Koniec produkcji samochodów spalinowych. Przed fabrykami ogromne zmiany

Zmiany związane z wygaszeniem produkcji samochodów spalinowych oznaczają rewolucję w fabrykach praktycznie całego sektora automotive. Ogromna zmiana to dla wielu firm także okazja do przyjrzenia się obecnej wydajności i chwytanie szansy na cyfrową transformację.

Publikacja: 25.07.2023 09:00

Koniec produkcji samochodów spalinowych. Przed fabrykami ogromne zmiany

Materiał powstał we współpracy Hicron

Cały sektor produkcyjny ulega obecnie przemianom w kierunku Przemysłu 4.0. To kolejna, wielka rewolucja przemysłowa, a jej paliwem są dane. Rozwój technologii cyfrowych ma wpływ na każdą branżę, jednak w motoryzacji digitalizacja postępuje szczególnie szybko. To zarówno automatyzacja linii produkcyjnych, robotyzacja, digital twins (symulacja produkcji lub tworzenie prototypów za pomocą cyfrowego bliźniaka) czy wykorzystywanie w pracy rozszerzonej rzeczywistości (AR) i AI.

Przemysł motoryzacyjny, prócz transformacji cyfrowej musi zmierzyć się również z wyzwaniami dotyczącymi przejścia na nowe modele produkcji w związku z przestawianiem się z wytwarzania samochodów z silnikami spalinowymi na elektryczne. Rada UE w dniu 29 marca 2023 ostatecznie zadecydowała o zakazie rejestracji aut spalinowych od 2035 r. Oznacza to przyspieszone przestawianie się na produkcję modeli elektrycznych, które według Goldman Sachs, do 2035 roku będą stanowić już 50 proc. światowej sprzedaży aut. Produkcja samochodów elektrycznych wymaga innych procesów produkcyjnych niż tradycyjne samochody spalinowe, a także dostosowania linii produkcyjnych i infrastruktury do nowych potrzeb.

Do tych wszystkich wyzwań dołącza się jeszcze pilnowanie standardów środowiskowych. Przemysł motoryzacyjny, będzie zobowiązany, podobnie jak wszystkie duże firmy, do publikowania od 2024 roku (dotąd nie było to obligatoryjne) raportów ESG ( Environmental, Social and Corporate Governance). Brak tych działań może spowodować trudności z prawidłową wyceną przedsiębiorstwa i problemy ze zdobyciem inwestorów czy uzyskaniem kredytów. Firmy będą musiały stworzyć plan uwzględniający m. in zużycie energii, emisję zanieczyszczeń, zaopatrzenie w surowce, gospodarkę wodną, źródła energii, w tym energii odnawialnej, a to wymaga szczegółowej analizy danych z produkcji i łańcucha dostaw.

Technologia zmienia planowanie produkcji

Zarówno cyfrowa transformacja jak i przekształcenia modelu biznesowego w kierunku produkcji aut elektrycznych oraz zapewnienie ciągłości dostaw wymaga zbierania i integracji danych z różnych rozwiązań IT, z urządzeń IIoT (Industrial Internet of Things) czy urządzeń brzegowych. Dane te muszą trafiać do centralnego systemu IT, by zakład przemysłowy mógł uzyskać holistyczny obraz całej produkcji i wyścigać wnioski z analizy danych. Takie zadanie pełną, zintegrowane systemy ERP, które wspomagają proces planowania produkcji. Aby wszystko działało jak w zegarku, muszą przetwarzać i analizować ogromne ilości danych w czasie rzeczywistym. Niemożność uwzględnienia zmieniających się wymagań, w tym danych z urządzeń brzegowych in real time prowadzi do niedokładnego planowania, którego skutki fabryka odczuje. Można tu przytoczyć przykład podawany podczas konferencji IDC Smart Factory 2023. W fabryce BMW samochód na linii produkcyjnej porusza się z prędkością 6 km/h. Opóźnienie rzędu 60 czy 70 milisekund wystarcza by przesunął się o 10 cm. Jeśli robot spawalniczy zespawa cześć 10 cm dalej, spowoduje to awarię na linii montażowej.

Dostawcy oprogramowania dostosowują się do potrzeb technologii, wdrażając systemy oparte o chmurę, która pozwala na dostęp do danych z każdego miejsca na świecie i ich szybkie przetworzenie. Największy na świecie producent ERP, niemiecki SAP proponuje S4/HANA, który znacznie usprawnia segment produkcji i logistyki w przemyśle motoryzacyjnym. Można dzięki niemu tworzyć plany produkcyjne, zarządzać listami materiałowymi i kontrolować czas dostawy. Według danych ZaranTech, globalnej firmy e-learningowej prowadzącej korporacyjne szkolenia IT i programy certyfikacji, wdrożenie SAP S/4HANA skraca cykl produkcyjny o 4,5 proc.-5,6 proc., poprawia wydajność planowania i samej produkcji oraz redukuje koszty zmian inżynieryjnych do maksymalnie od 1,8% do 2,3 proc. S/4HANA umożliwia bardziej wydajne procesy, m. in. dlatego, że:

• Łączy, monitoruje i kontroluje procesy i operacje produkcyjne, zwiększając wydajność i   akość produkcji.

• Znajduje ukryte zdolności produkcyjne w istniejących zasobach.

• Identyfikuje i priorytetyzuje kwestie związane z zapasami magazynowymi. Na bieżąco informuje o brakach, a nawet pozwala ich uniknąć poprzez automatyczne wyświetlanie powiadomienia o osiągnięciu stanu minimalnego danego artykułu.

• Zapewnia widoczność dostaw, produkcji i zapasów. Bazy danych SAP HANA umożliwiają masowe sprawdzanie dostępności produktów dla zamówień sprzedażowych, planowanych i produkcyjnych.

• Umożliwia śledzenie tras transportowych produktów.

• Zapewnia globalną identyfikowalność sieci dostaw. Istnieje możliwość współpracy w ramach łańcucha dostaw i wydajnego planowania związanego z częściami serwisowymi.

W przypadku SAP S/4HANA możliwości wsparcia branży automotive są bardzo duże, a dostawcy oprogramowania są na bieżąco z trendami na rynku. - Pojazdy elektryczne wymagają innych komponentów i technologii niż tradycyjne pojazdy z silnikami spalinowymi, a także mają inne potrzeby w zakresie serwisowania. Stworzy to nowe możliwości biznesowe dla firm specjalizujących się w komponentach i usługach związanych z pojazdami elektrycznymi, a także może przesunąć równowagę sił w branży motoryzacyjnej w kierunku firm, które mają doświadczenie w technologii pojazdów elektrycznych – mówi Remigiusz Efinowicz, Cofounder & Managing Partner w Hicron.

Przejście na S/4HANA już za rogiem

Dla firm, które już teraz korzystają ze starej wersji SAP, przejście na S/4HANA stanie się niedługo nieuniknione, ponieważ wsparcie SAP ECC potrwa jedynie do końca 2027 roku. Polscy partnerzy, tacy jak Hicron, są gotowiprzeprowadzić cały proces transformacji, zarówno tej technologicznej, jak i służyć wsparciem w dostosowaniu modelu biznesowego do nowych możliwości.

Z kolejnymi krokami nie powinni zwlekać również ci, którzy wdrożenie lub zmianę systemu ERP dopiero rozważają. Projekty transformacji cyfrowej wymagają, aby każdemu z klientów poświęcić dostateczną ilość czasu, dlatego nie da się zrealizować wszystkich jednocześnie. Warto rozłożyć je w czasie.

W dynamicznie zmieniającym się środowisku, podążanie za rozwojem i technologią nie tylko pomaga zdobyć przewagę, ale przede wszystkim – pozwala utrzymać się na powierzchni, a inwestycje już po paru latach przynoszą wymierne oszczędności.

Materiał powstał we współpracy Hicron

Materiał powstał we współpracy Hicron

Cały sektor produkcyjny ulega obecnie przemianom w kierunku Przemysłu 4.0. To kolejna, wielka rewolucja przemysłowa, a jej paliwem są dane. Rozwój technologii cyfrowych ma wpływ na każdą branżę, jednak w motoryzacji digitalizacja postępuje szczególnie szybko. To zarówno automatyzacja linii produkcyjnych, robotyzacja, digital twins (symulacja produkcji lub tworzenie prototypów za pomocą cyfrowego bliźniaka) czy wykorzystywanie w pracy rozszerzonej rzeczywistości (AR) i AI.

Pozostało 92% artykułu
Technologie
Robopsy mają zastąpić żołnierzy. Amerykanie prowadzą testy na poligonie
Technologie
Amerykanie skokowo zwiększą liczbę dronów bojowych. Przełomowa technologia
Technologie
Te grupy zawodowe już cierpią przez algorytmy. Najwięksi przegrani boomu AI
Technologie
Prymitywna broń ze starożytności sieje spustoszenie wśród Rosjan. Drony kończą dzieło
Technologie
Sztuczna inteligencja lubi kłamać. Bolesne wpadki firm