Amerykanie budują niezwykły samolot. Będzie sterowany strumieniami powietrza

Bezzałogowy samolot X-65 CRANE, ze skrzydłami w kształcie rombu, ma wykonać pierwszy lot latem 2025 roku. Może oznaczać jedną z największych rewolucji w historii lotnictwa.

Publikacja: 04.01.2024 17:20

Nowy samolot ma być sterowany w nowy sposób, bez wykorzystania zewnętrznych ruchomych części

Nowy samolot ma być sterowany w nowy sposób, bez wykorzystania zewnętrznych ruchomych części

Foto: DARPA

X-65 to eksperymentalny odrzutowiec rozwijany w ramach programu Control of Revolutionary Aircraft with Novel Effectors (CRANE) nadzorowanego przez DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency), agencję badawczo-rozwojową Pentagonu. Na jej zlecenie maszynę tworzy firma Aurora Flight Sciences. Od czasu wynalezienia pierwszych samolotów były one sterowane przez ruchome powierzchnie, takie jak stery, klapy, stery wysokości i lotki. Nowy samolot ma być sterowany w nowy sposób, bez wykorzystania zewnętrznych ruchomych części.

Pożegnanie klap i lotek

Jak? Poprzez strumienie sprężonego powietrza, które zmieniają sposób, w jaki otaczające powietrze przepływa nad samolotem podczas lotu. Jednakże, aby zminimalizować ryzyko, pierwszy demonstrator X-65 będzie wyposażony zarówno w konwencjonalne ruchome powierzchnie sterowe, jak i tak zwane siłowniki aktywnej kontroli przepływu (AFC), czyli strumienie sprężonego powietrza.

Czytaj więcej

Bezzałogowe samoloty X-Plane mają odmienić pole walki

- Będziemy dysponować czujnikami do monitorowania, jak wydajność AFC wypada w porównaniu z tradycyjnymi mechanizmami sterowania, a te dane pomogą nam lepiej zrozumieć, w jaki sposób nowe rozwiązanie może zrewolucjonizować zarówno jednostki wojskowe, jak i komercyjne w przyszłości - mówi Richard Wlezien, kierownik programu CRANE, cytowany w oświadczeniu DARPA.

Punkt wyjścia do nowych samolotów

X-65 będzie miał rozpiętość skrzydeł 9 metrów i będzie ważył 3200 kg, co czyni go mniej więcej wielkości samolotu szkoleniowego T-3 używanego przez astronautów NASA i armię amerykańską. Będzie w stanie osiągnąć prędkość do 0,7 Mach, co według DARPA sprawi, że "wyniki testów w locie będą miały natychmiastowe znaczenie dla rzeczywistego projektowania samolotów".

Samolot będzie miał konstrukcję modułową, co oznacza, że jego skrzydła i aktywne systemy kontroli przepływu będą mogły być w przyszłości wymieniane, co pozwoli na wykorzystanie maszyy do dodatkowych testów po zakończeniu programu CRANE. W oświadczeniu DARPA twierdzi, że X-65 może zostać ukończony i zaprezentowany już na początku 2025 roku, a pierwszy lot odbędzie się latem 2025 roku.

X-65 to eksperymentalny odrzutowiec rozwijany w ramach programu Control of Revolutionary Aircraft with Novel Effectors (CRANE) nadzorowanego przez DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency), agencję badawczo-rozwojową Pentagonu. Na jej zlecenie maszynę tworzy firma Aurora Flight Sciences. Od czasu wynalezienia pierwszych samolotów były one sterowane przez ruchome powierzchnie, takie jak stery, klapy, stery wysokości i lotki. Nowy samolot ma być sterowany w nowy sposób, bez wykorzystania zewnętrznych ruchomych części.

Pożegnanie klap i lotek

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Technologie
Sztuczna inteligencja kłamie i zmyśla. Sposób na to znaleźli Norwegowie
Technologie
Tego jeszcze nie było. Jeśli on wygra, sztuczna inteligencja będzie rządzić
Technologie
Sztuczna inteligencja przeorze firmy. Wiemy, kto może się bać
Technologie
Smartfon będzie ładowany raz na miesiąc i trwalszy. Rewolucja w bateriach
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Technologie
Neuralink Elona Muska pozwany. Pracownica zaatakowana przez małpę w czasie testów
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży