Naukowcy stworzyli miniaturowy statek kosmiczny z serialu „Star Trek”

Naukowcy z holenderskiego uniwersytetu w Lejdzie wydrukowali w 3D miniaturową wersję statku kosmicznego Discovery z popularnego serialu „Star Trek”.

Publikacja: 05.11.2020 09:29

Naukowcy stworzyli miniaturowy statek kosmiczny z serialu „Star Trek”

Foto: universiteitleiden.nl

Wydruk jest nie tylko zabawną ciekawostką, ale także częścią badań opublikowanych w czasopiśmie „Soft Matter”, wydawanym przez brytyjskie Królewskie Towarzystwo Chemiczne (Royal Society of Chemistry). Program zajmuje się tworzeniem mikropływaków o bardzo złożonych kształtach.

Miniaturowy statek kosmiczny USS Voyager jest naprawdę miniaturowy, ponieważ mierzy zaledwie pięć mikrometrów. Jest częścią programu badań nad mikropływakami. Tak maleńkie obiekty naukowcy są wstanie tworzyć dzięki poruszaniu lasera wewnątrz kropli w ściśle kontrolowany sposób. Zazwyczaj tworzą obiekty sferyczne, spiralne, ale czasem pozwalają sobie na nieco bardziej fantazyjne kształty, takie jak filmowy statek kosmiczny.

CZYTAJ TAKŻE: Technologia z filmów s-f działa. Rozmowy z hologramem 3D

Miniaturowy stateczek jest w stanie poruszać się dzięki reakcjom chemicznym zachodzącym między jego pokryciem z platyny a roztworem z nadtlenkiem wodoru, który znajduje się wewnątrz.

Naukowcy z uniwersytetu w Lejdzie nie po raz pierwszy stworzyli niezwykły miniaturowy obiekt. Zanim powstał miniaturowy statek kosmiczny, badacze stworzyli miniaturową łódź rybacką, która liczy 30 mikrometrów długości, jest sześć razy większy od bakterii i ma trzykrotnie mniejszą grubość od ludzkiego włosa. Powstała na drukarce 3D, która powstała z myślą o tworzeniu nietypowych i skomplikowanych kształtów.

Tworzenie mikropływaków to jednak nie tylko ciekawostka naukowa, ale poważne badania naukowe nad stworzeniem skuteczniejszych narzędzi do dostarczania leków wewnątrz krwiobiegu pacjentów lub pomagających w diagnostyce terapeutycznej. Tworzenie różnych kształtów, nawet tak fantazyjnych jak nieistniejące statki kosmiczne czy kutry rybackie, pomaga naukowcom obserwować zachowania syntetycznych mikropływaków.

CZYTAJ TAKŻE: Polskie firmy ruszyły do walki z drugą falą Covid-19

Mikropływaki mogą z uderzającym podobieństwem naśladować ruch pojedynczych komórek obserwowany w przypadku bakterii lub plemników oraz ich zachowania zbiorowe. Tworząc różne fantazyjne obiekty naukowcy badają jaki kształt mikropływaków byłby najbardziej wydajny. Na razie wygląda na to, że kształt helisy, czyli zwiniętej wstążki daje najlepsze wyniki.

Dwunożne roboty podbijają świat. Phoenix i S1 mają niezwykłe możliwości