– Prowadzenie działalności gospodarczej w Europie jest czasami trudne, ponieważ mamy bardzo rozdrobniony rynek. W porównaniu ze Stanami Zjednoczonymi czy Chinami brakuje nam czasem jednolitych przepisów w różnych krajach, możliwości skalowania w nich usług i infrastruktury – mówi „Rzeczpospolitej” Dominique Leroy, członkini zarządu Deutsche Telekom odpowiedzialna za rynek europejski. To główny wniosek płynący z dyskusji podczas Digital Summit 2025 – oficjalnego wydarzenia polskiej prezydencji, zorganizowanego przez Ministerstwo Cyfryzacji w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku.
W gorącej debacie „High-Level Plenary Session: Innovation & Competitiveness in Developing the Digital Single Market” („Sesja plenarna wysokiego szczebla: Innowacje i konkurencyjność w rozwoju jednolitego rynku cyfrowego”) obok Dominique Leroy wzięli udział Margrethe Vestager, była wykonawcza wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej ds. Europy na miarę ery cyfrowej, Cecilia Bonefeld-Dahl, dyrektor generalna Digital Europe, Jevgeni Kabanov, szef Bolta, Renate Nikolay, zastępca dyrektora generalnego Dyrekcji Generalnej ds. Sieci Komunikacyjnych, Treści i Technologii (DG CNECT), oraz Astrid Arndt, członkini zarządu Zalando.
Gdańsk, gospodarz wydarzenia, na trzy dni stał się cyfrową stolicą Europy. Jak podkreśla resort cyfryzacji, szczyt był kulminacyjnym wydarzeniem polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej, poświęconym w całości przyszłości i wyzwaniom transformacji cyfrowej.
Rozmowy o cyfrowej przyszłości
Oficjalną część wydarzenia otworzył Krzysztof Gawkowski, wicepremier i minister cyfryzacji. W programie Digital Summit 2025 znalazło się kilkanaście paneli wysokiego szczebla z udziałem najważniejszych postaci europejskiej polityki cyfrowej. Rozmowy dotyczyły m.in. przyszłości sztucznej inteligencji w Europie, cyberbezpieczeństwa, kompetencji cyfrowych oraz uproszczeń regulacyjnych dla biznesu.