Katastrofa w Baltimore jedną z wielu. Jak polski kapitan zniszczył olbrzymi most

W miarę wzrostu ruchu na morskich szlakach przybywa spektakularnych katastrof, w których wielkie kontenerowce uszkadzają lub wręcz niszczą mosty. Oto największe z nich w ostatnich latach.

Publikacja: 26.03.2024 09:47

W pobliżu szwedzkiego miasta Stenungsund w 1980 r. masowiec MS Star Clipper uderzył w most Almöbron

W pobliżu szwedzkiego miasta Stenungsund w 1980 r. masowiec MS Star Clipper uderzył w most Almöbron

Foto: Lars Lext, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons

Katastrofa w Baltimore to kolejny przypadek zniszczenia mostu przez statek. Ten w stanie Maryland w USA uderzył w filar, przez co doszło do zawalenia się konstrukcji. Do wody wpadli ludzie oraz samochody. Póki co, wiadomo, iż było przynajmniej siedem ofiar. Kontenerowiec „The Dali” płynął z Baltimore do Sri Lanki. Most był częścią międzystanowej autostrady 695 i został otwarty w 1974 r. Tragicznych katastrof mostowych spowodowanych przez statki było w ostatnich latach bardzo dużo. To najgłośniejsze z nich.

Czytaj więcej

Katastrofa komunikacyjna w USA: Most w Baltimore zawalił się po uderzeniu statku

Kanton 2024

Ledwie w lutym chiński kontenerowiec wbił się w most w Kantonie. Konstrukcja została przerwana, wiele samochodów wpadło do wody, a co najmniej pięć osób zginęło. Kontenerowiec płynął między miastami Foshan a Kanton w południowych Chinach.

Pusan 2019

Alkohol był z kolei powodem katastrofy w koreańskim Pusan, gdy pijany kapitan kierujący statkiem o wyporności 60 tys. ton doprowadził do zderzenia z mostem. Rosyjski statek towarowy "Seagrand" zablokował w ten sposób największy port w Korei Południowej. Choć mostem przebiegała ruchliwa autostrada, w wypadku nikt nie został ranny.

Stenungsund 1980

Tego rodzaju zdarzenia miały miejsce też wcześniej. W pobliżu szwedzkiego miasta Stenungsund w 1980 r. masowiec MS Star Clipper uderzył w most Almöbron. Statek płynący z Norwegii do Uddevalli, z niewiadomych przyczyn zboczył z kursu i w wyniku zderzenia również konstrukcja mostu została przerwana. Od strony Stenungsund policja zablokowała ruch samochodów już po kilku minutach, ale z drugiej strony mostu zajęło to aż 40 min. W efekcie do wody wpadło siedem samochodów, a zginęło osiem osób.

Floryda 1980

Także w 1980 roku frachtowiec M/V Summit Venture zderzył się z kolumną mostu Sunshine Skyway Bridge na Florydzie. Ta katastrofa została spowodowana szalejącą burzą, do wody spadł odcinek mostu o długości ponad 260 metrów. Zatonęło wiele samochodów i autobus, zginęło w sumie 35 osób. Odbudowany most Sunshine Skyway Bridge został otwarty dopiero w 1987 r., jednak fragmenty starego przęsła zachowały się w postaci pomostów rybackich na każdym końcu nowej konstrukcji.

Hobart 1975

Niestety w historii tego rodzaju zdarzeń jest też polski akcent. W 1975 r. doszło do kolizji masowca transportującego rudę cynku MV Lake Illawarra z mostem Tasmana w Hobart w Australii. Uderzenie zerwało 127 m mostu, zginęło 12 osób — siedmiu członków załogi i pięciu kierowców.

Do zniszczenia mostu w australijskim Hobart przyczyniły się silne prądy morskie, ale i polski kapita

Do zniszczenia mostu w australijskim Hobart przyczyniły się silne prądy morskie, ale i polski kapitan statku

Tasmanian Archives and Heritage Office

Masowiec zbliżając się do mostu był na złym kursie, co częściowo spowodowane było przez silne pływy, ale również z powodu zaniedbania polskiego kapitana. Płynął też za wolno, a zamiast przepłynąć pod centralną częścią mostu, próbował przepływać przez jedno z przęseł wschodnich. Pomimo kilku zmian kursu, gdy kapitan już wiedział, że statek nie ominie mostu ze względu na niewystarczającą prędkość i zbyt silny prąd, w desperacji zadecydował o pełnej wstecz. Uniknięcie katastrofy było już jednak niemożliwe, statek zatonął w wyniku uderzenia.

Wołga 1983

Najtragiczniejsze zdarzenie miało miejsce w Związku Radzieckim, wycieczkowiec „Aleksander Suworow" w feralny rejs z Rostowa do Moskwy ruszył 1 czerwca 1983 r. Statek w nocy uderzył w most Imperatorski, który przecinał Wołgę szeroką w tym miejscu na trzy kilometry. Płynął z szybkością 25 km/h, dlatego przepłynął jeszcze 300 m. To wystarczyło, aby konstrukcja mostu sprasowała wszystkie pomieszczenia czwartego pokładu wraz ze znajdującymi się w nich ludźmi. Jakby tragedii było mało w tym samym czasie mostem przejeżdżał pociąg towarowy, w którym wykoleiło się 11 z 56 wagonów. Na statek posypały się tony węgla, drewna i ziarna, które dopełniły tragedię. Oficjalnie zginęły 174 osoby, z tego 114 na miejscu, a 60 zmarło w okolicznych szpitalach. Mimo podjęcia natychmiastowej akcji większości rannych nie udało się uratować ze względu na rozległe obrażenia.

Katastrofa w Baltimore to kolejny przypadek zniszczenia mostu przez statek. Ten w stanie Maryland w USA uderzył w filar, przez co doszło do zawalenia się konstrukcji. Do wody wpadli ludzie oraz samochody. Póki co, wiadomo, iż było przynajmniej siedem ofiar. Kontenerowiec „The Dali” płynął z Baltimore do Sri Lanki. Most był częścią międzystanowej autostrady 695 i został otwarty w 1974 r. Tragicznych katastrof mostowych spowodowanych przez statki było w ostatnich latach bardzo dużo. To najgłośniejsze z nich.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Technologie
Nanoboty i „żywe plomby”. Naukowcy opracowali przełomowe metody leczenia zębów
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Technologie
Ozempic to również lek na niepłodność? Zaskakujące doniesienia o ciążach
Technologie
Powstał nowy humanoidalny robot. Jest „przerażająco sprawny” i bardziej ludzki
Technologie
Koniec z implantami, plombami i leczeniem kanałowym. Rewolucja w leczeniu zębów
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Technologie
Student z trzema rękami. Wpadka Uniwersytetu Gdańskiego