Telekomy będą wdrażać wyrafinowane aplikacje

ROL

Rynek telekomunikacyjny wciąż się zmienia. Spadają przychody z tradycyjnych wysokomarżowych usług, infrastruktura wymaga ogromnych inwestycji. Wciąż trwają poszukiwania nowych modeli biznesowych. Operatorzy wiedzą, że muszą szukać swych szans m.in w cloud computing. Jednak cały czas pracują jeszcze nad opracowaniem odpowiednich modeli biznesowych dla takiej działalności – mówi Bartosz Soroczyński, dyrektor generalny Oracle Polska

rpkom.pl: – Jak istotny dla Oracle Polska jest sektor telekomunikacyjny, tj. jaki dziś ma udział w przychodach?

Bartosz Soroczyński, dyrektor generalny Oracle Polska: – Sektor telekomunikacyjny jest jedną z najważniejszych branż dla Oracle w Polsce. Obok usług finansowych, przemysłu i administracji publicznej, telekomunikacja plasuje się wśród sektorów o największym udziale w naszych przychodach. W skali kilkuletniej ten udział wynosi ok. 20 proc., ale bywały lata, kiedy telekomunikacja odpowiadała nawet za 1/3 całego wolumenu sprzedaży. Podobną pozycję sektor telekomunikacyjny zajmuje u nas w skali całego świata.

– W ostatnich latach wartość rynku telekomunikacyjnego w Polsce spada. Czy odbija się to na zainteresowaniu operatorów w inwestowaniu w systemy i narzędzia informatyczne?

– Wszystkie firmy telekomunikacyjne na świecie przechodzą obecnie głęboką transformację. Stosowany jeszcze całkiem niedawno temu model biznesowy przestaje przynosić oczekiwane efekty, jako że od przynajmniej 5 lat notowany jest stały, ok. 5-procentowy spadek przychodów z klasycznych usług: połączeń głosowych oraz SMS-ów.

Nowy model oparty na wykorzystaniu możliwości transmisji internetowych wymaga ogromnych inwestycji i przestawienia się spółek na praktycznie całkiem nowe procesy biznesowe. W efekcie, przez ostatnie 5 lat firmy telekomunikacyjne w skali światowej straciły od 30 nawet do 50 procent swoich zespołów. Wydaje się, że rozwiązaniem tych dylematów może być głęboka technologiczna integracja wszystkich korporacyjnych systemów na wspólnej platformie.

– W jakie narzędzia informatyczne operatorzy inwestowali w ostatnich latach, a czym interesują się najbardziej dziś?

– Jeszcze do niedawna mocno inwestowali w podstawowe technologie informatyczne, jednak dzisiaj są bardziej zainteresowani wyrafinowanymi aplikacjami – zwłaszcza tymi, które pozwalają usprawnić ich kontakt z klientami. Rozwiązania Customer Experience, służą do lepszego poznania klientów, ich przyzwyczajeń i preferencji. Inne aplikacje docierają z kolei do serwisów społecznościowych, próbując tam znaleźć dodatkowe wskazówki na temat zachowań klientów. Kolejnym obszarem zainteresowań firm telekomunikacyjnych jest nowy model usług, zwany Telco 2.0. Ponieważ dotychczasowe modele działalności, w których klient jest ostatnim ogniwem łańcucha usługowego wyczerpały swoją formułę, model Telco 2.0 zakłada wdrożenie usług dwukierunkowych, w których zadanie tworzenia usług zostaje przesunięte w stronę ich odbiorców.

– Czy w związku z upowszechnianiem się modelu chmurowego, inwestowanie w system informatyczny może dać operatorowi przewagę konkurencyjną?

– Dzisiaj wszystkie firmy telekomunikacyjne dążą do takiego przekształcenia swoich modeli biznesowych, aby stać się operatorami teleinformatycznymi. Naturalną konsekwencją tej transformacji będzie bardzo szerokie zastosowanie chmury obliczeniowej – np. na zasadzie udostępniania klientom infrastruktury technologicznej lub aplikacji o ciekawych funkcjonalnościach. Ten rynek jest bardzo rozwojowy, ponieważ jak na razie tych aplikacji jeszcze nie jest tak wiele, jak oczekują użytkownicy. Cały czas także trwają starania nad opracowaniem odpowiednich modeli biznesowych dla takiej działalności – takich, które przyniosłyby operatorom oczekiwane przychody. Podsumowując: przejście do chmury jest nieuniknione i dla tej branży nie ma jak na razie żadnej innej alternatywy. Aby być konkurencyjnym, trzeba być w chmurze.

– No właśnie wielu operatorów, szukając nowych źródeł przychodów, stara się rozszerzać pole działania i zaczyna oferować swym klientom usługi informatyczne, czy integracyjne. Czy waszym zdaniem ma to ma sens i czy nie jest to konkurencja dla takich firm jak wasza?

– Jak już mówiłem, operatorzy telekomunikacyjni cały czas transformują swoją działalność, stając się już dzisiaj po części firmami informatycznymi. Jednak nie ma obawy, aby przez to były konkurencją dla Oracle. Procesy informatyczne u operatorów są nastawione głównie na dostarczanie treści odbiorcom. My zaś oferujemy platformę technologiczną, na której treści te są prezentowane.

– Konwergencja branży IT i telekomunikacji ma miejsce od dłuższego czasu. Jak pana zdaniem będzie to wyglądało w przyszłości?

– Z technicznego punktu widzenia, konwergencja informatyki i telekomunikacji – rozpoczęta w latach 90. XX wieku – obecnie jest już faktem. Wszystkie technologie używane przez operatorów opierają się wyłącznie na systemach IT. Dzisiaj największe wyzwania jakie widać w branży związane są raczej z organizacją i zarządzaniem.  Polegają na umiejętnym przystosowaniu procesów biznesowych firm do infrastruktury technologicznej, którą obecnie posiadają.

– Dziękujemy za rozmowę.

rozmawiał Marek Jaślan

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Prezes giganta zmierza ku prezydenturze. Kazała mu bogini

Terry Gou, założyciel Foxconnu, może zostać prezydentem Taiwanu. Zapowiada ocieplenie kontaktów z Chinami. – ...

Polski chatbot w formule „zrób to sam” robi światową karierę

Polski startup stworzył rozwiązanie, po które sięgnęły przedsiębiorstwa od Słowacji przez Kenię po USA. ...

O przyszłości robotów zdecydują księgowi

Po robotnikach w zakładach produkcyjnych do współpracy z robotami i automatami muszą zacząć się ...

„Czarny Piątek” oszustwem? Ta strona sprawdzi, czy promocja jest ściemą

Choć Black Friday jest dla wielu sklepów okazją do przedstawienia atrakcyjności oferty, nadal zdarzają ...

Medycyna rządzi w internecie rzeczy

Branża medyczna uważana jest za jedną z bardziej perspektywicznych, jeśli chodzi o wdrożenia rozwiązań ...

Andrzej Malinowski, prezydent Pracodawców RP: Pod choinkę 5G!

We wtorek Wigilia. A skoro tak, to prezenty. Wiemy, czego oczekują nasi najbliżsi, co ...