludzi, ponieważ składają się ze składników, które według przeciętnych konsumentów do siebie nie pasują lub wynikają z uprzedzeń kulturowych, według których pewnych składników się ze sobą nie łączy. SI zaproponowało na przykład dodanie kuminu (kminu rzymskiego) do mieszanki przeznaczonej do pizzy. Kumin używany jest głównie w kuchni arabskiej, bliskowschodniej i północnoafrykańskiej, ale nie jest kojarzony – wbrew nazwie – z tradycyjną kuchnią włoską. Sztuczna inteligencja okazała się bardziej innowacyjna i odważna w łączeniu smaków niż zespół ludzi.

CZYTAJ TAKŻE: Człowiek pokonał wreszcie sztuczną inteligencję

System SI ma też możliwość korygowania błędów w oparciu o dane z rynku i oczekiwania konsumentów. A błędy się zdarzają. Podczas prac nad składem nowego dania, którego głównym składnikiem był ryż, SI postanowiła wyeliminować ryż z receptury i zastąpić go solą. Zaproponowała też, by dodać majonez do drinka Krwawa Mary.

To nie pierwszy raz, kiedy koncern z Maryland sięga po pomoc sztucznej inteligencji. W 2018 roku zaczął wykorzystywać SI do stworzenia narzędzia o nazwie FlavorPrint. Łączy ono w sobie zachowania zakupowe, wzorce pogodowe, ceny produktów i wiele innych cech w celu polecania najbardziej optymalnych przepisów kulinarnych i przypraw.

CZYTAJ TAKŻE: Sztuczna inteligencja poleci, jakie ubranie kupić

Koncern McCormick to światowy potentat na rynku ziół i przypraw. W Polsce jest właścicielem marki Kamis, którą kupił w 2011 roku za niemal 830 mln zł, oraz marki Galeo.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Technospecjały

Co dzień kolejne elektroniczne gadżety – od pięknych i użytecznych po dziwaczne i mało ...

Dobry klimat na wyhodowanie jednorożca

W przyszłym roku możemy się doczekać pierwszego polskiego startupu z branży finansowej, wycenianego na ...

Sieć dusi tradycyjne sklepy

Już 63 proc. internautów wydaje online co najmniej tyle, co w stacjonarnych sklepach. Zmiany ...

Targi gier E3: nowy Xbox i zapowiedzi przebojów

Xbox nowej generacji, serwis streamingowy Microsoftu, a także zapowiedzi przyszłych przebojów: gier „Star Wars ...

Bardzo tanie jedzenie z aplikacji. Ale to paczka niespodzianka

Aplikacja Too Good To Go, umożliwiająca kupno jedzenia, którego restauracje, hotele czy cukiernie nie ...

Samoloty przyszłości będą w locie zmieniały kształt

Agencja NASA we współpracy z MIT stworzyła skrzydło potrafiące automatycznie zmieniać kształt. Ma być ...