Komunikatory straszą operatorów

Operatorzy komórkowi muszą się zacząć godzić z myślą, że ich dojna krowa przynosząca przychody z SMS-ów, niebawem zostanie zarżnięta. To pointa artykułu Financial Timesa, który – powołując się na badania firmy Informa – podał, że pod koniec ubiegłego roku liczba wysyłanych codziennie za pomocą komunikatorów w mobilnych WhatsApp, czy Viber wiadomości zaczęła przekraczać liczbę wysłanych SMS-ów

Publikacja: 07.05.2013 07:00

Komunikatory straszą operatorów

Foto: ROL

Informa prognozuje, że w tym roku średnia liczba wysyłanych dziennie przez komunikatory wiadomości zwiększy się dwukrotnie do 41 mln i będzie dwa razy wyższa niż liczba SMS-ów. Rozwój  technologii nie pozostanie w dłuższej perspektywie bez wpływu na biznes operatorów mobilnych, którzy w tym roku, według szacunków Informy,  zainkasują globalnie z SMS jeszcze 120 mld dolarów.

Pamela Clark–Dickson, analityk Informy podaje przykład Hiszpanii, gdzie między rokiem 2007 a 2011 przychody operatorów z SMS spadały z 1,1 mld dolarów do 758,5 mln dolarów. Wśród klientów hiszpańskich sieci komórkowych wyraźnie spadło zainteresowanie tą usługą. W 2007 r. wysłali oni 9,5 mld krótkich wiadomości tekstowych, a w 2011 r. było to już tylko 7,4 mld.

Nie bez satysfakcji informacje Financial Timesa i Informy na Twiterze skomentowała Neelie Kroes, wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej. „Dojna krowa umiera. Operatorzy muszą się obudzić i zacząć zwracać uwagę, co się dzieje wokół nich na polu przesyłu danych” – napisała.

Firmy komórkowe  mają się na pewno nad czym zastanawiać, ale ciągle jest czas, by zareagować na nadchodzące zmiany. Nie wszyscy użytkownicy usług mobilnych mają już smartfony i  wykupione pakiety mobilnej transmisji danych, co otwiera drogę do  korzystania z komunikatorów.  Według prognoz Informy, w ciągu najbliższych lat w skali globalnej liczba wysyłanych krótkich wiadomości tekstowych będzie ciągle rosła, a przychody operatorów z SMS-ów urosną jeszcze do 126 mld dolarów w 2016 r. Dla porównania w ubiegłym roku sięgnęły one 115 mld dolarów.  Do wysyłania SMS-ów nie trzeba bowiem instalować dodatkowych aplikacji i można korzystać z tej usługi przez każdy terminal mobilny z kartą SIM. Szczególnie dobrze ma się SMS  w krajach mniej rozwiniętych. Tam w odróżnieniu np. od Hiszpanii liczba wysyłanych przez abonentów SMS-ów rośnie. Jednak  znamienne, że np. w Chinach, jednym z najszybciej rozwijających się obecnie rynków komórkowych na świeice, dynamika przyrostu liczby wysyłanych SMS-ów jest dużo niższa niż dynamika wiadomości wysyłanych przez komunikatory.

I tak w I. kw. tego roku liczba SMS-ów wysłanych w Kraju Środka sięgnęła 230 mld, czyli  o 0,5 proc. więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej. Dla porównania liczba wiadomości przesłanych przez komunikatory była wprawdzie znacznie mniejsza, bo sięgnęła 22 mld, ale to już oznaczało 37,6 proc. wzrostu. W Chinach szczególnie popularny jest rodzimy komunikator WeChat, który ma 400 mln użytkowników.

Operatorzy są świadomi nadchodzących zmian, czego przykładem pomysły ofertowania klientom własnych komunikatorów (Libon wprowadzony przez Orange). Szersza inicjatywą jest komunikator Joyn (od razu preinstalownych na smartfonach),  który wspierać mają najwięksi operatorzy w całej Europie. Niedawno rozwiązanie to  wprowadzili na rynek trzej hiszpańscy operatorzy Movistar, Vodafone i Orange. Jednak jak pokazuje przykład Polskiej Telefonii Cyfrowej i Freeyah, takie inicjatywy nie zawsze się kończą powodzeniem. Z upowszechnieniem Joyna może być trudno, gdyby np. potentat typu Google przejął któryś z popularnych, mobilnych komunikatorów i zaczął go promować (pojawiły się już  informacje, że Google chce kupić WhatsApp). Z drugiej strony sami założyciele takich firm jak WhatsApp mogą mieć ambicje być osiągnąć w biznesie samodzielnie sukcesy na miarę Facebooka.  Poza tym wprowadzenie na rynek komunikatora to jedno, a zmonetyzowanie takiej usługi to drugie.

W tym roku w grudniu SMS będzie świętować swe 21 urodziny. Operatorzy powinni się zastanawiać nie tylko, jak wiele lat ta usługa jeszcze przed sobą, ale i jak zacząć „luzować” staruszka.

Informa prognozuje, że w tym roku średnia liczba wysyłanych dziennie przez komunikatory wiadomości zwiększy się dwukrotnie do 41 mln i będzie dwa razy wyższa niż liczba SMS-ów. Rozwój  technologii nie pozostanie w dłuższej perspektywie bez wpływu na biznes operatorów mobilnych, którzy w tym roku, według szacunków Informy,  zainkasują globalnie z SMS jeszcze 120 mld dolarów.

Pamela Clark–Dickson, analityk Informy podaje przykład Hiszpanii, gdzie między rokiem 2007 a 2011 przychody operatorów z SMS spadały z 1,1 mld dolarów do 758,5 mln dolarów. Wśród klientów hiszpańskich sieci komórkowych wyraźnie spadło zainteresowanie tą usługą. W 2007 r. wysłali oni 9,5 mld krótkich wiadomości tekstowych, a w 2011 r. było to już tylko 7,4 mld.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu
Materiał Partnera
Play: lider telekomunikacji, który nie zwalnia tempa
Telekomunikacja
Rusza przedświąteczna bitwa telekomów. Światłowód czy LTE? Jakie są ceny?