6,7 mln smartfonów i tabletów już trafiło w tym roku na polski rynek

ROL

Od początku roku Polacy kupili już ponad 6,7 mln smartfonów i tabletów. Eksperci szacują, że w 2013 roku na tego typu sprzęt wydamy w sumie 1,35 mld euro – wynika z danych zebranych przez portal rpkom.pl.Podobnie jak na całym świecie oraz popularniejsze są małoekranowe tablety i wielkoekranowe smartfony. Choć rozmiarami ich ekrany są już dzisiaj bardzo zbliżone, zdaniem ekspertów niekoniecznie musi dojść do kanibalizowania się tych dwóch ofert.

W całym tym roku według prognoz branży zostanie sprzedanych na naszym rynku 8,6 mln sztuk tabletów i smartfonów.

O ile Polacy wybierają stosunkowo drogie telefony, to w przypadku tabletów jest odwrotnie. – Te w cenie do ok. 600 zł brutto stanowiły w trzecim kwartale tego roku 35 proc. rynku – twierdzi Damian Godos, starszy analityk w IDC Polska. Popyt na tablety jest tak ogromny, że już w przyszłym roku ich globalna sprzedaż będzie większa niż komputerów. Według danych IDC od początku sprzedaży tabletów w Polsce, czyli od 2010 roku, do trzeciego kwartału tego roku włącznie sprzedało się około 2,5 mln tych urządzeń. – W samym roku 2012 producenci wprowadzili na polski rynek 920 tys. tabletów. W pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku sprzedało się ich już 1,36 mln – wylicza Damian Godos.

Popularność komputerów leci na łeb, na szyję. Według prognoz światowa sprzedaż tzw. pecetów w latach 2012-2017 spadnie o około 13 proc. Wszystko wskazuje na to, że podobnie może być w naszym kraju. Ten fenomen eksperci tłumaczą modą. – Tablet to wciąż młode i modne urządzenie, przez co chęć jest wciąż znacznie wyższa niż potrzeba posiadania – podkreśla Sławomir Stanik, country manager w Asus Polska.

Modne małe i tanie tablety

Skąd dynamicznie rosnąca popularność tabletów w Polsce? Eksperci tłumaczą, że ceny tych urządzeń w naszym kraju należą do jednych z najniższych. Średnia oscyluje wokół 161 euro. Michał Kanownik, dyrektor Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego, twierdzi jednak, że nadal będzie ona topnieć. – Szacujemy, że w przyszłym roku będzie to już 130 euro. Smartfony w tym czasie utrzymają swój średni pułap cenowy, czyli 210 euro – wyjaśnia. Jego zdaniem spadek średniej ceny tabletów to zasługa całej masy coraz tańszych urządzeń, jakie pojawiają się na naszym rynku. – Praktycznie każdy większy polski producent ma w swojej ofercie tablet. To z reguły tańszy sprzęt niż oferują zagraniczni, uznani producenci – dodaje.

Według centrali IDC, globalnie w tym roku na popularności zyskiwały tablety o mniejszych przekątnych. Podobny trend widać także na naszym rynku. – W Polsce tablety o przekątnej równej siedem cali są najliczniejszą grupą tabletów kupowanych. W trzecim kwartale tego roku stanowiły około 51 proc. wszystkich sprzedanych tabletów – mówi Damian Godos.

Smartfony nie zagrażają tabletom

W sytuacji, gdy na rynku coraz większą popularnością cieszą się smartfony o przekątnej ekranu równej 6 cali  i małoekranowe siedmiocalowe tablety, część analityków obawia się czy sytuacja na rynku nie rozwinie się tak, że wielkoekranowe smartfony zaczną kanibalizować mniejsze tablety. – Duże smartfony, tj. takie o przekątnej około 6 cali tylko w niewielkim stopniu będą kanibalizować sprzedaż małych, siedmiocalowych tabletów.  Te pierwsze to produkty flagowe, demonstrujące najnowsze technologie ich producenta. Są drogie, a więc trafiają do zupełnie innej grupy docelowej. Natomiast małoekranowe tablety to zazwyczaj produkty bardzo tanie, przeznaczone na rynek masowy – uważa Marek Kujda, starszy analityk IDC Polska.

Smartfony są liderem na rynku elektroniki. W tym roku ich globalna sprzedaż sięgnie ponad 900 mln sztuk (w Polsce – 6,5 mln). NPD Display Search zakłada, że w 2017 roku na światowy rynek trafi już 1,8 mld takich urządzeń (będą stanowiły 82 proc. wszystkich sprzedanych telefonów komórkowych). W ciągu kolejnych pięciu lat sprzedaż ma rosnąć w średniorocznym tempie 21 proc., podczas gdy tradycyjnych komórek będzie w tym czasie spadać w średniorocznym tempie 16 proc. Analitycy twierdzą, że rynek smartfonów powoli zaczyna się już zapełniać, ale ożywią go – tak jak w przypadku tabletów – nowe modele z niższej półki. Dzięki temu po urządzenia będą sięgać niezainteresowani nimi dotychczas z przyczyn finansowych ubożsi kupujący (w Polsce sprzedaż tradycyjnych komórek sięga ponad 3,8 mln szt.).

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Powstaje kobiecy LinkedIn

Założycielka Nasty Gal – popularnego sklepu internetowego z ubraniami dla kobiet, Sophia Amoruso, wprowadza ...

Facebook pozwany za dyskryminację

Portal społecznościowy znów w tarapatach. Tym razem giganta pozwał amerykański Departament Mieszkalnictwa i Rozwoju ...

Polski grafen wciąż ma szansę

Potrzebna jest strategiczna decyzja, czy jako kraj chcemy zajmować się tą technologią na poważnie, ...

Ich obraz 3D aktywności mózgu ratuje życie

Rozwiązanie polsko-belgijskiego startupu Imagylis pomogło już ponad 2 tys. pacjentom na świecie. Za program ...

YouTube zdejmuje reklamy wyborcze Trumpa

Prezes YouTube Susan Wojcicki powiedziała, że z platformy zniknęła część reklam wyborczych kampanii reelekcyjnej ...

Instagram walczy z poprawianiem wyglądu

Serwis Instagram zdecydował się zablokować część filtrów, które imitują operacje plastyczne i drastyczne zmiany ...