rpkom.pl: – Jak istotny dla Oracle Polska jest sektor telekomunikacyjny, tj. jaki dziś ma udział w przychodach?
Bartosz Soroczyński, dyrektor generalny Oracle Polska: – Sektor telekomunikacyjny jest jedną z najważniejszych branż dla Oracle w Polsce. Obok usług finansowych, przemysłu i administracji publicznej, telekomunikacja plasuje się wśród sektorów o największym udziale w naszych przychodach. W skali kilkuletniej ten udział wynosi ok. 20 proc., ale bywały lata, kiedy telekomunikacja odpowiadała nawet za 1/3 całego wolumenu sprzedaży. Podobną pozycję sektor telekomunikacyjny zajmuje u nas w skali całego świata.
– W ostatnich latach wartość rynku telekomunikacyjnego w Polsce spada. Czy odbija się to na zainteresowaniu operatorów w inwestowaniu w systemy i narzędzia informatyczne?
– Wszystkie firmy telekomunikacyjne na świecie przechodzą obecnie głęboką transformację. Stosowany jeszcze całkiem niedawno temu model biznesowy przestaje przynosić oczekiwane efekty, jako że od przynajmniej 5 lat notowany jest stały, ok. 5-procentowy spadek przychodów z klasycznych usług: połączeń głosowych oraz SMS-ów.
Nowy model oparty na wykorzystaniu możliwości transmisji internetowych wymaga ogromnych inwestycji i przestawienia się spółek na praktycznie całkiem nowe procesy biznesowe. W efekcie, przez ostatnie 5 lat firmy telekomunikacyjne w skali światowej straciły od 30 nawet do 50 procent swoich zespołów. Wydaje się, że rozwiązaniem tych dylematów może być głęboka technologiczna integracja wszystkich korporacyjnych systemów na wspólnej platformie.