Działki w wirtualnym świecie kosztują krocie. Biznes przyszłości czy szaleństwo?

Mimo obaw związanych z metawersum znane firmy i nazwiska kupują tam „ziemię”, by zdobyć przyczółki do ekspansji. Wydano na ten cel prawie 2 mld dol. w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Publikacja: 08.11.2022 01:28

W wirtualnych światach firmy widzą okazję do pokaźnego zarobku w przyszłości

W wirtualnych światach firmy widzą okazję do pokaźnego zarobku w przyszłości

Foto: backgroundv3 Decentraland

Dzieje się tak, choć jesteśmy jeszcze lata od metawersum pojawiającego się jako pojedyncza wciągająca przestrzeń online, w której ludzie mogą żyć, pracować i bawić się w wirtualnej rzeczywistości.

– Kupiłam pierwszą lokalizację w metawersum w lipcu 2020 r. i zapłaciłam około 1500 funtów. Potrzebna mi jest do wystawiania własnych prac i prowadzenia wydarzeń, które promują moją sztukę, a także sztukę innych ludzi – mówi BBC brytyjska artystka Angie Taylor. Zbudowała dwie galerie pełne dziwnych i pięknych dzieł sztuki cyfrowej, które są sprzedawane w kryptowalucie, na jej ziemi w świecie Voxels. – Przytrzymaj na klawiaturze F i możesz polecieć w górę, aby spojrzeć na moją okolicę – zachęca.

Voxels to jeden z kilkudziesięciu wirtualnych światów, które określają się mianem metawersów. Jest to mylące, ponieważ ludzie często mówią o „metaświecie”, jakby istniał tylko jeden. Ale dopóki jedna platforma nie zacznie dominować lub te odmienne światy nie połączą się, różne firmy sprzedają ziemię i doświadczenia we własnych wersjach. Analitycy z DappRadar szacują, że na zakup wirtualnej ziemi w ciągu roku wydano kryptowaluty o wartości 1,93 mld dolarów, z tego 22 mln poszły na 3 tys. działek w świecie Voxels. DappRadar może to monitorować, ponieważ Voxels jest zbudowany w oparciu o system kryptowalut ethereum, w którym, podobnie jak wszystkie wirtualne waluty, każda transakcja jest rejestrowana i publikowana na publicznym blockchainie.

Czytaj więcej

Facebook ma kłopot z metaversem. Nawet pracownicy nie chcą z niego korzystać

Jak podaje BBC, jednym z najpopularniejszych światów jest kreskówkowy Decentraland. Uruchomione w 2020 r. działki sprzedają się za tysiące, czasem miliony dolarów. Samsung, UPS i Sotheby's należą do tych, którzy kupili ziemię i zbudowali tam sklepy i centra dla odwiedzających. Luksusowa marka modowa Philipp Plein jest również właścicielem działki o wielkości czterech boisk piłkarskich i planuje zbudować tu duży sklep odzieżowy. „Ziemia” kosztowała 1,5 mln dolarów. Philipp Plein przyznaje, że jego mama nie jest przekonana do zakupu. – Zadzwoniła do mnie i powiedziała: „Co zrobiłeś? Dlaczego? Czy jesteś szalony, dlaczego wydajesz tyle pieniędzy, co to jest?” – mówi.

Jego firma sprzedaje online towary w 24 różnych kryptowalutach od ponad roku. Wcześniej w 2022 r. otworzył nowy sklep na londyńskiej Old Bond Street, sprzedając ubrania i niektóre niezamienne tokeny (NFT) w zamian za kryptowaluty, takie jak bitcoin i ethereum, a także funty. Wraz z ogólnym załamaniem wartości kryptowalut DappRadar twierdzi, że wartości nieruchomości metaverse są bliskie najniższego poziomu od roku.

W Sandbox, innym z metawersów, Adidas, Atari, Ubisoft, Binance, Warner Music i Gucci to tylko niektóre z korporacji kupujących ziemię, aby sprzedawać i promować swoje produkty i usługi. Z kolei Gucci buduje pozycję w Roblox, który wraz z innymi dużymi platformami do gier, takimi jak „Minecraft” i „Fortnite”, jest postrzegany jako jeden z głównych metawersów. W Gucci Town na Roblox gracze mogą kupować ubrania dla swoich awatarów za pomocą waluty w grze Robux. Gucci Town odnotowało już ponad 36 mln wizyt w ciągu roku, podczas gdy Nike Land ponad 25 mln. W Gucci Town gracze mogą kupować ubrania dla swoich awatarów za prawdziwe pieniądze. W Nike Land mogą zdobyć koszulki i buty dla awatarów za punkty zdobywane w grach.

To właśnie moda wydaje się być branżą najbardziej chętną do podejmowania ryzyka związanego z rozwojem w wirtualnym świecie.

Dzieje się tak, choć jesteśmy jeszcze lata od metawersum pojawiającego się jako pojedyncza wciągająca przestrzeń online, w której ludzie mogą żyć, pracować i bawić się w wirtualnej rzeczywistości.

– Kupiłam pierwszą lokalizację w metawersum w lipcu 2020 r. i zapłaciłam około 1500 funtów. Potrzebna mi jest do wystawiania własnych prac i prowadzenia wydarzeń, które promują moją sztukę, a także sztukę innych ludzi – mówi BBC brytyjska artystka Angie Taylor. Zbudowała dwie galerie pełne dziwnych i pięknych dzieł sztuki cyfrowej, które są sprzedawane w kryptowalucie, na jej ziemi w świecie Voxels. – Przytrzymaj na klawiaturze F i możesz polecieć w górę, aby spojrzeć na moją okolicę – zachęca.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Technologie
Sztuczna inteligencja podbija Polskę. Wiemy, kto z niej najchętniej korzysta
Technologie
Szwajcarzy już wiedzą, jak rozwiązać największy problem elektrowni jądrowych
Technologie
„Niewidzialne” włókna zastąpią nylon i kevlar. Bioelektronika podbije świat
Technologie
Amerykanie zbudują drony przyszłości o wielkim zasięgu. Startuje bitwa koncernów
Materiał Promocyjny
Jakie są główne zalety systemów do zarządzania zasobami ludzkimi?
Technologie
Chińczycy opracowali żaroodporny stop. To rewolucja w lotnictwie i transporcie
Technologie
Apple wyłowił talenty nad Wisłą. Polscy programiści mają świetne pomysły