Gotówka pokonała Amazona

Sklepy stacjonarne bronią się jak mogą, wprowadzając liczne nowinki technologiczne
bloomberg

Innowacyjny projekt sklepu przyszłości, wdrażany przez koncern Jeffa Bezosa, przegrał z szarą rzeczywistością Stanów Zjednoczonych XXI w.

Amazon Go to nowoczesna sieć samoobsługowych sklepów giganta, która miała stać się przyszłością handlu. Koncept zakłada, że placówki nie będą zatrudniać kasjerów, a nad procesem zakupowym i obsługą klientów będą czuwać czujniki, kamery i sztuczna inteligencja. Konsument miał wejść do sklepu, uruchomić specjalną aplikację, wziąć z półek towar, który go interesuje, i wyjść. Kamery i inteligentne algorytmy weryfikowałyby jego zakupy i ściągały należną sumę prosto z karty płatniczej podłączonej pod apkę.

CZYTAJ TAKŻE: Amazon wycofuje się z Chin. Czas na ekspansję w Polsce?

Rzeczywistość brutalnie zweryfikowała jednak te futurystyczne plany. Okazało się, że owszem jest grono fanów nowych technologii, którzy chcą robić zakupy w ten sposób, ale nowatorskie rozwiązania dyskryminują sporą część klientów, głównie tych płacących gotówką. Jak zdążyli już wytknąć koncernowi Jeffa Bezosa jego konkurenci, Amazon swoim projektem sklepu przyszłości wykluczył grupę mniej zamożnych Amerykanów.

Na efekty nie trzeba było długo czekać. Brak możliwości płacenia gotówką okazał się na tyle istotnym problemem, że gigant zdecydował się zmienić model funkcjonowania swoich dziesięciu testowych sklepów. Amazon Go wdroży możliwość płacenia za zakupy bilonem i banknotami. Nie wiadomo, kiedy nowa funkcjonalność w placówkach w San Francisco, Chicago i Seattle zostanie wdrożona, ale rzecznik Amazona przyznaje, że pojawią się urządzenia do przyjmowania gotówki i wydawania reszty. Podobne rozwiązania pojawią się także w księgarniach Amazona.

CZYTAJ TAKŻE: Sztuczna inteligencja zrobi za nas zakupy

Zmiana polityki w Amazon Go to konsekwencja nacisku opinii publicznej i konkurencji, które oskarżyły firmę o dyskryminację. Ale Amazon nie jest jedynym, który zdecydował się na wycofanie gotówki z placówek. W USA działa wiele sklepów i restauracji, które postąpiły podobnie. Wystarczy wspomnieć o Sweetgreen, Dig Inn czy Dos Toros Taqueria. Eksperci twierdzą, że system bezgotówkowy poprawił efektywność sieci oraz ich bezpieczeństwo.

Z danych Federal Deposit Insurance Corporation wynika, iż w USA ok. 8,4 mln gospodarstw domowych nie posiada konta w banku. W 2017 r. wyłącznie gotówką operowało 6,5 proc. Amerykanów. Ten odsetek wśród osób czarnoskórych sięga 17 proc., a Latynosów – 14 proc. W Filadelfii czy w New Jersey zakazano uruchamiania sklepów bezgotówkowych. Podobne plany mają Nowy Jork, Waszyngton i San Francisco.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Cyberprzestępcy w wakacje nie próżnują

Liczba ataków rośnie 
w tempie dwucyfrowym. Szczególnie łatwo można stać się ofiarą hakerów latem. ...

Anodowanie z mniejszą ilością toksyn

Warunki pracy oraz toksyczne substancje emitowane do środowiska to nie tylko temat debat, ale ...

Netflix nie daje w Polsce miesiąca za darmo. Dlaczego?

Nowi użytkownicy Netfliksa w Polsce od 18 marca nie mają możliwości bezpłatnego przetestowania serwisu. ...

Ruszają państwowe e-kasyno i loterie online

Totalizator Sportowy z przytupem rozpoczyna nowy etap w historii firmy. Spółka liczy, że za ...

Protest taksówkarzy zawieszony. Rząd wyłączy Ubera?

Taksówkarze, którzy w poniedziałek sparaliżowali ulice Warszawy domagając się ograniczenia dostępu do zawodu, ostrej ...

Największy debiut giełdowy opóźniony przez protesty w Hongkongu

Alibaba, chiński gigant internetowy, do którego należy m.in. serwis zakupowy AliExpress, podjął decyzję o ...