Materiał powstał we współpracy z Grupą PZU

Firmy dostrzegają korzyści płynące z zastosowania sztucznej inteligencji. Jak podaje raport Red Hat 2024 Global Tech Trends 74% przedsiębiorstw w Polsce, które wdrożyły AI uważa, że technologia ta w znaczącym stopniu wpłynie na usprawnienie ich procesów biznesowych (81%), w tym na szybszy rozwój innowacji (88%), a także zapewni wzrost przychodów (94%).

Według analiz McKinsey Global Institute, to właśnie w przypadku banków i ubezpieczycieli nakłady na AI będą rosnąć najszybciej. Wskaźnik adaptacji technologii AI dla tej branży wynosi 28% i jest jednym z najwyższych w gospodarce. W ciągu 3 najbliższych lat nakłady na AI mogą wzrosnąć nawet o 12%.

Jest to już mocno widoczne. W instytucjach finansowych, w bankowości i ubezpieczeniach, sztuczna inteligencja generuje dziś nawet do 40% przychodów z analityki w tych sektorach.

Według benchmarków dostarczanych przez firmy doradcze dla rynku ubezpieczeń zastosowanie sztucznej inteligencji we wszystkich kluczowych obszarach biznesowych odpowiada w tym sektorze za zwiększenie przychodów od 10-15% do 25% rocznie.

W Grupie PZU zaawansowana analityka i sztuczna inteligencja od wielu lat są wykorzystywane w takich obszarach jak taryfikacja produktów, wartość klienta i CRM, underwriting oraz sprzedaż detaliczna i korporacyjna, operacje, odszkodowania i świadczenia, wykrywanie oszustw oraz zarządzanie finansami i ryzykiem. Do wsparcia w tych różnorodnych procesach tworzone są modele ML/AI, trenowane na odpowiednich zestawach danych. W PZU obecnie funkcjonuje ponad 300 takich modeli. Ponieważ sztuczna inteligencja jest wpisana w strategię rozwoju firmy, wszystkie projekty AI / ML są tworzone w celu wsparcia konkretnych inicjatyw biznesowych.

Osiągnięcie korzyści ze sztucznej inteligencji wymaga wysokiej jakości danych, ponieważ wyniki jej działań zależą od tego, na jakich danych odbywa się uczenie modeli AI. Jakość danych zdefiniowana jest w ramach Data Governance, które obejmuje m.in. cykliczne monitorowanie jakości danych, integralność, bezpieczeństwo i użyteczność w całym ich cyklu życia. Dlatego każda organizacja, która zamierza odnosić korzyści z AI musi wpisać procesy Data Governance w swoją strategię, tak, jak robi to Grupa PZU. Funkcjonuje tam wydzielona jednostka, Biuro Zarządzania Informacją, które odpowiada za ustalanie zasad i koordynację procesów zarządzania danymi. - Staramy się prowadzić działalność innowacyjnie, wykorzystując osiągnięcia technologiczne, w tym sztuczną inteligencję czy uczenie maszynowe w niemal każdym obszarze, realizując transformację w kierunku nowoczesnej, cyfrowej i opartej na danych organizacji. Bardzo ważne jest dla nas robienie tego w sposób przejrzysty, uczciwy w relacjach wewnętrznych i zewnętrznych, z uwzględnieniem wysokiej kultury etycznej i przestrzeganiem przepisów prawa - mówi Marek Wilczewski, Dyrektor Zarządzający ds. Zarządzania Informacją, Danymi i Analityką w Grupie PZU.

Grupa PZU rozwija również zasady zarządzania rozwojem AI, tzw. AI Governance. To zestaw procesów, polityk i narzędzi, które tworzą mechanizmy nadzoru przeciwdziałające ryzyku niewłaściwego użycia AI, jak stronniczość czy naruszenie prywatności, przy jednoczesnym wspieraniu innowacji. AI Governance obejmuje również uzyskanie zgodności z AI Act, rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego z 13 marca 2024 zatwierdzonym 21 maja 2024 r. przez Radę UE, które dostarcza szereg wytycznych dotyczących realizacji obowiązków związanych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Obejmuje także kwestię definiowania systemów AI, określania systemów wysokiego ryzyka oraz niezbędnych elementów do rejestracji atrybutów modeli AI.

- W związku z nadchodzącymi regulacjami dotyczącymi AI Act obecnie pracujemy nad rozszerzeniem zasad Data Governance i Data Quality o elementy Analytics Governance, w tym najlepsze praktyki dotyczące ograniczenia ryzyka w obszarach etycznego i przejrzystego stosowania zaawansowanych technik analitycznych, tj. sprawiedliwość, inkluzywność, odpowiedzialność, przejrzystość, skupienie się na człowieku, prywatność i bezpieczeństwo – zaznacza Marek Wilczewski.

W PZU powołany został specjalny zespół roboczy ds. zarządzania AI, w skład którego wchodzą przedstawiciele wielu obszarów biznesowych, technologicznych i regulacyjnych. Jego zadaniem jest opracowanie przekrojowych zasad dotyczących zarządzania oraz monitorowania AI z wykorzystaniem technologii i metod analitycznych, z uwzględnieniem regulacji zewnętrznych i wewnętrznych. Prace zespołu wspierają też partnerzy zewnętrzni i kancelarie prawne, aby potwierdzić prawidłowość i kompletność podejścia do tego zagadnienia.

Organizacje, które opracowują lub wykorzystują systemy sztucznej inteligencji muszą dostosować się do regulacji AI Act. Przede wszystkim muszą określić swój poziom dojrzałości we wdrażaniu AI, odpowiedzieć na pytania, czy organizacja posiada procesy zarządzania danymi i jakością danych, jakie są wdrożone standardy w tym zakresie i czy istnieje wizja konkretnego wykorzystania AI. Na każdym etapie tworzenia odpowiedzialnej AI warto współpracować z partnerami, którzy posiadają wiedzę i doświadczenie w tego typu zagadnieniach. Pozwala to zaplanować etapy pracy, a także ustalić obszary, w których AI może być wykorzystana.

Warto zaznaczyć, że regulacje dotyczące AI pomagają w tworzeniu odpowiednich polityk i dobrych praktyk w tym obszarze. Jak powiedział Marek Wilczewski podczas konferencji SAS Innovate w Las Vegas, w kwietniu 2024 r., poruszającej kwestie kompleksowego podejścia do wdrażania AI: Aby uniknąć stronniczości i zapewnić prywatność danych, trzeba stworzyć przejrzyste procesy decyzyjne, a przy budowie ekosystemu AI należy wykorzystywać i dostosować obowiązujące regulacje do zastosowań sztucznej inteligencji w konkretnym kontekście.

Materiał powstał we współpracy z Grupą PZU