Reklama

Te grupy zawodowe już cierpią przez algorytmy. Najwięksi przegrani boomu AI

Sztuczna inteligencja to nie tylko korzyści dla pracowników. Wiele zawodów jest zagrożonych. W I kwartale tego roku liczba ofert pracy dla osób zajmujących się pracą z tekstem spadła aż o ponad jedną trzecią. Kto następny?

Publikacja: 09.05.2024 07:55

Popyt na pracowników z branży kreatywnej stopniał. Po części to konsekwencja sytuacji rynkowej, zwią

Popyt na pracowników z branży kreatywnej stopniał. Po części to konsekwencja sytuacji rynkowej, związanej z redukcją budżetów marketingowych, ale przyłożyła się też do tego popularność AI

Foto: AdobeStock

Copywriterzy, specjaliści od SEO czy twórcy treści to prawdopodobnie jedne z pierwszych w naszym kraju ofiar boomu na technologie wykorzystujące inteligentne algorytmy. Z najnowszych analiz portalu pracy Rocketjobs.pl wynika, iż coraz mniej firm poszukuje kandydatów na takie stanowiska. Nie powinno to jednak dziwić, bo – wedle badań Cpl Poland – około 80 proc. pracowników obawia się, że to właśnie branża copywriterska jest tą najbardziej zagrożoną przez AI.

Problem copywriterów

Statystyki mówią same za siebie – w I kwartale br. w Polsce o ponad 30 proc. spadła rok do roku liczba ofert pracy na stanowiska związane z copywritingiem. Szczególnie ów trend odczuwalny był w rekrutacjach na takie pozycje jak content designer (spadek ofert o 90 proc.), content writer (88 proc.) i copywriter (64 proc.). Ale spadki widać w całej grupie zawodów związanych z tworzeniem treści i SEO. I tak popyt na SEO copywriterów skurczył się w ciągu roku o niemal 8 proc., na specjalistów od tzw. content marketingu o 2,5 proc., zaś ekspertów SEO – o niemal 33 proc.

Czytaj więcej

Duże cięcia w firmach. Sztuczna inteligencja jednak zabierze pracę

Część analityków jest przekonana, że spadki ofert w pierwszych miesiącach 2024 r. są już pokłosiem upowszechnienia narzędzi takich jak ChatGPT w pracy kreatywnej. Tym bardziej że dane Rocketjobs wydają się potwierdzać obawy samych pracowników. Badanie przeprowadzone przez Cpl, Justjoin.it i Rocketjobs wskazuje, że rodzimi pracownicy boją się, iż AI wygryzie ich z zawodów w branży tłumaczeń i copywritingu (ponad 80 proc. wskazań), czy stanowisk związanych z tworzeniem grafik oraz obsługą klientów (przeszło 65 proc. wskazań). W raporcie „AI i rynek pracy w Polsce” czytamy, że generatywne modele AI, takie jak ChatGPT, zyskują na popularności jako narzędzie do tworzenia treści o różnorodnej tematyce i są już powszechnie używane w pracy kreatywnej – od pisania artykułów, treści postów i reklam, po generowanie dialogów i innych treści marketingowych.

Czy ziszcza się zatem właśnie scenariusz, w którym to sztuczna inteligencja w dużej mierze zastąpi m.in. copywriterów? Według Justyny Krzewskiej z Justjoin.it spadek liczby ofert pracy we wspomnianych branżach to wyraźny sygnał. – Coraz bardziej powszechne wykorzystanie zaawansowanych algorytmów i narzędzi opartych na sztucznej inteligencji sprawia, że coraz więcej zadań, w tym także tych związanych z copywritingiem, może być wykonywanych dzięki automatyzacji – wyjaśnia Krzewska.

Reklama
Reklama

AI nie zastąpi twórców

Przedstawicielka Justjoin.it zastrzega jednak, iż przyczyn tej sytuacji można szukać także w ogólnej kondycji rynku pracy oraz redukcji budżetów, także marketingowych. – W takiej sytuacji koszty związane z zatrudnianiem copywriterów są łatwe do obcięcia, co może przyczynić się do spadku liczby ogłoszeń w tym obszarze – argumentuje. – Dodatkowo, wielu freelancerów oferuje usługi po niższych kosztach względem pracowników na pełen etat, co też może wpływać na zmniejszenie liczby ofert – kontynuuje.

Czytaj więcej

Nowi królowie IT. Już nie programiści czy developerzy zarabiają najwięcej

Sceptycznie do zagrożenia ze strony AI podchodzi zaś Joanna Tracewicz z RocketSpace. Nie sądzi, by algorytmy szybko zastąpiły twórców. – AI poradzi sobie z przygotowaniem posta na social media, ale w przypadku rozbudowanych treści potrzebny jest człowiek, który zweryfikuje informacje – przekonuje. I podkreśla, że boty mają tendencję do tzw. halucynacji, polegającej na podawaniu nieprawdziwych danych i wymyślaniu źródeł.

Większość ekspertów wskazuje, że narzędzia takie jak ChatGPT nie są w stanie zupełnie zastąpić osób odpowiedzialnych za tworzenie treści, ponieważ generatywne modele nie posiadają zdolności do tworzenia własnych przemyśleń i wniosków. Treści są więc odtwórcze. – Sztuczną inteligencję powinniśmy traktować jako pomoc w pracy, a nie jej zleceniobiorcę – tłumaczy Joanna Tracewicz.

Czytaj więcej

Twórca ChatGPT tworzy super wyszukiwarkę. To będzie wojna z Google
Technologie
Google rzuca wyzwanie Markowi Zuckerbergowi. Okulary z botem AI zadebiutują na dniach
Technologie
Naukowcy odkryli nową wadę AI. Robi zaskakujące błędy
Technologie
To koniec pracy ludzi na liniach produkcyjnych. Ten koncern zamieni ich na humanoidy
Technologie
To rewolucja w stoczniach. Niezwykle wytrzymały kadłub z drukarki 3D gotowy w cztery dni
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Technologie
Co dziesiąty wystąp! Badacze MIT ujawniają, ilu pracowników już dziś może zastąpić AI
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama