Polska znalazła się na 12. miejscu wśród 27 krajów UE w rankingu beneficjentów konkursów dotyczących technologii kosmicznych w ramach programu Horyzont 2020. Od 2014 r. 35 polskich podmiotów pozyskało prawie 13 mln euro dofinansowania w 39 projektach. Liderem jest Polska Agencja Kosmiczna (POLSA). Zajmuje ona 14. miejsce wśród wszystkich unijnych podmiotów pozyskujących dofinansowanie z tego programu.
Jaka jest przyszłość sektora kosmicznego? – Jesteśmy przekonani, że będzie wzrastać liczba inwestycji oraz że przykładem innych państw w Polsce administracja stanie się świadomym klientem: będzie kupowała usługi i produkty oparte na danych satelitarnych oferowanych przez polskie firmy – odpowiada Michał Szaniawski, prezes Polskiej Agencji Kosmicznej. Dodaje, że obecnie POLSA w ramach grantu na budowę systemu świadomości sytuacyjnej w przestrzeni kosmicznej przeznacza dla polskich firm i jednostek naukowych zaangażowanych w budowę sieci ponad 70 proc. jego wartości.
– Natomiast w ramach programu zamawianych aplikacji dla administracji publicznej to my będziemy dawać przedsiębiorcom szansę na stworzenie produktów, które później od nich kupimy – zapowiada prezes. Przekonuje, że krajowe inwestycje w infrastrukturę satelitarną, naziemną czy misje naukowe będą służyły rozwojowi polskich przedsiębiorstw.
CZYTAJ TAKŻE: „100 innowacji stulecia”. Azotek galu z Polski odmieni motoryzację