Udany test hipersonicznego silnika z detonacją obrotową. To rewolucja

Firma GE Aerospace przeprowadziła z powodzeniem testy unikatowego napędu hipersonicznego. Lżejszy i niezwykle wydajny otwiera drogę do tworzenia nowej broni i samolotów.

Publikacja: 17.12.2023 12:48

Silniki hipersoniczne odmienią lotnictwo i pole walki. Umożliwią podróże z prędkością ponad 6500 km/

Silniki hipersoniczne odmienią lotnictwo i pole walki. Umożliwią podróże z prędkością ponad 6500 km/h

Foto: US Air Force

Amerykańscy konstruktorzy opracowali silniki hipersoniczne, które biją na głowę wszystko to co udało się do tej pory stworzyć. Silnik stworzony przez inżynierów z działu koncernu General Electric w stanie Ohio jest w stanie osiągać prędkość blisko 6500 km/h. Rozwinięcie szybkości przekraczającej 5 Mach było możliwe dzięki hipersonicznym silnikom strumieniowym DMRJ. Napęd określany jako „dual-mode ramjet” to połączenie silnika strumieniowego i strumieniowego z naddźwiękową komorą spalania.

Czytaj więcej

W 30 minut przez Atlantyk. Zmiennokształtny silnik radykalnie skróci podróże

Nowe samoloty i pociski hipersoniczne

Konstrukcja, wykorzystująca tzw. detonację obrotową (nad podobnym technologiami rakietowymi pracują również NASA, koncern zbrojeniowy Raytheon, czy firmy w ramach projektu Gambit, za którym stoi DARPA) ma umożliwiać lot z prędkością przekraczającą 5 Mach, a co więcej pozwolić na wielokrotne kontrolowane zwiększanie i zmniejszanie prędkości. Technologia ma sprawdzać się w przypadku lotów na duże odległości, a jednocześnie zapewniać zdecydowanie zwiększoną wydajność napędu hipersonicznego. Badania w Global Research Center w Niskayuna w stanie Nowy Jork potwierdziły, że projekt zda egzamin w samolotach, czy pociskach. GE teraz zamierza zademonstrować pełnowymiarową wersję tego systemu. Do jego premiery może dojść już w przyszłym roku.

W czym jest lepszy nowy napęd hipersoniczny

Eksperci twierdzą, że silniki z detonacją obrotową są bardziej wydajne niż tradycyjne metody spalania. Do tego wykorzystują mniej ruchomych części. W efekcie – jak podaje serwis Intersting Engineering – technologia umożliwi tworzenie mniejszych i lżejszych konstrukcji, a do tego tańszych, bo mniej skomplikowanych silników wysokiej mocy.

Czytaj więcej

Samoloty polecą szybciej, ciszej i taniej. Rewolucja w lotnictwie

Opracowanie innowacyjnych silników było możliwe dzięki ubiegłorocznemu przejęciu przez GE Aerospace firmy Innoveering, specjalizującej się w napędach hipersonicznych. W konsekwencji spółka z grupy GE połączyła swoją wiedzę specjalistyczną w zakresie RDC (silniki detonacyjne) z badaniami Innoveering na dwusystemowymi silnikami strumieniowymi

Amerykańscy konstruktorzy opracowali silniki hipersoniczne, które biją na głowę wszystko to co udało się do tej pory stworzyć. Silnik stworzony przez inżynierów z działu koncernu General Electric w stanie Ohio jest w stanie osiągać prędkość blisko 6500 km/h. Rozwinięcie szybkości przekraczającej 5 Mach było możliwe dzięki hipersonicznym silnikom strumieniowym DMRJ. Napęd określany jako „dual-mode ramjet” to połączenie silnika strumieniowego i strumieniowego z naddźwiękową komorą spalania.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Technologie
Sztuczna inteligencja rozgryzie emocje każdego. Nowa broń nie tylko dla sklepów
Technologie
Sztuczna inteligencja przerobi każdą książkę na bestseller i hit filmowy. Ma sposób
Technologie
Sztuczna inteligencja wskazała armii USA cele nalotów. To rewolucja na polu walki
Technologie
ChatGPT miesza na salach rozpraw. Sztuczna inteligencja znów pogrążyła prawników
Materiał Promocyjny
PR&Media Days 2024 - trendy i wyzwania
Technologie
Sztuczna inteligencja wchodzi do smartfonów. Przewidzi ruchy użytkownika
Technologie
Przełomowy system komunikacji od NASA. Ruchem oczu można sterować urządzeniami