6,7 mln smartfonów i tabletów już trafiło w tym roku na polski rynek

Od początku roku Polacy kupili już ponad 6,7 mln smartfonów i tabletów. Eksperci szacują, że w 2013 roku na tego typu sprzęt wydamy w sumie 1,35 mld euro – wynika z danych zebranych przez portal rpkom.pl.Podobnie jak na całym świecie oraz popularniejsze są małoekranowe tablety i wielkoekranowe smartfony. Choć rozmiarami ich ekrany są już dzisiaj bardzo zbliżone, zdaniem ekspertów niekoniecznie musi dojść do kanibalizowania się tych dwóch ofert.

Publikacja: 16.12.2013 07:00

6,7 mln smartfonów i tabletów już trafiło w tym roku na polski rynek

Foto: ROL

W całym tym roku według prognoz branży zostanie sprzedanych na naszym rynku 8,6 mln sztuk tabletów i smartfonów.

O ile Polacy wybierają stosunkowo drogie telefony, to w przypadku tabletów jest odwrotnie. – Te w cenie do ok. 600 zł brutto stanowiły w trzecim kwartale tego roku 35 proc. rynku – twierdzi Damian Godos, starszy analityk w IDC Polska. Popyt na tablety jest tak ogromny, że już w przyszłym roku ich globalna sprzedaż będzie większa niż komputerów. Według danych IDC od początku sprzedaży tabletów w Polsce, czyli od 2010 roku, do trzeciego kwartału tego roku włącznie sprzedało się około 2,5 mln tych urządzeń. – W samym roku 2012 producenci wprowadzili na polski rynek 920 tys. tabletów. W pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku sprzedało się ich już 1,36 mln – wylicza Damian Godos.

Popularność komputerów leci na łeb, na szyję. Według prognoz światowa sprzedaż tzw. pecetów w latach 2012-2017 spadnie o około 13 proc. Wszystko wskazuje na to, że podobnie może być w naszym kraju. Ten fenomen eksperci tłumaczą modą. – Tablet to wciąż młode i modne urządzenie, przez co chęć jest wciąż znacznie wyższa niż potrzeba posiadania – podkreśla Sławomir Stanik, country manager w Asus Polska.

Modne małe i tanie tablety

Skąd dynamicznie rosnąca popularność tabletów w Polsce? Eksperci tłumaczą, że ceny tych urządzeń w naszym kraju należą do jednych z najniższych. Średnia oscyluje wokół 161 euro. Michał Kanownik, dyrektor Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego, twierdzi jednak, że nadal będzie ona topnieć. – Szacujemy, że w przyszłym roku będzie to już 130 euro. Smartfony w tym czasie utrzymają swój średni pułap cenowy, czyli 210 euro – wyjaśnia. Jego zdaniem spadek średniej ceny tabletów to zasługa całej masy coraz tańszych urządzeń, jakie pojawiają się na naszym rynku. – Praktycznie każdy większy polski producent ma w swojej ofercie tablet. To z reguły tańszy sprzęt niż oferują zagraniczni, uznani producenci – dodaje.

Według centrali IDC, globalnie w tym roku na popularności zyskiwały tablety o mniejszych przekątnych. Podobny trend widać także na naszym rynku. – W Polsce tablety o przekątnej równej siedem cali są najliczniejszą grupą tabletów kupowanych. W trzecim kwartale tego roku stanowiły około 51 proc. wszystkich sprzedanych tabletów – mówi Damian Godos.

Smartfony nie zagrażają tabletom

W sytuacji, gdy na rynku coraz większą popularnością cieszą się smartfony o przekątnej ekranu równej 6 cali  i małoekranowe siedmiocalowe tablety, część analityków obawia się czy sytuacja na rynku nie rozwinie się tak, że wielkoekranowe smartfony zaczną kanibalizować mniejsze tablety. – Duże smartfony, tj. takie o przekątnej około 6 cali tylko w niewielkim stopniu będą kanibalizować sprzedaż małych, siedmiocalowych tabletów.  Te pierwsze to produkty flagowe, demonstrujące najnowsze technologie ich producenta. Są drogie, a więc trafiają do zupełnie innej grupy docelowej. Natomiast małoekranowe tablety to zazwyczaj produkty bardzo tanie, przeznaczone na rynek masowy – uważa Marek Kujda, starszy analityk IDC Polska.

Smartfony są liderem na rynku elektroniki. W tym roku ich globalna sprzedaż sięgnie ponad 900 mln sztuk (w Polsce – 6,5 mln). NPD Display Search zakłada, że w 2017 roku na światowy rynek trafi już 1,8 mld takich urządzeń (będą stanowiły 82 proc. wszystkich sprzedanych telefonów komórkowych). W ciągu kolejnych pięciu lat sprzedaż ma rosnąć w średniorocznym tempie 21 proc., podczas gdy tradycyjnych komórek będzie w tym czasie spadać w średniorocznym tempie 16 proc. Analitycy twierdzą, że rynek smartfonów powoli zaczyna się już zapełniać, ale ożywią go – tak jak w przypadku tabletów – nowe modele z niższej półki. Dzięki temu po urządzenia będą sięgać niezainteresowani nimi dotychczas z przyczyn finansowych ubożsi kupujący (w Polsce sprzedaż tradycyjnych komórek sięga ponad 3,8 mln szt.).

W całym tym roku według prognoz branży zostanie sprzedanych na naszym rynku 8,6 mln sztuk tabletów i smartfonów.

O ile Polacy wybierają stosunkowo drogie telefony, to w przypadku tabletów jest odwrotnie. – Te w cenie do ok. 600 zł brutto stanowiły w trzecim kwartale tego roku 35 proc. rynku – twierdzi Damian Godos, starszy analityk w IDC Polska. Popyt na tablety jest tak ogromny, że już w przyszłym roku ich globalna sprzedaż będzie większa niż komputerów. Według danych IDC od początku sprzedaży tabletów w Polsce, czyli od 2010 roku, do trzeciego kwartału tego roku włącznie sprzedało się około 2,5 mln tych urządzeń. – W samym roku 2012 producenci wprowadzili na polski rynek 920 tys. tabletów. W pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku sprzedało się ich już 1,36 mln – wylicza Damian Godos.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu