Aktualizacja: 09.05.2025 17:34 Publikacja: 25.11.2023 11:38
Samolot określany mianem X, posłużyłby w przyszłości w misjach transportowych i bojowych. Na zdjęciu propozycja firmy Bell Textron
Foto: Bell Textron
Projekt o kryptonimie „Sprint” zakłada dostarczenie armii pojazdów VTOL czy też, jak określa to DARPA, platform mobilności powietrznej, które będą w stanie funkcjonować bez pasa startowego i lądowisk, ale przy tym rozwiną w powietrzu prędkości charakterystyczne dla samolotów. Samolot taki, określany mianem X, posłużyłby w przyszłości w misjach transportowych i bojowych.
Wymagania w programie Sprint są dość rygorystyczne – wersja demonstracyjna samolotu powinna operować na wysokościach 4,5–9 tys. m, osiągać prędkość co najmniej 400 węzłów (740 km/h) i dysponować zasięgiem 370 km. DARPA oczekuje, iż pojazd będzie w stanie zabrać na pokład ładunek o masie ponad 450 kg, a przy tym utrzyma się w powietrzu przez minimum półtorej godziny. To będzie niezwykle wszechstronny samolot, ma łączyć najlepsze cechy helikopterów i samolotów. Wystartuje z leśnej polany czy miejskiego parkingu. Najpewniej będzie bezzałogowy, choć nie sprecyzowano tego w specyfikacji.
Dynamiczny rozwój generatywnej sztucznej inteligencji może doprowadzić świat do energetycznego kryzysu. Wykorzys...
Chiny ostro wzięły się za urzeczywistnianie wizji dominacji na morzach i oceanach, a krokiem w tym kierunku ma b...
Elektryczne samochody nikogo już nie dziwią, pojawiają się pierwsze elektryczne samoloty, ale wielki statek pasa...
To, co dotąd było kulą u nogi rozwoju innowacji w Polsce, ma stać się świetnie działającym trybikiem – taki jest...
Opracowany przez firmę OpenAI, najpopularniejszy na świecie chatbot, może pisać kody, e-maile, pomagać w lekcjac...
W debacie o rynku pracy nie można zapominać o człowieku. Ideałem dla większości pozostaje umowa o pracę, ale technologie i potrzeba elastyczności oferują nowe rozwiązania.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas