Gotówka pokonała Amazona

Sklepy stacjonarne bronią się jak mogą, wprowadzając liczne nowinki technologiczne
bloomberg

Innowacyjny projekt sklepu przyszłości, wdrażany przez koncern Jeffa Bezosa, przegrał z szarą rzeczywistością Stanów Zjednoczonych XXI w.

Amazon Go to nowoczesna sieć samoobsługowych sklepów giganta, która miała stać się przyszłością handlu. Koncept zakłada, że placówki nie będą zatrudniać kasjerów, a nad procesem zakupowym i obsługą klientów będą czuwać czujniki, kamery i sztuczna inteligencja. Konsument miał wejść do sklepu, uruchomić specjalną aplikację, wziąć z półek towar, który go interesuje, i wyjść. Kamery i inteligentne algorytmy weryfikowałyby jego zakupy i ściągały należną sumę prosto z karty płatniczej podłączonej pod apkę.

CZYTAJ TAKŻE: Amazon wycofuje się z Chin. Czas na ekspansję w Polsce?

Rzeczywistość brutalnie zweryfikowała jednak te futurystyczne plany. Okazało się, że owszem jest grono fanów nowych technologii, którzy chcą robić zakupy w ten sposób, ale nowatorskie rozwiązania dyskryminują sporą część klientów, głównie tych płacących gotówką. Jak zdążyli już wytknąć koncernowi Jeffa Bezosa jego konkurenci, Amazon swoim projektem sklepu przyszłości wykluczył grupę mniej zamożnych Amerykanów.

Na efekty nie trzeba było długo czekać. Brak możliwości płacenia gotówką okazał się na tyle istotnym problemem, że gigant zdecydował się zmienić model funkcjonowania swoich dziesięciu testowych sklepów. Amazon Go wdroży możliwość płacenia za zakupy bilonem i banknotami. Nie wiadomo, kiedy nowa funkcjonalność w placówkach w San Francisco, Chicago i Seattle zostanie wdrożona, ale rzecznik Amazona przyznaje, że pojawią się urządzenia do przyjmowania gotówki i wydawania reszty. Podobne rozwiązania pojawią się także w księgarniach Amazona.

CZYTAJ TAKŻE: Sztuczna inteligencja zrobi za nas zakupy

Zmiana polityki w Amazon Go to konsekwencja nacisku opinii publicznej i konkurencji, które oskarżyły firmę o dyskryminację. Ale Amazon nie jest jedynym, który zdecydował się na wycofanie gotówki z placówek. W USA działa wiele sklepów i restauracji, które postąpiły podobnie. Wystarczy wspomnieć o Sweetgreen, Dig Inn czy Dos Toros Taqueria. Eksperci twierdzą, że system bezgotówkowy poprawił efektywność sieci oraz ich bezpieczeństwo.

Z danych Federal Deposit Insurance Corporation wynika, iż w USA ok. 8,4 mln gospodarstw domowych nie posiada konta w banku. W 2017 r. wyłącznie gotówką operowało 6,5 proc. Amerykanów. Ten odsetek wśród osób czarnoskórych sięga 17 proc., a Latynosów – 14 proc. W Filadelfii czy w New Jersey zakazano uruchamiania sklepów bezgotówkowych. Podobne plany mają Nowy Jork, Waszyngton i San Francisco.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

„Minecraft” wątpliwym królem sieci

Jak zmierzyć popularność poszczególnych gier wideo? Sprzedażą. Ale równie istotna jest wielkość zainteresowania danym ...

Amerykański startup postawił na Polskę. To był strzał w dziesiątkę

Tyson Quick wybrał Białystok i Warszawę. Jego firma Instapage w ubiegłym roku pozyskała 15 ...

Chatbot pierwszego kontaktu. Czy interniści będą potrzebni?

Aplikacje i chatboty od Infermedica pomagają we wstępnej ocenie stanu zdrowia oraz kierowaniu chorych ...

Nowa aplikacja ma zatrzymać wirusa. Pomysł Austriaków

Aplikacja Stopp Corona, wymyślona przez austriacki Czerwony Krzyż, to rodzaj wirtualnej książki kontaktów towarzyskich. ...

Dron mieszczący się w kieszeni? To będzie militarna rewolucja

Amerykańska armia testuje miniaturowe, ważące mniej niż 33 gramy drony. Wszędzie wlecą, wszystko dojrzą, ...

Chiński gigant płatności mobilnych podbija Europę

Największa na świecie platforma płatności mobilnych Alipay coraz szybciej rozrasta się w Europie. W ...