Analiza UKE: Klienci operatorów mniej podatni na zmiany

Pojawienie się nowych ofert obniżających koszty, popularyzacja smartfonów oraz rozwój mobilnego Internetu powodują, że klienci coraz rzadziej wykazują chęć rezygnacji z usług telefonii komórkowej, ale też  nie są skłonni zmieniać operatora – to jeden z wniosków z analizy preferencji konsumentów rynku telekomunikacyjnego w latach 2010 – 2013 dokonanej przez Urząd Komunikacji Elektronicznej.

Wynika z niej, że wśród polskich klientów sieci komórkowych mocno spada skłonność do przenoszenia numerów. Jeszcze w 2011 r. 20 proc. ankietowanych wskazało, że skorzystało z możliwości przeniesienia numeru do innego operatora. Ostatnie dwa lata to natomiast zdecydowany spadek popularności tej usługi. Odsetek osób, które zadeklarowały skorzystanie z możliwości przeniesienia numeru spadł o ponad 16 pkt. procentowych i w ubiegłym roku tylko 4 proc abonentów zdecydowało się na taki krok.

Przy czym operatora najczęściej zmieniały osoby młode (do 24 roku życia) i korzystające z telefonu w systemie na kartę. Zdaniem UKE świadczy to o większym przywiązaniu do marki osób posiadających telefon na abonament oraz stabilizacji rynku

Według UKE to jeden z dowodów na to, że rynek telekomunikacyjny wchodzi w okres stabilizacji. Wiele wskaźników zbliża się do wartości granicznych, w związku z tym takie wartości jak penetracja poszczególnymi usługami nie będą już tak szybko rosnąć.

W odniesieniu do usługi dostępu do Internetu, nadal kluczową rolę ogrywa dostęp stacjonarny, bo aż 78 proc, ankietowanych łączy się z siecią w ten sposób.  Jednak już niemal 25 proc. ankietowanych korzysta z Internetu mobilnego. Popularyzacja usługi przyczynia się do zmiany zachowani abonentów. Coraz więcej osób korzysta z sieci codziennie, a odsetek tych, którzy łączą się z siecią rzadziej maleje.

Wydatki jaki ponoszą polscy klienci na stacjonarne łace internetowe pozostają na podobnym poziomie od kilku lat. W ostatnim roku średni miesięczny koszt korzystania z Internetu w technologiach stacjonarnych,  jaki deklarowali użytkownicy wyniósł 55 zł. Rok wcześniej było to 54 zł, a w 2011 r. 57 zł.  Należy jednak zauważyć, że ponosząc corocznie zbliżony koszt korzystania z usługi klienci otrzymują coraz większe przepływności

Telefonia stacjonarna to usługa telekomunikacyjna ciesząca się najmniejszą popularnością. Jako główną przyczynę posiadania telefonu w stałej lokalizacji wskazywane jest przyzwyczajenie. Klienci są również coraz bardziej świadomi możliwości substytucji telefonii stacjonarnej przez inne usługi, w tym telefonię VoIP.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Serwisy Facebooka notują gwałtowny wzrost ruchu. Hitem połączenia grupowe

W krajach, w których obywatelom nakazano pozostanie w domach, gwałtownie rośnie zainteresowanie serwisami społecznościowymi ...

Amazon stworzył inteligentny… dzwonek do drzwi. To bat na złodziei

Amerykański Amazon chce opatentować nowoczesny dzwonek do drzwi, który pomoże zwalczać kradzieże paczek. W ...

UPC z wielką chmurą od Google. Hybrydowa przyszłość

Accenture wdrożyło w UPC platformę Anthos Google Cloud. To pierwsze w Polsce i Europie ...

Jak rozbudzić innowacyjność w Polsce

O tym, jak stymulować kreatywność małych i średnich polskich przedsiębiorstw rozmawiano w środę w ...

Na koronawirusie żerują już oszuści. Giganci łączą siły

Zbierający śmiertelne żniwo wirus z Wuhan stał się wodą na młyn dla wszelkiej maści ...