bloomberg

Innowacyjny projekt sklepu przyszłości, wdrażany przez koncern Jeffa Bezosa, przegrał z szarą rzeczywistością Stanów Zjednoczonych XXI w.

Amazon Go to nowoczesna sieć samoobsługowych sklepów giganta, która miała stać się przyszłością handlu. Koncept zakłada, że placówki nie będą zatrudniać kasjerów, a nad procesem zakupowym i obsługą klientów będą czuwać czujniki, kamery i sztuczna inteligencja. Konsument miał wejść do sklepu, uruchomić specjalną aplikację, wziąć z półek towar, który go interesuje, i wyjść. Kamery i inteligentne algorytmy weryfikowałyby jego zakupy i ściągały należną sumę prosto z karty płatniczej podłączonej pod apkę.

CZYTAJ TAKŻE: Amazon wycofuje się z Chin. Czas na ekspansję w Polsce?

Rzeczywistość brutalnie zweryfikowała jednak te futurystyczne plany. Okazało się, że owszem jest grono fanów nowych technologii, którzy chcą robić zakupy w ten sposób, ale nowatorskie rozwiązania dyskryminują sporą część klientów, głównie tych płacących gotówką. Jak zdążyli już wytknąć koncernowi Jeffa Bezosa jego konkurenci, Amazon swoim projektem sklepu przyszłości wykluczył grupę mniej zamożnych Amerykanów.

Na efekty nie trzeba było długo czekać. Brak możliwości płacenia gotówką okazał się na tyle istotnym problemem, że gigant zdecydował się zmienić model funkcjonowania swoich dziesięciu testowych sklepów. Amazon Go wdroży możliwość płacenia za zakupy bilonem i banknotami. Nie wiadomo, kiedy nowa funkcjonalność w placówkach w San Francisco, Chicago i Seattle zostanie wdrożona, ale rzecznik Amazona przyznaje, że pojawią się urządzenia do przyjmowania gotówki i wydawania reszty. Podobne rozwiązania pojawią się także w księgarniach Amazona.

CZYTAJ TAKŻE: Sztuczna inteligencja zrobi za nas zakupy

Zmiana polityki w Amazon Go to konsekwencja nacisku opinii publicznej i konkurencji, które oskarżyły firmę o dyskryminację. Ale Amazon nie jest jedynym, który zdecydował się na wycofanie gotówki z placówek. W USA działa wiele sklepów i restauracji, które postąpiły podobnie. Wystarczy wspomnieć o Sweetgreen, Dig Inn czy Dos Toros Taqueria. Eksperci twierdzą, że system bezgotówkowy poprawił efektywność sieci oraz ich bezpieczeństwo.

Z danych Federal Deposit Insurance Corporation wynika, iż w USA ok. 8,4 mln gospodarstw domowych nie posiada konta w banku. W 2017 r. wyłącznie gotówką operowało 6,5 proc. Amerykanów. Ten odsetek wśród osób czarnoskórych sięga 17 proc., a Latynosów – 14 proc. W Filadelfii czy w New Jersey zakazano uruchamiania sklepów bezgotówkowych. Podobne plany mają Nowy Jork, Waszyngton i San Francisco.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Arabia Saudyjska promuje aplikację kontrolującą kobiety

Saudyjscy politycy zachęcają obywateli do używania dostępnej w Apple Store i Google Play aplikacji, ...

Rosyjski Telegram pozwala na kasowanie wiadomości. Także na cudzych urządzeniach

Dotychczas popularny w całej Europie komunikator pozwalał usuwać własne wiadomości przez 48 godzin od ...

Sławomir Huczała: Nadchodzi boom na dronoidy

Trzy czwarte rynku to drony sprzedawane różnym służbom. Ale obecnie wchodzą także na rynek ...

Hakerzy uderzają w aplikacje do wynajmu aut czy hulajnóg

Cyberprzestępcy są w stanie przejąć kontrolę nad autem czy hulajnogą, którą jedziemy. Aplikacje do ...

Ciemny lód wykryje nieprzyjaciela i zastąpi GPS. Rewolucja na polu walki

Lockheed Martin pracuje nad nowatorską metodą poprawy działania GPS i rozwoju technologii pozycjonowania, nawigacji ...

SI ma ciągotki do rasizmu i homofobii

Pomimo szybkiego rozwoju sztucznej inteligencji, wykazuje ona wiele zaskakujących braków. Zachowuje się rasistowsko, seksistowsko ...