Sztuczna inteligencja komentuje mecze Igi Świątek. Wimbledon przynosi rewolucję

Nowatorskie narzędzie, które debiutuje podczas tenisowego święta na kortach Wimbledonu, może zastąpić dziennikarzy i analityków sportowych. Bot naturalnym ludzkim głosem przekonująco zrelacjonuje mecz i zasypie dotyczącą go statystyką.

Aktualizacja: 03.07.2023 10:44 Publikacja: 02.07.2023 01:08

Sztuczna inteligencja odmieni sport. Nawet komentatorzy będą cyfrowi. Pierwszy ma być Wimbledon, w k

Sztuczna inteligencja odmieni sport. Nawet komentatorzy będą cyfrowi. Pierwszy ma być Wimbledon, w którym o zwycięsto walczy Iga Świątek

Foto: PAP/EPA

Wimbledon komentują już boty. To wielkie święto tenisa ziemnego wystartowało w poniedziałek i potrwa do 16 lipca. Fanów oglądających transmisję meczy, np. z udziałem Igi Świątek, mogą zaskoczyć komentarze opisujące rozgrywki, automatycznie generowane przez sztuczną inteligencję. Za tym niezwykłym projektem stoją IBM oraz The All England Lawn Tennis Club.

Bot trenuje tenisa

AI Commentary, bo tak nazywa się ta nowa usługa, powstała na bazie platformy WatsonX. Eksperci ów model „dotrenowali” specjalistycznymi pojęciami używanymi w tenisie. Efekty są ponoć oszałamiające – generatywna sztuczna inteligencja tworzy narrację o zróżnicowanej strukturze zdań i słownictwie, sprawiając, że prezentowane treści są jeszcze bardziej ciekawe i angażujące dla widzów. IBM proponuje kibicom przed ekranami komentarz dźwiękowy do najważniejszych fragmentów meczów, ale również opisy, które będzie można włączać i wyłączać na życzenie. Nowatorskie narzędzie jest dostępne w aplikacji mobilnej oraz na oficjalnej stronie Wimbledonu. Ale na tym nie koniec możliwości bota. Ten ma bowiem ambicję, by wygryźć nie tylko dziennikarzy, ale i analityków sportowych. IBM wprowadza bowiem również funkcję AI Draw Analysis – to usługa statystyczna, która – wykorzystując zaawansowane algorytmy – określa, jak korzystnie wypadło losowanie w tenisie oraz jak może wyglądać ścieżka w dotarciu do finału.

Czytaj więcej

Katar unowocześni świat sportu. AI przypilnuje gry w piłkę nożną

Analiza wyniku losowania danego zawodnika oparta jest na wielu czynnikach, w tym meczach gracza z potencjalnymi przyszłymi przeciwnikami i tym, jak jego pozycja w losowaniu wypada w porównaniu z konkurentami. Co więcej, IBM Watson przeanalizuje ponad 100 tys. danych powiązanych z każdym uderzeniem, jakie zostanie rozegrane podczas turnieju. – Zmiany technologiczne, w szczególności w obszarze konwersacyjnego AI, w ostatnich miesiącach jeszcze bardziej przyspieszyły i stale przyspieszają, generując nowe możliwości uzyskiwania korzyści zarówno w wymiarze biznesowym, jak i społecznym. Na Wimbledonie AI przyczyni się do rozbudowy bazy wiedzy – element statystyczny AI, w inny niż dotychczas sposób, wesprze analizę rywalizacji na korcie, dostarczając zaangażowanym użytkownikom, zupełnie nowych informacji, zestawień, a przez to wrażeń – komentuje Marcin Gajdziński, dyrektor IBM na Polskę.

Sztuczny dyktator mody

Sztuczna inteligencja podbija wiele sektorów, poza sportem mocno rozpycha się choćby w branży modowej. Pod koniec kwietnia w Nowym Jorku odbyła się pierwsza edycja AI Fashion Week. Widzowie – w sumie wydarzenie to zgromadziło ich ponad 100 tys. – mogli oglądać kolekcje stworzone przez algorytmy, a prezentowano je nie na modelkach, ale licznych ekranach (tzw. cyfrowy wybieg), wyświetlających generowane cyfrowo awatary. Teraz kolejny pokaz projektów modowych AI miał miejsce nad Wisłą (odbył się w warszawskiej Elektrowni Powiśle). Prezentacja powstała przy użyciu sztucznej inteligencji to pierwsze tego typu wydarzenie w Polsce. Bot projektant opracował kolekcję Naoko.AI. Jacek Szyndler, współzałożyciel polskiej marki Naoko, wskazuje, że w procesie projektowania wzięły udział klientki marki z całego świata. Proces współtworzenia rozpoczął się od ankiet, w których uczestniczyło blisko 50 tys. osób. Zainteresowani wyrażali swoje opinie, wskazywali pożądane modele, fasony, palety kolorów, składy materiałowe czy rodzaje tkanin. W efekcie głos klientek miał realny wpływ na ostateczny kształt produktów. Za pomocą zaawansowanych algorytmów AI zebrane dane zostały bowiem przeanalizowane i przetworzone. To na ich podstawie bot stworzył wizualizację poszczególnych ubrań. Na podstawie 700 tys. odpowiedzi wygenerował dwie linie kolekcji: „Mystical Mirage” oraz „Desert Dancer”. Ale w tym wypadku technologicznych aspektów jest więcej. Wszystkie ubrania Naoko.AI „wyposażono” bowiem w unikalne tokeny NFT – to dzięki nim każdy produkt posiada certyfikat oryginalności, który łączy dwa światy, fizyczny z cyfrowym.

Czytaj więcej

Cyfrowa moda odmieni ulice. ChatGPT doradzi, a nawet zaprojektuje ubranie

AI podbija również świat finansów. Innowacyjne rozwiązania wdrożyło Credit Agricole. Chodzi o robota, który odpowiada na reklamacje. Potrafi analizować pisma, identyfikować kluczowe dane i klasyfikować sprawy według tematyki. – Narzędzie, bazując na materiałach historycznych, wybiera najtrafniejsze fragmenty poprzednich odpowiedzi i podsuwa je pracownikowi, który decyduje o ostatecznym kształcie pisma do klienta. Dzięki automatyzacji tego procesu czas obsługi znacznie się skrócił. Klienci dostają od nas odpowiedzi o około 80 proc. szybciej – wyjaśnia Katarzyna Tomczyk-Czykier, dyrektor zarządzająca w obszarze channel excellence and omnichannel orchestration w Credit Agricole Bank Polska. I zastrzega, że inteligentne boty wymagają nadzoru i weryfikacji jakości ich pracy przez ludzi.

– Bo to nam przecież mają służyć – zaznacza. – Programowana AI coraz bardziej ułatwiać będzie automatyzację prostych transakcji, dostęp do informacji czy zmiany danych osobowych. Boty będą także samodzielnie przygotowywać dla klientów propozycje ofert bankowych i porównywać ich zestawienia – kontynuuje.

Według niej, choć systemy AI mogą rekomendować najlepsze rozwiązania, to ostateczną decyzję o zakupie klient długo jeszcze będzie podejmował z udziałem człowieka. Nie ma wątpliwości natomiast, że wkrótce rynkowym standardem stanie się wykorzystanie analizy behawioralnej (superdokładnego monitoringu stylu życia użytkowników) do personalizacji ofert banków. – Te będą jeszcze trafniej dobrane – dodaje.

Technologie
Jakim pojazdem pojadą po Księżycu astronauci? Pierwszy taki łazik skonstruował Polak
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Technologie
Chcą dostarczyć niezwykłą broń Ukrainie. Moneta trafiona z odległości kilometra
Technologie
Naukowcy opracowali „inteligentny” płyn. Ma odmienić robotykę i motoryzację
Technologie
Przełomowy projekt w kosmosie. Stacja wielkości stadionu zostanie... nadmuchana.
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Technologie
Nowy szczyt absurdu: uczeń pisze pracę, nauczyciel ją sprawdza. Za obu robi to AI